Kolven op school (werk)

Hey!

Ik mag binnenkort weer beginnen op mijn werk. Ik sta voor de klas in het basisonderwijs. Zijn er hier juffen die dat ook hebben gedaan? En hoe plande je dat dan in? Want ik heb wel van 8.20 tot 14.30 de kinderen ?

Er komt een aparte ruimte voor me die goed af te sluiten is, wel zo prettig ?.
Ik kom als enige oplossing: iemand anders voor de groep. Maja dat zou dan al bijna om een uur per dag gaan... Niet ideaal..

Misschien heeft iemand de perfecte constructie ontdekt ?

Zelf geen juf en ken ook geen juffen, dus misschien niet het beste advies hier. Maar kolven tijdens werk is een wettelijk vastgelegd recht. Dat je mee denkt over een oplossing voor iemand die tijdens het kolven even je klas over neemt is fantastisch, maar je werkgever is daarvoor verantwoordelijk. Ik zou het dan ook echt bij hem/haar/hen neerleggen.
Zelf had ik altijd maar een kwartiertje nodig om te kolven. Kolfset bewaarde ik in de koelkast, dan hoef je tussendoor niet schoon te maken. Wellicht is er een congiërge die eventueel even toezicht kan houden als er geen collega’s zijn die dat op dat moment kunnen? Anders zal je werkgever er misschien zelf even een kwartiertje per keer moeten staan?

Ik ben ook juf! In januari begin ik weer met werken en ik maak me ook een beetje zorgen om het kolven.
Ik denk dat ik het zo ga doen:
Voordat ik vertrek baby voeden
10:00 tijdens fruit pauze en buitenspelen kolven (met een andere juf naar buiten)
12:00 tijdens lunch en buitenspelen kolven en anders om 13:30 tijdens speelwerken
15:00 na schooltijd kolven
En thuis weer voeden
Het ligt eraan wanneer de kinderen bij jou buitenspelen. Ik heb kleuters, dus die zijn makkelijk een uurtje buiten ? wellicht kan je het combineren met het gymrooster of andere vakken die door vakdocenten worden gegeven (muziek, yoga?)
Succes!

Hier ook een juf. Bij ons op school is het zo geregeld dat als je kolft een aparte ruimte hebt, waar de deur op slot kan. Je krijgt dan vervanging in de groep, zoveel als je nodig hebt. De spullen kunnen gewoon in de koelkast. Onze school begint pas om kwart voor 9, dus daarvoor kan het nog. Om half 11 pauze, dan werd er een half uurtje voor vervanging van een onderwijsassistent gezorgd en om 12 uur weer. Net als het nodig is, zeg maar! Succes!

Hier is de realiteit dat men elke ochtend blij is als er überhaupt voor elke klas een leerkracht staat, de assistent die er is kan heel soms bijspringen, maar eigenlijk niet. Ook is in ons nieuwe gebouw heel erg gedacht aan de veiligheid ban kinderen, dus alle hokjes/kantoortjes hebben een raam en/of glazen deur. Helemaal top!

Bij eerste had ik groep 5, ik kolfde als zij gingen buitenspelen, de leerkracht van groep 6 hield dan alleen toezicht. Daarnaast hebben wij een ‘gewone’ pauze van 3 kwartier, waarin in kolfde en direct als kids weg waren nog een keer. Zo kwam ik aan 3x, min of meer om de drie uur. Mijn productie liep niet terug als ik een keer niet kon kolven. soms een natte tiet. Het is goed gekomen, heb een jaar bv gegeven.

Na mijn huidige verlof sta ik voor de kleuters, ochtend pauze wordt een dingetje, maar komt ook vast goed. Wat mij wel geholpen heeft eerste keer is dat ik dat plan had bedacht zoals het realistisch was, maar dat wel het gepresenteerd als: zo doen we het.

Bedankt voor jullie reacties! Ook bij ons is het lerarentekort enorm aanwezig. Daarbij wil ik zoveel mogelijk rust in de groep houden natuurlijk!
Ook bij ons hebben alle deuren ramen maar die mogen worden afgeplakt van de directeur. Hij zegt namelijk: "je hebt er recht op, dus dat gaan we regelen"
Gelukkig ben ik altijd heel flexibel geweest dus dat krijg ik nu terug ☺️

Ik denk dat ik het zo ga doen:
6.00 eruit en mezelf aankleden enz.
7.00 baby verschonen en voeden
7.30 op de fiets (man brengt baby weg)
10.00 kids naar buiten/ ik kolven... maar hoe dan? Al met al blijft er hooguit 10 minuten over ofzo ?

12.00 pauze...
Maar dat betekent dus dat ik niet kan lunchen met collega's. Jammer...

En dan om 15.00 nog een keer mits er geen vergadering is?

Pfff.. ik vind het maar lastig hoor ? misschien zie ik teveel beren op de weg ?

Mijn collega maakte ook gebruik van haar kolfrecht, heel goed vond ik! Maar de andere kant was wel dat er twee tot drie keer per dag een ander voor de groep stond voor ongeveer een half uurtje! Dus als mijn kleuters buiten speelde met de andere groep en hun leerkracht dan ving ik de groep op en dat smiddags nog eens andersom. Tussen de middag was er een andere collega die haar groep over nam. Om mij heen hoor ik op andere scholen ook dat het vaak zo gaat, kleuters die maar wat vaker moeten buitenspelen zodat hun juf de kolfende juf kan vervangen.

Ik vind persoonlijk dat mijn school slecht toegerust is op dit soort dingen. Zeker nu je steeds vaker kinderen in de klas hebt die dit heel slecht kunnen handelen. Nu ik zelf zwanger ben heb ik besloten minimaal een half jaar met verlof te gaan zodat ik een half jaar kan borstvoeden en daarna af te bouwen naar bv borstvoeden alleen in de ochtend en avond.

Precies zwaluwtje. Ik ben het met je eens. Ik wil andere collega's er niet mee opzadelen. Ik heb het geluk dat ik pas begin als ons kindje 4.5 maanden is.

Ik geef nu 1 of 2 flessen per dag om zelf al iets af te bouwen. Maar stoppen wil ik eigenlijk nog niet.
Ochtend en avond voeding vind ik eigenlijk te weinig aangezien ik maar 2 dagen ga werken.

Terug
Bovenaan