Kolven, wie heeft er ervaring en hoe gaat het er mee?

Hallo,

als ik straks ga werken, zal ik ook moeten kolven.
Wie heeft er ervaring mee, en is het goed te doen?
Kolven jullie dan elke dag...Vertel er eens wat over.

Dank jullie wel, dikke kus voor de baby's!

Heb een elektrisch kolfapparaat, dubbel (dus kolf twee borsten tegelijk), elke ochtend na de ochtendvoeding (zit er veel melk in). Na ongeveer kwartier 150cc. Weet niet of het veel of weinig is, i.e.g. genoeg want ik werk voorlopig nog maar één middag en mis dus net één voeding.
Gaat dus goed, ondertussen lekker boek lezen of tijdschrift.
Succes

bij mij gaat het wat moeizamer.

Ik ben ruim van tevoren begonnen met oefenen, toen Berend 4 weken was  (ook 's ochtends). De eerste paar weken kwam er slechts 1 druppel uit!  Ik moet mij echt totaal ontspannen en dan concentreren op een foto van de baby (plus het moet warm zijn, geen afleiding in de vorm van pratende mensen, muziek of boek), anders lukt het niet. Bovendien voelde ik mij net een koe. Pas toen ik die kolf ging zien als een apparaat waarmee ik mijn vrijheid weer ee beetje terug kon krijgen gign het eindelijki beter. En je moet een kolf hebben die je prettig vindt

Ik ben begonnen met de mini-electric van medela die handmatig en electrisch kan. Handmatig lukte mij niet, en in de electrische stand was ik teveel afgeleid door de herrie.
Inmiddels heb ik bij de lactatiekundige een andere kolf gekocht. Ik ben er heel tevreden mee. De Ameda, dubbelzijdige electrische kolf. Je kunt instellen hoe hard de zuigkracht is en ook hoe vaak het ding per minuut zuigt. Ze worden volgens mij in Amsterdam gemaakt dor de fima vos? /foss?

Nu eenmaal aan het werk. Het kolven gaat op zich goed, maar het is wel veel gedoe en gesleep en georganiseer. Je hebt recht op een aparte afsluitbare ruimte om te kolven, maar die ruimte is er op mijn werk niet. Ik moet dus elke keer aan mijn collega vragen of ze misschien nu alvast wil gaan lunchen etc. Ik vond dat zo vervelend dat ik geregeld heb dat ik voorlopig nog wat meer thuis kan werken. En dat bevalt me heeel goed!

succes,
Janneke

Hoi,

Hoewel ik nog lang niet hoef te werken ben ik toch al een poos geleden begonnen met kolven en oefenen met het  flesje. Ik  heb een avent handkolf en ben er heel tevreden mee. Ik heb de kolf in eerste instantie gekocht om voor de voeding de ergste spanning van mijn borsten te kolven, en ik was van plan later een elektrische kolf te kopen. Nu bevalt de handkolf zo goed dat ik  niet denk dat ik nog een elektrische kolf ga kopen.

Kolven moet je echt oefenen, bij de meeste vrouwen gaat het niet zomaar. Geef dus niet te snel op als het de eerste paar keer niet lukt, en oefen vooral thuis voordat  je weer aan het werk moet.  

Ik kolf nu 2 keer per dag. 's Ochtends gaat het heel makkelijk, dan kolf ik 150cc en die vries ik in (om een reserve op te bouwen voor je weet maar nooit). Ik zou  met gemak 200cc  kunnen kolven 's ochtends, maar vind 150cc wel mooi. 's Avonds  voor het slapen gaan kolf ik ook en Yanick krijgt die voeding de volgende avond met een fles van papa. Op die manier raakt hij ook gewend aan uit een flesje drinken (en papa vind het heel leuk).  

Succes ermee,
groetjes

ps, ik voel  me gelukkig nooit een melkkoe, maar sta elke keer weer versteld van dat mijn lichaam zoiets handigs, gezonds  en lekkers (tenminste, Yanick vindt het lekker)  kan produceren en dat het nooit opraakt!

Hoi,hoi,
Ik heb een electrische kolf van Avent en ik ben   6 weken na de geboorte van Kaan begonnen met kolven omdat je lichaam eraan moet wennen en om Kaan te leren drinken uit een flesje.
In het begin kolfde ik sóchtends omdat je dan de meeste voeding hebt en nu kolf ik ook zo'n 2 keer per dag tussen 2 voedingen in. Sóchtends haal ik makkelijk 200 ml en tussen de voedingen in zo'n 80 a   100 ml.
Dat vries ik dan in in ijsblokjes en ik laat 1 flesje voor sávonds. Dan kan mijn man die geven aan Kaan om te wennen en ga ik even op zolder sporten.
Groetjes

hoi, ik heb ook een avent handkolf en die bevalt mij ook goed. Ik heb ook geen andere geprobeerd. Wel vind ik het lastig om er veel uit te krijgen. Meestal krijg ik er 60/70 cc uit. Ik geef 's morgens   de borst en kolf dan drie voedingen (ze krijgt dan de fles) en geef 's avonds de gekolfde melk. Wat ik over hou bewaar ik in de koelkast en spaar ik weer op. Het  bevalt me  goed zo.

Goh, meiden, wat halen jullie een top-productie, zeg! Ik ben inmiddels een ervaren kolfster met een Avent handkolf. Die bevalt me prima, maar ik haal ongeveer 110 ml uit 2 borsten. Het maakt niet veel uit of ik dan op een voedingstijd, smorgens of ergens anders op de dag kolf.

Nou, kolfse allemaal (irritant blijf ik het trouwens wel vinden, maar goed, hetis voor een goed doel)

groetjes
greet

Terug
Bovenaan