kolfspullen in koelkast bewaren?

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het eigenlijk ook zo moet maar ik bewaar mijn
gesteriliseerde afkolfspullen in de koelkast (in een theedoek en ook wat spullen in een plastic bak met daarin keukenpapier). Moet dit echter ook zo?
Het zou voor mij veel handiger zijn als ik dit op mijn slaapkamer kan zetten.
Wie kan mij daarbij helpen?

Groet Marieke

Hoi Marieke,

Ik heb het inderdaad ook zo geleerd en gedaan. De bovenste plank van de koelkast schijnt het beste te zijn. Voor flessen en kolfspullen. Ik gebruikte mijn kolf alleen niet zo vaak en wist/weet niet wat de 'houdbaarheid' is van gestereliseerde spullen in de koelkast.
Ik deed de kolfspullen in een plastic bakje.

Groetjes,
Marianne

Ik heb kolf en flesjes ed nooit in de koelkast gezet.
De temperatuur is er wel lager, maar een koelkast is meestal niet echt hygiënisch...(de mijne niet in elk geval, want zo vaak maak ik hem niet schoon).

Na het steriliseren liet ik alles opdrogen op een schone theedoek op een hoekje van het aanrecht. Als alles droog was zette ik het in elkaar. Ik heb zo'n Avent kolf en die kun je helemaal afsluiten zodat de delen die met de melk in aanraking komen gewoon schoon blijven.
Ik steriliseerde in het begin wel elke dag (tot zo'n 6 maanden denk ik). Nu veel minder vaak. M'n dochter is nu bijna 9 maanden en eet gewoon van een bordje ed en dat wordt ook niet gesteriliseerd natuurlijk. Ik was alles nu gewoon af in een sopje, spoel het af met warm water en laat het dan weer opdrogen (theedoek is ook niet echt hygiënisch). Steriliseren doe ik nu hooguit een keer per week.
In de vaatwasser kan ook, maar dan heb je wel het risico dat dingen gaan verkleuren als je er ook borden ed in hebt als je bijvoorbeeld macaroni met tomatensaus gegeten hebt...en even afwassen is zo gebeurt.

Karin, mv Hannah (20-11-2006)

Hoi,

Het is niet nodig om je kolfspullen in de koelkast te bewaren. Als je je spullen hebt gereinigd en eventueel hebt uitgekookt, kun je ze in een dichtgevouwen, schone, droge theedoek vouwen en in de kast bewaren. Zo wordt dit ook door de VBN aangeraden in brochure 8: Afkolven van moedermelk.

Groetjes van Yvonne

Hallo,

Nou dat maakt het er weer een stukje eenvoudiger op. Ik moest altijd "alles" naar boven brengen en dan weer naar beneden en zo de hele dag door. Dat is niet echt bevorderlijk voor  het toch al vaak niet zo makkelijke gedoe rondom kolven (voor mij tenminste).
Bedankt voor de reactie's.

Marieke

Het wordt aangeraden om flesjes en kolfspullen in de koelkast te bewaren omdat bij deze temperatuur de bacterieën veel minder groeien. Hier gingen de kolfspullen uitelkaar in een afgesloten schone droge bak in de de koelkast. Ook de flesjes gaan om die reden in de koelkast. Aangezien deze al afgesloten zijn hoeven die niet nog eens in een aparte bak.

Groetjes,
mv Tijs

quote: leeuwtje06 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-08-2007 20:36:34'));

Het wordt aangeraden om flesjes en kolfspullen in de koelkast te bewaren omdat bij deze temperatuur de bacterieën veel minder groeien. Hier gingen de kolfspullen uitelkaar in een afgesloten schone droge bak in de de koelkast. Ook de flesjes gaan om die reden in de koelkast. Aangezien deze al afgesloten zijn hoeven die niet nog eens in een aparte bak.

Groetjes,
mv Tijs

Dit heb ik ook altijd zo geleerd.
Bij het werken in de kov moesten we ook altijd flessen en spenen om deze reden, gescheiden van elkaar, in de koelkast bewaren.
Je koelkast behoort overigens wel een hygiënische plek te zijn, je bewaart er immers ook etenswaren toch?
Sil

Terug
Bovenaan