kolfspullen in koelkast bewaren?

Je kunt echt beter je kolfspullen NIET in de koelkast bewaren!
In de koelkast is de temperatuur wel laag, maar het is er ook vochtig. En dat is weer fijn voor bacteriën en schimmels!

Zoals Yvonne al zegt.. in een schone droge theedoek is de beste manier van bewaren van je kolfspullen!

Hoi MayLynn,

Daarom moet je ze ook in een droge goed afgesloten bak in de koelkast doen. Er kan dan geen vocht bij en dus ook geen schimmels en bacteriën.

Groetjes,
mv Tijs

in het ziekenhuis werd mij gezegd, goed schoonspoelen met lauwwarm water, droogdeppen met keukenpapier en in een hydrofielluier bewaren. en een keer per dag alles afwassen en steriliseren. alleen de gekolfde melk ging in de koelkast.

gr. fioon

Mijn collega sprak eens een moeder die  problemen had met haar toeschietreflex (en dus ook met haar kolfopbrengst). Na een tijdje te hebben gepraat, bleek inderdaad dat zij haar kolfspullen in de koelkast bewaarde en deze koude spullen gebruikte voor het afkolven . Toen ze haar spullen gewoon op kamertemperatuur ging bewaren en gebruiken, lukte het kolven een stuk beter.

Probeer het kolven voor jezelf niet ingewikkeld te maken door allerlei onnodige regeltjes toe te passen. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk, dat komt je toeschietreflex en je kolfopbrengst ten goede .

Groetjes van Yvonne

Hier werd juist gezegd met koud water afspoelen en 1x per dag steriliseren. Koud water omdat in lauwwarm water veel meer bacteriën zitten. Echt je hoort overal wat anders! Wat is nu goed?? overal zijn weer goede argumenten voor. Ik zou dus zeggen, doe datgene waar jij je goed bij voelt, zolang je maar hygiënisch met de spullen omgaat.

Groetjes,
mv Tijs

quote: leeuwtje06 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-08-2007 11:01:55'));

Hier werd juist gezegd met koud water afspoelen en 1x per dag steriliseren. Koud water omdat in lauwwarm water veel meer bacteriën zitten. Echt je hoort overal wat anders! Wat is nu goed??  

Lastig, die tegenstrijdige advisering . Je kunt je kolfspullen inderdaad het beste eerst afspoelen met koud water en dan pas met (eventueel)  warm water om een vettige aanslag te voorkomen.
M.b.t. bacteriën/micro-organismen in lauwwarm water denk ik dat dat wel een beetje meevalt. Ons drinkwater wordt tegenwoordig zo goed gedesinfecteerd, zodat ziektes veroorzaakt door micro-organismen zelden  afkomstig zijn uit drinkwater.    Daarnaast, als je daarna je spullen ook nog steriliseert sluit je die nihile mogelijkheid daarmee toch al helemaal uit? Op het borstvoedingsforum is een helder overzicht te vinden van de werkwijze als het gaat om het bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk en het schoonhouden van de kolf.

Groetjes van Yvonne  

Terug
Bovenaan