Knuffel

Oktobermama

New member
<p>Dochter slaapt sinds ze een paar maanden oud is met een knuffel. Elk slaapje thuis en uit logeren. Tegenwoordig wilt ze knuffel ook graag mee naar beneden nemen in de ochtend, laat hem wel liggen als ze lekker gaat spelen beneden. <br />Naar de opvang is deze echter nooit mee gegaan. Slapen bij de opvang is altijd wisselend gegaan en minder dan thuis. Nu is ze over naar een andere groep en moet ze volop wennen. Slapen gaat de laatste dagen daar slecht, soms maar 3 kwartier op een dag. Wat echt te weinig is. Ik twijfel nu om de knuffel mee te geven, stukje vertrouwen van thuis, misschien slaapt ze dan ook beter? Twijfel wel, ben bang dat ze te gehecht raakt misschien (Maarja, is dat erg, wat is te gehecht?) of dat hij kwijt raakt (we hebben een zelfde op voorraad). Wat doen jullie/zouden jullie doen in deze situatie?</p>
 
Als onze zoon ergens anders slaapt, nemen we zn knuffel mee. Het geeft hem een vertrouwd gevoel. Hij legt hem ook altijd op zn hoofd om te gaan slapen ;-) We hebben er meerdere en die wisselen we ook regelmatig, zodat hij met allemaal gewend is!
 
Zowel voor mijn zoon als dochter hebben we 3 nagenoeg identieke knuffels. Ze zijn altijd meegegaan naar de opvang. Zoon van 6 kan prima zonder zijn vaste knuffel. Eigenlijk kijkt hij er nauwelijks nog naar om. Dochter van 3,5 neemt haar vaste knuffel ook nog mee naar de opvang, maar hij blijft meestal in haar rugzak. Ze heeft hem soms nog nodig, maar vaak ook niet. 
Ik denk niet dat het slecht is wanneer een kind zich hecht aan een knuffel. 
Ook bij ons rouleren ze en gaan regelmatig in de wasmachine. Zoon merkte wel bij 1 knuffel dat er wat minder vulling in zat. Dat was "platte beer". Die had wel zijn voorkeur.
 
Ik werk in de kinderopvang en bijna alle kindjes hebben een knuffel mee en/of een speen. Gewoon hetzelfde als thuis. Wel blijven deze zoveel mogelijk in de tas en gaan er alleen uit met slapen (tenzij ouders het willen dat hun kind de hele dag met speen of knuffel loopt, dan moeten we dat respecteren...) maar een speen of knuffel meegeven is dus echt heeeeel normaal. Je kan altijd zelf aangeven dat je wilt dat je kindje de knuffel alleen met slapen krijgt!
 
Ohja zeker meegeven! Daarvoor is een knuffeltje toch eigenlijk ook, als jullie er niet bij kunnen zijn is het knuffeltje er voor geborgenheid en vertrouwen ☺️ Naar mijn idee kan een kindje niet teveel aan zo'n knuffeltje gehecht raken, laat ze daar maar lekker mee slapen, geheimpjes tegen fluisteren en tranen mee delen ?
 
Wij geven de favoriete knuffel altijd mee naar de opvang of opa en oma. Mijn zoon heeft 3 identieke knuffels die allemaal standaard in zijn bed liggen. Hij heeft geen voorkeur voor een van deze 3 en slaapt prima met maar 1. Dus er gaat er 1 mee en als we die een keer vergeten, wat echt wel al is gebeurd, dan is dat niet erg omdat er nog 2 in zijn bedje liggen.
 
Ja hoor, lekker meegeven! Geheimpje: mijn beer die ik als kind had ligt nog steeds in mijn bed en pak ik er nog wel eens bij als ik niet lekker kan slapen ;) Mijn man vindt het schattig en ik ben blij dat ik weer lekker verder slaap, hahaha! Te gehecht raken aan een knuffel kan niet, hihi!
 
Zeker de knuffel meegeven. Mijn oudste dochter is ruim 3 jaar en haar konijn gaat altijd mee. Hij mag ook pas bij de opvang in haar tas. Met het afscheid nemen wil ze hem er graag nog bij. Ze slaapt niet smiddags maar heeft dan wel een rustmoment en dan ligt ze lekker met konijn op de bank. Ik heb er meerdere, dus na een dag opvang gaat ie vaak wel in de was. Thuis wil ze op dit moment konijn ook overal bij hebben of bijv meenemen met boodschappen doen. Wanneer ze valt oid dan wil ze ook altijd haar konijn meteen hebben. Ik vind het allemaal wel prima. Ze voelt zich veilig en vertrouwd met konijn en dat zal vanzelf wel minder worden.

M'n jongste dochter is bijna 15 maanden en die sleept dr knuffel ook overal mee naar toe. Vooral als ze moe wordt.

Ze kunnen allebei niet slapen zonder hun knuffel, dus ook wanneer ze ergens anders slapen is ie mee.

Ik weet nog wel dat ik vroeger ook altijd een knuffel bij me had en toen ik wat ouder werd alleen nog in bed. Niks mis mee.
 
Terug
Bovenaan