Knuffel of niet?

Ik heb een zoon van 2 jaar en 8 maanden. Al sinds hij een half jaar is heeft hij een lievelingsknuffel. Tot nu toe heeft hij hem altijd alleen maar in bed gehad. Dat ging prima tot een paar weken terug.
Nu wil hij het liefst heel de dag zijn knuffel, maar tot nu toe ben ik ''sterk'' geweest en ligt zijn knuffel nog steeds in bed. Hij vraag er echter steeds meer om en wil soms 10 x per dag naar boven. Als je dan vraagt waarom zegt hij: even knuffelen met knuffel. Zo aandoenlijk dus eigenlijk...Ook is hij de laatste tijd erg mopperig.
Waarschijnlijk denken jullie nu, waarom geef je niet gewoon die knuffel als hij daar zo'n behoefte aan heeft??? Normaalgesproken zou ik dat ook meteen doen ware het niet dat hij, zodra hij zijn knuffel ziet z'n duim in z'n mond stopt. Dat gaat zo ongeveer in 1 beweging met het vastpakken van z'n grote vriend. Verder duimt hij nooit!!! Altijd alleen maar met z'n knuffel!! Hij heeft nu al een overbeet en ik wil natuurlijk voorkomen dat z'n gebit verknald wordt.
Dus mijn dilemma is: z'n knuffel geven met het gevolg dat hij de hele dag door duimt... of z'n gebit sparen ook al heeft hij zo'n behoefte aan z'n knuffelvriendje.
 
Hallo
'Wij hebben een zoontje van ongeveer dezelfde leeftijd. Hij heeft een aap en een speen.
De bedoeling was ook voor in bed, maar tijdens hevige drift en peuterbuien zijn wij uiteindelijk gezwicht. Bij hem valt het gebruik heel erg mee. Ik was ook bang dat hij er continue mee rond zou lopen, mar dat gebeurde in de praktijk helemaal niet. In de heftige emotie storm van een 2 jarige kan het een kind soms ook even de troost geven die het zoekt. Wel beperken wij het echt tot thuis, ze gaan niet mee naar winkels o.i.d. en dat weet hij heel goed. Maar voor thuis zou ik me er niet zo heel druk over maken, ons zoontje laat ze vaak genoeg rondslingeren zonder er naar om te kijken maar als hij wil zijn ze in de buurt. Succes met je keuze!
 
Hallo
Ons zoontje is van dezelfde leeftijd en heeft een olifant en een speen.  De speen is voor in bed en nemen we mee als we lang moeten rijden in de auto. De knuffel blijft soms boven en gaat geregeld mee naar beneden. Deze legt hij dan op zijn stoel  en af en toe zegt hij er wat  tegen. Maar meestal kijkt hij er nauwlijks meer naar om. Ik heb er nooit zo moeilijk over gedaan maar ik begrijp dat het met duimen erbij lastiger wordt.  Kun  je met hem afspraakjes maken? Op het moment dat hij dan gaat duimen  kun je  zeggen dat de knuffel mee naar beneden mag maar dat het niet de bedoeling is  dat hij gaat duimen. Doet hij het toch dan de knuffel weer naar boven.
Succes ermee!
Groetjes Jeanette
     
 
Ik heb ergens gelezen dat duim zuigen en op de vingers sabbelen pas kwaad kan voor het gebit als je kindje al gewisseld heeft.
Rationeel gezien zou ik zeggen; niet toegeven. Maar da's altijd makkelijker gezegd dan gedaan hé. Misschien moet je hem gewoon geven, het kan even een periode zijn waarin hij extra behoeft heeft aan de knuffel.
Je kan het dan idd beperken tot thuis en later weer af gaan bouwen.
Veel succes
Sil
 
Wat grappig, bij ons speelt hetzelfde, maar net andersom... Onze zoon, bijna 2,5, heeft ook een knuffel en idd zodra hij zijn knuffel vastheeft gaat zijn duim in zijn mond... De knuffel ging eerst echt overal mee naartoe, maar wij zijn nu ook aan het minderen... De knuffel is alleen voor in bed en mag wel mee naar beneden maar wordt dan meteen in een mandje gelegd, net als op het kdv...


Op zich heb ik niet eens zo'n moeite met de knuffel, maar door het duimen zevert hij heel erg en is zijn duim ook af en toe kapot... Dit heeft mij doen besluiten te gaan minderen, en ja, af en toe is het heel moeilijk, bij boosheid of verdriet  wil hij eigenlijk meteen zijn knuffel pakken en dat mag dus niet mee.

Wat bij ons wel helpt is zeggen dat als hij zijn knuffel wil hij wel in bed moet gaan liggen, nou dan bedenkt hij zich wel een paar keer...

Maar, het blijft moeilijk, toch proberen wij stug vol te houden!

succes ermee,
franka
 
hallo,

ik geef onze dochter alleen dr knuffeltje als ze echt moe is en  dat weet ze,we hebben haar er ook aan moeten laten wennen hoor en het lekk zielig maar nu gaat het echt goed en vraagt ze niet meer om dr knuffel!!!
 
Allereerst; dat van het gebit en wisselen van de tanden klopt!! Ik heb het laatst aan de orthodontist gevraagd, omdat ik me zorgen maakte over het gebit van onze dochter. Ze heeft ook haar voortanden een beetje naar voren staan a.g.v. de speen. Maar het kan inderdaad pas kwaad, als ze gewisselt heeft. Ik hoefde me er nu nog geen zorgen om te maken.
Lekker laten "spenen" dus !!!

En dan de knuffel... Hier precies hetzelfde!! Ook onze dochter heeft een knuffeltje (Snuffie), waarvan het eerst de bedoeling was, om alleen in bed mee te knuffelen. Dat was ook altijd zo!! Na het aankleden, werd hij in bed gegooid en werd er pas weer mee geknuffeld als ze naar bedje ging. Maar helaas... Ik signaleer hem steeds vaker door het hele huis. Snuffie en speen zijn aan elkaar verbonden!! Vraagt ze om de speen, moet Snuffie erbij en andersom. Inmiddels heb ik via marktplaats 2 "Snuffies" erbij gevonden, voor de zekerheid. Want als we Snuffie toch kwijt zouden raken... Dan is dat een hele grote ramp (vrees ik)!!! Dan is het huis te klein en zal ze acuut NIET meer slapen. Ook in de auto mag Snuffie altijd mee en de speen natuurlijk. Maar als we eruit gaan, blijft hij in de auto en daar gaat ze gelukkig akkoord mee (oef...). Ik merk wel, dat als ze moe of verdrietig is, vraagt ze er meer om. Ik laat haar dan ook lekker knuffelen. Is toch een teken dat ze er behoefte aan heeft. Ik vindt het fijn om te lezen dat het bij jullie ook zo gaat, een "wallhalla" van herkenning (hahaha)!!
Is dus volkomen NORMAAL gedrag van onze meid!!!
 
Hoi! Onze dochter is ook van dezelfde leeftijd en heeft ook sinds 3/4 jaar ongeveer een lievelingsknuffel. Die wil ze altijd mee en ow ow.. als iedereen er maar afblijft! Dan is ze stout geweest en zet ik haar op de gang en dan moet schaapje mee. Nee natuurlijk, want dan gaat ze met schaapje lekker liggen duimen op de mat bij de voordeur. Maar dan is het dus dráma! Maar los daarvan vind ik het helemaal niet erg dat ze een lievelingsknuffel heeft die overal mee naar toe gaat. Ook mee naar de psv, overal mee naar toe eigenlijk. Wel was ik m elke week uit en dan in de droger, dan mag ze m voor t slapen zelf uit de droger halen, dan is ie lekker warm en dat vind ze heerlijk. Dus het is niet zo'n vies ding. Wel grappig, want ik had eigenlijk nooit stil gestaan bij het duimen als ze haar schaapje pakt, maar nu ik t lees, klopt dat bij haar ook ja! Ik vind het persoonlijk niet erg.. Wel apart dat hierboven staat dat duimen pas schadelijk is als ze gewisseld hebben, want ik heb dat dus anders gelezen, nl.. dat bij veel speengebruik (vanaf baby allebei) de tanden scheef groeien, maar dat van duimen de kaak scheef groeit (overbeet). Ook al op deze leeftijd. Dus dat is wel typisch, zou t toch nog eens vragen!
 
Terug
Bovenaan