Kolven, wie heeft er ervaring en hoe gaat het er mee?

Hoi,

Ik kan er niet helemaal over meepraten, ik heb namelijk alle voedingen moeten kolven omdat Christian de borst niet kon pakken. Dat is dan toch net iets anders...
In het begin handkolf van Avent gehad, maar ik kreeg daar vreselijke pijn van in mijn handen/onderarmen, helemaal stijf! Tja, als je 6 volledige voedingen ermee moet verkrijgen... dan kun je wel eens een kolf-arm krijgen, ha, ha!
Al snel een elektrische van medela gehuurd (een dubbele, zo'n mega-duur ziekenhuisding) en dat was toch heel wat beter. Hiermee heb ik Christian toch 10 weken BV kunnen geven. Beter als niets...
Ik heb nooit problemen gehad met de toeschietreflex e.d. het begon altijd meteen te lopen als ik de kolf aansloot. Na 15 minuten had ik tussen de 120-250 cc. Die 250 cc was alleen in de ochtend, in de loop van de dag werd het altijd een stuk minder. Ik heb wel altijd "vooruit" gekolfd, dwz er stonden altijd 1-2 voedingen al in de koelkast klaar zodat ik nooit op een gegeven moment moest kolven om een hongerige baby te voeden. Dat leek me niet zo goed voor de ontspanning...
Nu kan ik op mijn werk niet kolven dus ben ik gestopt (met bloedend hart, hoor, maar ben er nu wel blij mee). Dat had ik van te voren al bedacht, anders had ik zelf een elektrische gekocht ipv er een te huren.
Ik wens je er in ieder geval veel succes mee en probeer zoveel mogelijk in de ochtend te kolven! Dan heb je de meeste opbrengst!

Groetjes, Karin
mama van Christian (10 weken)

hoi,

Hier een ervaren expert: IK KOLF AL 5 MAANDEN ALLE VOEDING! Voor een tweeling!! Ben dus echt heel veel tijd kwijt. Eerst omdat ze 6 weken in het ziekenhuis lagen en ik ze het beste wilde geven. Daarna ging drinken uit de borst niet zo goed, te uitputtend voor ze, omdat ze niet krachtig konden zuigen. Toen ze thuis waren gaf alles veel stress, aanleggen, in slaap vallen, terug in bed leggen, krijsen (want toch niet genoeg gegeten), bijvoeden en toen besloot ik: ik blijf kolven. Zodoende voed ik nu 3 kinderen: de tweeling borstvoeding uit de fles en het kolfapparaat

Ik heb de Medela Mini Electric Plus. Eigenlijk helemaal niet de goede (want die is voor incidenteel gebruik, pfff) maar hij doet het nog steeds. Ik kolf beide borsten tegelijk, 10 minuten per keer. 's Ochtends heb ik meestal ruim 300 cc (dus 150 per borst, soms wel 170), 's avonds laat is het gedaald tot 130 totaal. Dagelijks kolf ik ongeveer 1,2 liter (jee, wat een melkfabriek). 4 voedingen krijgen ze moedermelk, 1 voeding Nutrilon.
Maar ja...je lichaam produceert waar jij om vraagt. Vaker kolven/aanleggen zorgt voor een hogere productie (als het goed is...)

Succes! Het is echt een kwestie van gewenning. Ik kolf dus nog steeds 5 keer per dag en draai mn hand er niet meer voor om. Wel lastig als je een dagje weg wilt trouwens. Altijd maar denken 'oh ja, zo en zo laat moet ik weer' en dan het gesleep met dat stomme apparaat. Maar goed, als je werkt hoef je natuurlijk niet zo vaak te kolven. Ik zou in jouw geval voor een handkolf gaan, denk ik. Afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je wilt gaan kolven.

groetjes,
Lara
de nog altijd kolvende mv Kyran & Isis, 1-12-2006

Tjonge Lara! Wat geweldig dat je dit allemaal lukt! Super!
Ik ben ook sinds vorige week aan het kolven, ik kolf met een Medela electric kolf. Bevalt me prima. Ik kolf 2x per dag, 's morgens zo'n 100cc na de eerste voeding en 's avonds ook zoveel tussen de een na laatste en de laatste voeding. Ik ben puur nog bezig met een voorraadje aan te leggen. Volgende week ga ik weer 3 dagen werken en zal ik vaker moeten kolven. Ik heb er trouwens wel een hekel aan, maar het is voor het goede doel, toch? Het toeschieten gaat beter als ik even een vleugje Zwitsal ruik, gek he? Twee jaar geleden, toen ik weer ging werken na de geboorte van Tijmen, kolfde ik ook. Ik had toen ook problemen met het toeschieten en kreeg hier via de huisarts een neusspray voor. Dit werkte super. Als het straks weer moeizaam gaat bel ik zo weer om dat spul.
Kolf ze allemaal! groetjes van Ruth

Hoi,

Ik heb mijn dochter van nu 3 9 maanden gevoed en dus ook gekolfd op het werk.

Mijn ervaring is dat het wennen is om je werk neer te leggen en tegen je collega's te zeggen ik ga kolven. Luister naar je borsten want die staan op knappen als het kolf tijd is.
Ik nam altijd foto's mee van mijn meisje om naar te kijken tijdens het kolven. Zo kwam het toeschiet reflex sneller opgang.
Neem straks als je weer gaat werken er echt de tijd voor om te gaan kolven. Ga je niet schuldig voelen tegen over je collega's. En zorg dat je ontspannen bent als je kolft. met spanning zul je weinig melk produceren.

Succes.

groetjes,
Ikky

Terug
Bovenaan