kolven

Hallo voorjaar-moeders,
Voor mijn zoontje van bijna zeven weken kolf ik de volledige voeding, dat is nu meestal zo'n zes keer 120cc. Ik gebruik een Medela Symphony kolfapparaat dat we gehuurd hebben bij de Thuiszorgwinkel. Het is een heel gedoe, maar tot nu toe lukt het (ondanks dat onze kleine man ook nog een grote broer en zus heeft die ook de nodige aandacht vragen).
Ik ben heel benieuwd of er moeders zijn die ervaring hebben met de volledige voeding kolven en hoe lang je het volgehouden hebt. Nu gaat het nog wel, maar ik kan me voorstellen dat een liter per dag kolven voor vijf flesjes van 200 cc. toch wat problemen op kan leveren.
Wie heeft er tips of ervaringsverhalen?!?
Nicole

We hebben trouwens wel alles geprobeerd om hem ertoe te bewegen aan de borst te gaan drinken, maar helaas.... We hebben zelfs een lactatiedeskundige ingeschakeld, maar het mocht helaas niet baten.

Ik heb gelezen (op de site van bv) dat de borstvoeding zich aanpast, zodat een baby niet kwantitatief meer nodig heeft om genoeg voeding te krijgen. Daar en tegen moeten flessenkinderen dus wel naar verloop van tijd meer binnenkrijgen om voldoende van alles binnen te krijgen. Dus ik denk niet dat je aan de liter zal komen (of heb ik het nu mis?).

Hoi hoi,

Sinds enkele dagen kolf ik ook volledig de voeding af voor onze zoon, maar bij mij kan ik niet genoeg kolven. Hij is 6 weken, krijgt 600-650cc per dag, terwijl ik maar 350-400cc per dag afgekolfd krijg. Wij geven hem dus kunstvoeding bij. Toen ik hem nog aan de borst legde, was hij "hongerig", wilde 8-9 keer per dag aangelegd worden, bleef om de 2 uur komen. En nu gaat het stukken beter. Hij komt nog maar 6 keer per dag. Ik blijf kolven zoveel ik nog kan, maar heb wel het gevoel dat het snel terug zal lopen.

Daarbij wordt bij bv aan de borst geven, de voeding aangemaakt tijdens het drinken van je kleine. Dat is geloof ik, bij kolven niet zo. Dan kolf je wat je aangemaakt hebt, maar wordt tijdens het kolven geen nieuwe melk aangemaakt. Vandaar de de melkproductie snel terug loopt.

Gr. Tamara.

Hoi. Ik heb ook volledig gekolft.
Ik heb het 3 maanden volgehouden en toen ben ik gaan afbouwen maar ik had de vriezer zo vol liggen dat ik ruim 4 maanden volledig heb kunnen voeden.
Ik had eerst een kolfapparaat in het ziekenhuis gehuurd toen kolfde ik zo`n 180-200 cc per borst per keer vandaar dat de vriezer vol lag. Na  6 weken heb ik zelf een kolf gekocht
maar die maakte zoveel lawaai dat mijn borstvoeding flink terug liep. Ik ben gaan afbouwen omdat ik weer moest werken en aangezien ik ambulant kapster ben zag ik me niet langs de kant van de weg staan kolven. Mij is het voor de verder rest goed bevallen.
Het is wel een handeling meer maar goed te doen.
Veel succes!!

Groetjes Mikkie.

Oja,volgens mij maakt het niet uit hoor of je kolft of meteen aan de borst laat drinken met de aanmaak van de voeding. Heb ik tenminste nog nooit van gehoord, het voelt bijna het zelfde aan dus mij lijkt dat jou borst het verschil niet zal merken.
Het enige verschil is als je kleintje een sprongetje maakt dat je borst dan niet aanvoeld.
Groetjes!!

Hoi, hoi,

Ik heb ook vanaf het begin alle voedingen gekolfd. Ik heb ook de Medela symphony gehuurd bij thuiszorgwinkel. Ik kolfde zo'n 600 cc per dag (in 6 keer) in het begin en dat was eerst meer dan genoeg, daarna genoeg en daarna niet meer... (natuurlijk)
Zo rond de 6-7 weken liep de BV zelfs terug. Dus heb ik regeldagen moeten inlassen (net zo als met "live" voeden...). Ik heb toen enkele dagen 8-10 per dag gekolfd en hiermee kon ik de productieopvoeren naar 800-900 cc in 5-6 keer. De eerste 2 dagen liep de productie verder terug, maar daar was ik voor gewaarschuwd. Even doorzetten dus. Was best zwaar want ik deed echt NIETS anders dan kolven, kolven, kolven, maar het is wel gelukt. Het schijnt tot een week te kunnen duren, dus ik had geluk dat ik na 3 dagen al weer meer had...
Ik ben bij 9 weken gaan afbouwen omdat kolven op het werk gewoon niet haalbaar was. Met 10 weken was de productie gestopt. Als ik niet had hoeven werken had ik het denk ik nog wel 1-2 maanden volgehouden ( misschien zelfs 6 maanden, ik was echt erg gemotiveerd om hem BV te geven. Ben met pijn in mijn hart gestopt). En dan had ik natuurlijk rond 10-12 weken weer regeldagen moeten inlassen om echt aan die 1 liter te komen, maar dat was vast wel gelukt.

Ik wens je verder veel succes!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (14 weken)

Hoi Nicole

Ook ik kolf full time. Bij mij bleek al na 3 dagen dat mijn zoontje ( nu 7,5 weken) niet voldoende binnenkreeg door gewoon uit de borst te voeden. Ik ben toen begonnen met proberen gewoon te voeden, daarna afkolven wat er nog in mijn borsten zat en dat dus in een flesje te geven. Doordat ik dus toen dubbel gestimuleerd ben is de melkproduktie bij mij super op gang gekomen. Ik geef nu tussen de 1000 en 1200 cc per dag op 5 a 6 keer kolven. Ik kolf dus ook snachts. Ik ben begonnen met de medela symphony te huren en kolf nu met de mini electric plus.
Ik denk dat je het best zoals karin al aangeeft kunstmatig regeldagen in moet voeren. Ik heb dat nu nog niet hoeven doen, omdat ik al zoveel geef. maar als ik mijn produktie omhoog zou willen hebben, zou ik ook vaker gaan kolven.
ik wil zolang mogelijk blijven kolven en ga ook zeker voor de eerste 6 maanden. Mijn dochter nu bijna 9 heb ik toen ook niet gewoon aan de borst kunnen voeden en daar heb ik toen de fout bij gemaakt dat ik te laat gaan kolven ben. Pas na mijn kraamweek en toen was er al dagen geen stimulatie geweest. ik heb toen ook nooit stuwing gehad en kreeg toen ook niet meer aangekolfd per dag wat ze nodig had. Ze heeft toen 5 weken een combinatie gehad van bv en kv.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groetjes

Terug
Bovenaan