Kolven het lukt niet, snap er niks van...hulp hulp

Ik heb een vraag:

Sinds vorige week heb ik een kolf, medela swing, en ben ik hiermee gestart.

Het ging gelijk als een speer en ik kolfde 120 cc. Dit was in het begin van de middag.

Dat was ook geliljk alles, hiernaa lukte het voor geen meter.

De volgende dag kreeg ik er met moeite 20 cc uit. Maakte niet uit wanneer ik het probeerde, ' s ochtends, 's middags of ' s avonds. Wel stonden mijn borsten vol spanning. En wanneer mijn zoontje drinkt hoor ik het naar binnen klotsen, hij is een gulzige drinker. Spugd soms ook, en dan komt er genoeg terug!

Wat zou ik hier aan kunnen doen om het kolven beter te laten lukken.

Ik moet volgende maand weer gaan werken, maar zo kan ik geen bv blijven geven en zal ik echt over moeten stappen op fv.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Anouk

pfff, vervelend is dat. Je zou kunnen proberen om je borsten goed warm te maken voor het kolven, bijv. door middel van een warme doek. Wat ik zelf vaak dee, was een flesje vullen met warm water, en die tegen mn borsten houden. Warme doek kan ook.
Een foto'tje van de kleine, om het toeschietreflex op te wekken, of een geluidsopname op je mobiele telefoon wil ook wel eens werken.
Misschien is het een idee om een andere maat borstschild te proberen. Misschien sluiten degene die je nu gebruikt niet goed aan, waardoor er geen goed vacuum ontstaat. Zijn de luchtslangetjes wel goed aangesloten???? Zitten er geen gaatjes of scheurtjes is???
Het kan ook aan zoveel dingen liggen. Het belangrijkste is in ieder geval dat je jezelf goed ontspant, en het niet koud hebt.
Op borstvoedingsforum.nl heb ik zelf heel veel goede tips gehaald!!!

Succes

Mama van Navara

Hoi hoi,

Wat een lastig probleem zeg. Ik zou gewoon hulp vragen bij LLL of BVN want het gaat vaak gewoon om iets waar je zelf niet op komt!

Ik kan je helaas niet helpen want kolven lukt mij dus ook voor geen meter. Ik heb het vaak geprobeert in het verleden en kreeg er amper 10cc uit! Terwijl mijn kindjes dronken als een tierelier. Ook ik heb het straks vast een aantal keren nodig. Ik werk niet maar heb wel wat afspraken in het verschiet staan waarbij ik langer dan een halve dag weg ben en ik vrees dat ik ook echt aan de kolf zal moeten. Dus als jij een antwoord hebt, laat mij dan ook wat weten haha...

Veel succes joh! Ik ben erg benieuwd of het je gaat lukken. Ik duim voor je van wel want overstappen of fv na bv in die prille maandjes van een kindje is vaak een drama. Ik hoop echt dat het je lukt om te kolven.

Groetjes Peet

Hoi Peet,

Woehoe, het is (een beetje) gelukt.
Ik heb gebeld naar de lactatiedescundigen en die heeft me tips gegeven.
Ik probeerde heel vaak te kolven, maar zonder resultaat. Wat er wel gebeurde was dat mijn borsten gestimuleerd werden voor melkproductie. Wanneer mijn zoontje dan dronk werd ie werkelijk bespoten met melk, wat dan weer spugen, verslikken en lucht drinken veroorzaakte. Ze raadde me aan om 1 of 2 keer vroeg in de ochtend te kolven, omdat je dan meeste melk en vocht hebt. Het liefst kolven aan de ene borst en hij drinken aan de andere borst.
Ik heb dit vanmorgen gedaan en ik kreeg 100cc melk bij elkaar!!!

Als ik dit even volhoud dan komt het vanzelf goed zei ze. Hopelijk is dit ook zo.
Nu kan ik misschien een voorraadje gaan opbouwen, alhoewel ik vandaag lekker de afgekolfde melk heb gegeven. Een flesje geven is dan ook wel leuk als je alleen maar bv geven gewent bent.

Wat ik ook nog heb gedaan, na de volgende voeding ('s ochtends) heb ik met de hand gekolfd. Dat ging hartstikke goed, ik kreeg nog eens 30 cc extra.
Met de hand kolven is ook krachtiger als met de elektrische kolf en werkt net zo goed. Ik ga het dadelijk nog eens proberen en dan morgen pas weer.

Succes.

Groetjes Anouk
Ik hoop dat het bij jou ook zo wil lukken.

ik heb zelf ook de swing, bij mij geen probleem, maar ik zit te denken. heb het niets te maken met het toeschietreflex?, want dat kan wel 5 min duren en daarna schiet het melk eruit. met de baby gaat dat in 2 sec, misschien ligt het daar aan denk ik.

grtz miranda.

Bij mij werkt het kolven het beste als ik het meteen na het voeden doe, en dan de andere borst. Ik leg mijn kindje naast mij en als ik dan naar haar kijk schiet de melk meestal binnen no-time toe.

Hoi Anouk,
Er schoot me net ineens nog iets te binnen! Bij een vriendin van mij lukte het kolven ook niet. Zij heeft toen van de huisarts een neusspray gekregen met oxytocine (hormoon dat voor de toeschietreflex zorgt). Als ze dat gebruikte schoot de melk binnen een paar seconden toe. Zodoende kon ze op haar werk toch kolven. Wellicht kan dat voor jou straks ook een oplossing zijn?? Zou natuurlijk zonde zijn als je het moet opgeven terwijl verder het voeden goed gaat!

Groetjes weer,
Marieke

Terug
Bovenaan