Koemelkallergie

Onze zoon heeft een koemelkallergie. Hier kwamen we na ongeveer 10 weken achter. Hij was ontzettend jengelig/huilerig en overdag sliep hij niet tot nauwelijks. Ook spuugde hij vrij veel. Hij was na de voeding eigenlijk altijd gewoon heel erg ontevreden en onrustig. Vanaf ongeveer 10 weken hebben we hem pepti gegeven en dat is toen heel lang goed gegaan. Nu alleen sinds ongeveer 3 weken is het weer een beetje mis. Hij jengelt/huilt weer veel overdag en slapen doet hij ook overdag bijna niet meer. Ook spuugt hij veel meer dan we van hem gewend zijn. Soms zelfs na 4 uur nog, dus als hij eigenlijk al de volgende fles moet hebben. We worden er weer een beetje moedeloos van. Op het cb zeiden ze dat dit vaker voorkwam met de pepti, dus dat dat na verloop van tijd toch niet meer genoeg werkt. Er schijnt nog andere voeding te zijn waar helemaal geen eiwitten in zitten. Heeft iemand hier ervaring mee en herkent iemand dit, en dan vooral dat spugen? Laat me even weten hoe dat bij jullie was en of het eventueel met die andere voeding over was. Ik wil namelijk erg graag mijn vrolijke mannetje van een paar weken geleden terug.
 
Mijn zoon heeft ook koemelkallergie. Hij is inmiddels bijna 11 mnd en we ontdekten het bij 3 mnd. Bij ons was het ook hopeloos, nooit tevreden, steeds maar weer wat extra voeden, nog niet goed, altijd maar jengelen, enz. Wij zijn toen met pepti begonnen en dat ging gelijk heel goed. Na 3 mnd moest ik weer een test doen, maar dat ging na 2 flesjes al weer hopeloos mis. Dus hij krijgt nu nog steeds pepti, maar over 2 weken moet ik weer testen. Ik ben echt benieuwd. Bij ons is het echt niet zo dat de pepti niet meer werkt. Het ging altijd gewoon goed tot nu toe. Maar er is inderdaad ook Nutramigen. Daarin zijn de eiwitten tot het minimale 'verknipt'. Dat is eigenlijk een nog strengere dieetvoeding. Of er een voeding is waar helemaal geen eiwitten inzitten zou ik niet weten...
Spugen deed mijn zoon niet zo erg als jij beschrijft, maar wel veel meer als nu bij de pepti.
Hoe oud is jouw zoon? Heeft 'ie al de leeftijd van bijvoeding? Dat kan ik nl. uit je verhaal niet opmaken. Ik heb begeleiding van een dietiste bij de introductie van bijvoeding. Ook dat ging eerst niet allemaal van een leien dakje, maar momenteel gaat alles heel goed, dus ik heb een piepklein beetje hoop dat de test beter zal gaan en dat hij het zal overgroeien.
Mijn zoontje heeft daarnaast ook heel erg eczeem en vertoont af en toe wat astmatische klachten. Heel gevoelig dus! Is jouw zoon dat ook?
Groetjes!
Lies
 
Hallo Lies,
Bedankt voor je reactie. Onze zoon is inmiddels ruim 5 maanden en ook wij moeten a.s. vrijdag naar de dietiste. Ook ik heb moeten testen hoe hij reageerde op "normale" babyvoeding maar na een een fles met maar 30cc was het weer helemaal mis met hem. Mijn zoon heeft gelukkig geen eczeem en ook geen astmatische klachten. Ik vind het alleen zo raar dat het weken goed gaat met de pepti en dat het nu plotseling weer mis is. Hoe zit het met het slapen van jouw zoontje? Slaapt hij ook zo weinig overdag en zoja, hoe los jij dat op?
Groeten Cindy
 
Inderdaad, dat het weer verkeerd gaat met de pepti vind ik ook vreemd. Ik kan je ook niet aan een antwoord helpen, helaas... Misschien weet de dietiste er raad op?
Mijn zoontje sliep de eerste maanden heel slecht en heel weinig. Toen ik ging inbakeren, werd het een stuk beter, maar het jengelen overdag bleef nog heel lang, ook toen ik pepti gebruikte. Ik krijg echt nog de rillingen als ik aan die tijd terugdenk. Hij was gewoon een regelrechte huilbaby en ik werd gek van hem. Ik weet ook niet eens meer hoe ik het oploste. Ik leefde in een roes, ik deed niks voor mezelf, was de hele dag bezig met voeden, verschonen, proberen te laten slapen, proberen het gejank niet te horen, toch maar er uit pakken, heen en weer wiegen , lopen met hem op de arm.... Nou ja, je begrijpt, een ellendige tijd. Ik hoop echt dat het zo erg bij jou niet is. Rond de 5 - 6 maanden ging het over en was hij veel makkelijker. Hoe dat kan weet ik niet. Hij heeft wel een heel driftig karakter en is nog wel eens heel moeilijk, maar hij is beter te hanteren dan toen. Nu kan hij zich ook wat beter zelf vermaken.
Momenteel slaapt hij 's morgens nog 1,5 uur, 's middags ruim 2 uur en soms rond etenstijd nog een klein uurtje en de rest van de dag gaat het heel goed.
Ik heb het gevoel dat ik je niet echt kan helpen, over dat weinig slapen. Ik weet zelf ook niet meer hoe ik in vredesnaam die tijd ben doorgekomen! Misschien is inbakeren voor jou ook een idee? Ik heb het tot bijna 8 mnd gedaan en het beviel mij goed. Maar....je moet je er echt zelf lekker bij voelen.
Laat nog eens wat horen!
Groetjes, Lies
 
hoi Cindy,

Het is inderdaad mogelijk dat een baby een allergie ontwikkeld voor de eiwitten die in de pepti zitten.
Het klopt ook dat dit even duurt voor dat dit zich uit.
Een allergie wordt namelijk opgebouwd, dus hou meer hij in aanraking komt met de eiwitten uit de pepti, hoe meer last hij er van krijgt.
Om dit te testen zou je moeten kijken hoe hij op nutramigen reageert(iets met minder eiwitten is er niet, anders zou je soyamelk moeten geven, maar dit wordt ook afgeraden.).
Ik zou het in ieder geval even overleggen op het cb.
Misschien kan je een verwijzing krijgen voor de dietiste en alvast beginnen met gewone voeding.

Ook is het mogelijk dat het niet door de pepti komt maar door iets anders.
Mijn dochter heeft namelijk ook een koemelkeiwitallergie en is allergies voor huisdieren.
Ze is nu 4,5 maand.
Je kan bij de huisarts vragen om een allergietest, misschien dat dit uitsluitsel geeft.

Hoi Lies,

Vraagje, hou uitten de astmatische klachten zich bij jou zoon en wat is er aangedaan.
Ik heb namelijk het vermoeden dat mijn dochter hier ook last van heeft, maar wordt telkes weer naar huis gestuurd zo van het zal wel meevallen.

Ze heeft veel last van kuchen, hijgen slijm opgeven, lijkt meestal veel op een verkoudheid, maar ze is niet verkouden.
Als ze gaat huilen begint ze meteen naar adem te happen en gaat echt piepen en zelf overgeven, maar als we dat zeggen bij de ha dan wordt er gewoon gezegt, ze zal wel last hebben van krampjes.

Groetjes Bianca
 
Hoi,

Cindy,

Heb helaas geen info hoe het zou kunnen dat hij nu pas daar op reageert behalve het stukje van Bianca over het opbouwen van de voeding en dus meer binnen krijgen. (misschien meer voeding gaan geven van 180cc naar 200cc)
Ik begrijp uit je stukje dat hij nog geen bijvoeding krijgt. Anders zou het daar ook nog van komen.

Mijn dochtertje heeft ook een koemelkallergie. Krijgt nog bv met 8 weken kwamen we er achter. Ondertussen is ze tien maanden. Omdat ze bv kreeg moest ik een streng dieet volgen om alle risico's te voorkomen. Bij haar uit het zich in eczeem en verstopping.

Als je bij de dieetsite bent moet je (als je het niet krijgt) vragen naar de voedingslijst van koemelkvrije producten en waar die te koop zijn. Dat is een vrij uitgebreide lijst die je gratis krijgt. En ook het boekje Dieet voor kinderen tot 1 jaar met een voedselallergie.

Ik ben gister bij de dieetiste geweest en die was verbaasd dat het zo goed ging. De vorige (heb al een heleboel verschillende gehad) had gezegt dat we mochten beginnen met het introduceren van soja en vis. Alleen bij mij maar dat had ze niet zo duidelijk gezegt. Dus toen ik het at en ze er geeen last van had (door de bv) heb ik het haar ook gegeven en ze reageerde heel goed geen eczeem. Hierdoor ben ik er wel een beetje zekerder ingeworde om te proberen. Heb jij dat ook Lies een beetje huiverig om te testen omdat je weet hoe een last hij kan krijgen?

Hoi Bianca,
Heeft jou dochtertje geen puf voor haar benoudheid?

Groetjes joyce
sorry voor de lap tekst
 
Nee mijn dochter krijgt er helemaal niets voor.
Ik wordt door de huisarts ook niet serieus genomen, volgens mij.
Probleem is dat telkens als we bij de huisarts zijn het goed gaat.
 
Hoi Bianca,
De klachten bij mijn zoontje uitten zich ook vooral in verkoudheid. En dan vooral: zomaar opeens zonder aanleiding heel erg verkouden, snotterig, waterige oogjes. En het duurde vaak heel lang. Hij had een tijd dan was hij 2 weken verkouden, 1 week iets beter, weer 2 weken verkouden, weer een goeie week iets beter, enz. Dat vind ik niet normaal voor gewone verkoudheid. Tijdens die verkoudheden was hij dan vaak heel benauwd, ademde hij piepend of rochelend (hu? hoe schrijf je dat?). 's Avonds en 's nachts in zijn bedje hoorde ik ook dat hij gewoon een hele groffe ademhaling had, met veel kabaal... In de ergste tijd heb ik 3 soorten pufjes voor hem gehad, op een gegeven moment 10 per dag. Eigenlijk is het momenteel niet zo erg meer. Wel begin ik onmiddellijk de pufjes weer op te bouwen als ik merk dat hij 'verkouden' wordt.
Ik word door mijn huisarts gelukkig wel serieus genomen. Mijn zoon heeft een keer een heel flinke bronchitis gehad en sindsdien hield de h.a. het heel goed in de gaten en hoorde hij ook dat het allemaal 'vernauwd' klonk vanbinnen.
Succes met jullie kindjes!
 
Terug
Bovenaan