koemelkeiwitvrij brood

Hallo,

Mijn dochtertje van 8 maanden heeft veel last van eczeem. Haar arts denkt dat zij een koemelkallergie heeft en heeft daar een koemelkeiwitvrije voeding voorgeschreven. Nou ben ik ook op zoek naar koemelkeiwitvrij brood. Ik heb de Zaanse Snijder gevonden. Er stond geen koemelk bij allergie-informatie en in de ingredienten kon ik het ook niet vinden. Nou heb ik gelezen dat dat niet wil zeggen dat er in dan geen koemelkeiwitten in zitten. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En koemelkeiwitvrij beleg. Weten jullie waar je dit allemaal kunt kopen?

Groetjes, Natalie
 
Hoi,

In broodverbeteraar zit vaak koemelk dus als er bij de ingrediënten broodverbeteraar staat dan zit er vaak koemelk in. Koemelkvrij brood is bijvoorbeeld Oerbrood te verkrijgen bij Super de Boer en Edah, Zie ook www.oerbrood.nl voor verkoopadressen. OOk tarvo is koemelkvrij.
Allisonbrood en waddenbrood is volgens sommigen ook koemelkvrij maar ik denk dat dat nog wel afhangt van welke bakker ze bakt en daar zou ik niet al te blind op af gaan.

Wat betreft broodbeleg:
 
Kaas is natuurlijk uit den boze
vleeswaren altijd goed opletten want daar zit vaak koemelk aan toegevoegd.
- chocoladeprodukten  zit ook koemelk in

Het is echt een kwestie van verpakkingen lezen

Voor margarine/ halvarine/ boter kun je becel light of gouda's glorie zonnepond nemen deze zijn beide koemelkvrij.

Om in te bakken kun je wajang gebruiken en anders olijfolie.

Wil je nog meer weten dan hoor ik het wel

Groetjes Renée
 
Hoi Renee,

Voorlopig ben ik al weer een stuk opgeschoten met deze informatie. Heel hartelijk bedankt voor je reactie. Ik moet maar eens op zoek gaan naar goed broodbeleg, want ik had al gezien dat dat bijna allemaal koemelkeiwit bevat, dus dat wordt wat lastig, maar  ik kan u in ieder geval  wel even vooruit.

Groetjes, Natalie
 
Hoi

In unox leverpastei zit geen koemelk verder kun je bij albert heijn veel producten kopen die koemelkvrij zijn er staat op de achterkant van de verpakking een telening van een koe met een streepje erdoor.
Ik heb een aantal weken dit dieet gevolgd om mijn dochter borstveoding te kunnen blijven geven toch heb ik de strijd opgegeven het is namelijk een hele toer voorals als je alle producten kent die je nu opeen niet meer mag en daar heeft jouw kindje gelukkig geen weet van
ons meisje heeft ws een kippenei allergie

Groetjes willeke
 
Hoi,

Nog een reactie voor broodbeleg. Kaas vanaf belegen mag wel en verder is het ook mogelijk om alle soorten geitenkaas te eten, bij AH is er ook geitensmeerkaas. Wit brood eten is ook een optie. Zowel mijn moeder, ik als mijn dochter hebben last van koemelkeiwit, dus ondertussen weten we gelukkig wel wat we wel en niet kunnen eten.

Groetjes,
Hélène
 
Hoi,

Ik wil graag even een kanttekening plaatsen bij wat Hélène schreef over kaas en geitenmelk.
Kaas bevat ook koemelkeiwitten. Koemelk bevat verschillende soorten eiwitten je kunt allergisch zijn voor 1 van deze eiwitten maar ook voor meerdere van de eiwitten die in melk voorkomen. Kaas bevat maar 1 soort melkeiwit en hat kan dus zijn dat je daar net wel tegen kan. Dit geldt dus niet voor iedereen. Dus in dit geval zou ik het eten van kaas afraden.
Geitenmelk, schapenmelk en paardenmelk lijken veel op koemelk als het gaat om de eiwitten en veel kinderen gaan dan een allergie voor deze melksoorten ontwikkelen en is in die zin dus af te raden voor kinderen met koemelkallergie. ook soja melk is af te raden want ook daarvoor wordt al vaak snel een allergie ontwikkeld.

Groetjes Renée
 
Gelukkig ben ik nog maar vier jaar onder behandeling bij een arts voor mijn koemelkeiwit allergie en weet ik dus echt wel dat in kaas vanaf belegen (geen jongere soorten) en in geitenmelk en geitenkaas  het eiwit waarvoor mensen allergisch zijn anders is opgebouwd, namelijk in veel kleinere brokjes waardoor mensen met een allergie dit wel kunnen verwerken in hun lichaam en dus geen klachten krijgen. Oh ja, dit geldt ook voor biogarde en kwark.
 
hallo natalie,

het wil inderdaad niet zeggen als het niet op de verpakking staat dat het er niet in zit. ik dacht dat allison brood koemelkvrij was. als je het bij de bakker vraagt die hebben hier ook informatie over als het goed is. volgens mij kun je koemelvrije produckten bij de bio winkel kopen. succes ik moet over een tijdje ook op zoek naar dit soort producten en volgens mij is het inderdaad niet zo makkelijk.

groetjes judith
 
Terug
Bovenaan