kolven

Bedankt voor jullie reacties. Blij te horen dat ik niet de enige ben die een poging doet alle voeding te kolven. Het is een hele klus, maar ja... dan heeft de kleine man toch borstvoeding!   Ik had inderdaad ook een soort regeldagen bedacht en nu gaat het wel weer. Grote broer en zus hebben deze week vakantie, na deze week is er dus ook weer iets meer rust. Ik hoop in ieder geval tot de zomervakantie te kunnen kolven, of het ook in de zomervakantie haalbaar is !?! Tja, dat durf ik nog niet te zeggen. Ik weet niet of het dan nog leuk is voor de oudste twee als mama vijf keer per dag aan dat apparaat hangt...

Hoi Nicole,

Ik kolf al bijna 6 maanden voor een tweeling. Omdat ze te vroeg geboren waren en 6 weken in de couveuse lagen, en ik bv wilde geven, ben ik direct gaan kolven. Daarna was ik er zo aan gewend dat bv me juist omslachtig leek (ze waren ook nog zo klein zelfs toen ze thuis kwam...ca 2 kilo en konden niet goed uit de borst drinken)

In principe zou je lichaam moeten/kunnen produceren wat je kindje nodig heeft of wat je vraagt door kolven. In mijn geval betekende dat dus veel kolven. Ik produceerde op n gegeven moment dus inderdaad 1 a 1,5 liter per dag en soms wel 200 cc per borst (met name 's ochtends). Inmiddels krijgen ze ook kunstvoeding erbij en ben ik aan het afbouwen. Ik ben erg blij dat ik het zo lang heb gedaan, maar het is wel een aanslag op je ritme en je leven. Even lekker weg is een heel gedoe. En toch...ik stelde me er op in en had het apparaat desnoods bij me (en het helpt dat ik nog niet werk).

Ik heb trouwens direct een kolfapparaat gekocht (ik wist al dat ik lange tijd zou kolven vanwege hun ziekenhuisverblijf), maar laat je wel goed informeren. Ik heb naar het schijnt een Medela voor 'sporadisch gebruik', maar dat ding zoemt al 6 maanden de oren van ons hoofd.
Mijn vriend heeft besloten dat we het apparaat ritueel gaan slachten als ik stop met kolven . Het jeeeeeeeeeng-jeeeeeeng geluid kunnen we echt niet meer horen!!!

Succes!
groetjes, Lara
mv Kyran & Isis, 1-12-2006

oh ja, ik kolfde inderdaad op een gegeven moment ook wel 8-9 keer per dag en zelfs 's nachts voor of na de nachtvoeding. Ben gewoon meer gaan kolven en toen ging de productie omhoog.

Afbouwen mag ook niet te snel dus dat doe ik dmv elke week 1 keer minder kolven. Ik zit nu op 3 keer per dag en je borsten wennen er dan goed aan. Ik heb nu geen pijn meer als ik 6 uur niet gekolfd heb. In de begintijd was dat wel anders, dan knalden ze zowat uit elkaar als ik iets te lang wachtte.

Ik heb ook de Medela Mini Electric Plus trouwens. Maar ik zou als ik jou was een stillere kopen (zie bericht hierboven) Neem wel een dubbele. Ik denk dat ik een ziekenhuiskolf zou aanschaffen als ik het weer zou doen (alleen niet erg praktisch om mee te nemen, hihi)

Hoi Lara,
Jij verdient wat mij betreft echt een lintje hoor  !! Zes maanden lang voor een tweeling. Bij mij thuis kunnen ze inderdaad het geluid van dat apparaat ook niet meer horen, ritueel slachten zal helaas wat moeilijk gaan met een gehuurd apparaat. Welke kolf heb jij eigenlijk? De kolf die ik heb werkt wel prima, maar huren voor 2.25 per dag voor zes maanden (daarmee vervalt een volgens de boekjes voordeel van borstvoeding "het is gratis", in mijn geval niet dus)?
Groet,
Nicole

Sorry, ik had je tweede berichtje nog niet gezien. Ik heb dus de ziekenhuiskolf, het werkt prima maar is inderdaad niet makkelijk onder je arm mee te nemen en bovendien dus wel prijzig als je langere tijd koflt.

ik heb een simpele rekensom gemaakt.
Als ik minstens 2 maanden zou gaan kolven (dus 60 dagen) dan was ik alleen aan huur dus 120 euro kwijt geweest. Voor datzelfde geld heb ik er een gekocht. En nu blijkt dus dat ik hem nog veel langer heb kunnen gebruiken.
Je kunt er dus alsnog een kopen en dan via marktplaats doorverkopen erna.

Hoi Nicole

Ik had dat rekensommetje ook al eerder gemaakt en was er al achter dat kopen voordeliger was. Nou is het wel zo dat als je de mini electric plus wil kopen bij de thuiszorg dat je dan de hygieneset ook weer aan moet schaffen, want die zit er standaard weer bij. alleen die set kost dus al 33 euro en dat willen ze er niet vanaf halen. Ik heb dus mijn apparaat op marktplaats gekocht en heb de hygieneset die daarbij zat gewoon weggegooid.

Ik moet zeggen dat ik niet zoveel last van het lawaai heb hoor. leg er een kussen op en het wordt al stukken minder.
groetjes

Hoihoi,

ook ik kolf volledig. Alhoewel, Ilyas (4 maanden) drinkt 's ochtends wel gewoon uit mijn borst (slaapdronken?), maar de rest van de dag weigert hij. Meneer heeft ondekt dat een flesje veel makkelijker is.

Hij drinkt de ene borst leeg, de andere kolf ik af. Verder kolf ik nog 3 keer beide borsten.   Ilyas drinkt  naast de borst 's ochtends  nog 4 keer 200 cc. Het lukt me alleen niet om 800 cc te kolfen op een dag. Dus Ilyas krijgt in elk geval 1 keer een flesje Friso hypoallergeen.  

Ik kolfde  eerst nog 4 keer op een dag, maar  had het er op een gegeven moment heel erg mee gehad. ik had het idee dat ik alleen nog maar aan het kolfen was. Nu drie keer  dus (11.00, 15.30 en 21.00) en dat is voor mij psychisch beter vol te houden.  Krijgt hij toch het goede van mijn bv en een beetje  extra van de kv.
Op deze manier red ik het nog wel even (wil in elk geval doorgaan tot 6 maanden)

Succes ermee.
groetjes,
Mienetje      

Terug
Bovenaan