quote: SharonVef schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-01-2008 13:12:37&apos

);
Hallo,
Ik ben in verwachting van mijn eerste kindje en wil graag borstvoeding geven. Om mijn partner ook mee te kunnen laten genieten wil ik ook gaan afkolven. Wie heeft er tips voor een goed kolf apparaaat? Het liefst eentje die ik ook mee kan nemen naar mijn werk over een tijdje.
Groet,
Sharon
Hoi Sharon,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik hoop dat alles voorspoedig verloopt?
Wat goed dat je je alvast oriënteert op de mogelijkheden qua kolven. Welke kolf je het beste kunt kiezen, is afhankelijk van de reden waarom je gaat kolven. Daarom wordt vanuit de borstvoedingorganisaties aangeraden om pas na de bevalling een kolf aan te schaffen, zodat je je keuze kunt afstemmen op de situatie waar je je op dat moment in bevindt. Mocht het namelijk zo zijn dat je kindje door bijvoorbeeld ziekte of couveuse nog niet (of nauwelijks) aan de borst drinkt, dan is dubbelzijdig kolven met een professionele volautomatische borstpomp de meest effectieve manier om de melkproductie optimaal op gang te krijgen en te houden. De daadwerkelijke kolfset, dus de onderdelen die in contact komen met je borst en jouw melk, koop je er nieuw bij. Als je regelmatig gaat kolven i.v.m. werk, dan zal een persoonlijke electrische kolf waarschijnlijk erg prettig zijn. Deze kolven zijn er van verschillende merken, zowel enkelzijdig als dubbelzijdig. Dubbelzijdig kolven (dus twee borsten tegelijk afkolven) heeft als voordeel dat je profiteert van de toeschietreflex (bij enkelzijdig moet je deze na het wisselen nogmaals opwekken), de melkproductie wordt optimaal gestimuleerd en het scheelt de helft in tijd.
Zul je incidenteel gaan kolven, dan kun je misschien heel goed uit de voeten met een handkolf of wellicht vind je het zelfs prettiger om met de hand te kolven (dan heb je dus helemaal geen apparaat nodig ).
Daarnaast is het denk ik goed om te weten, dat een baby een aantal weken de tijd nodig heeft om het drinken aan de borst goed onder de knie te krijgen. Het te vroeg aanbieden van een fopspeen of flesje kan dit proces verstoren (kans op zuigverwarring). Als een baby tussen de vier en zes weken oud is, kan er veilig worden gestart met het introduceren van een flesje.
Op prettymum.nl is een handige kolfwijzer te vinden die je online in kunt vullen. Op die site kun je ook een overzicht vinden van de verschillende merken en bijbehorende prijzen, evenals op de site borstvoedingscentrumzwolle.nl .
Verder zou je nog kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL in heel Nederland organiseren? Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en gegeven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk (vaak worden er ook verschillende kolfapparaten gedemonstreerd). Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op borstvoedingnatuurlijk.nl en lll.borstvoeding.nl .
Succes met je afwegingen!
Groetjes van Yvonne