Kolven

A

Anoniem

Guest
Hoi Meiden,

Afgelopen zaterdag heb ik een (hand)kolfapparaat gekocht. Het lijkt me handig dat ook manlief 'het werk' eens kan overnemen  en over 3 weken gaan we voor familiebezoek naar NL en ik dacht misschien handig wanneer we een avondje uit willen met vrienden,  dat Mathias bij opa en oma kan blijven.
Volledig eigen belang dus

Nu las ik al in de  gebruiksaanwijzing dat je  van de eerste keren kolven nog niet al te hoge verwachtingen moet hebben, en idd... dat was nog niet veel, ik  was ook grieperig. Ook Mathias is niet helemaal in orde, dus die wil alleen maar drinken op dit moment, dus ook dat  was niet echt bevoordelijk voor het kolven, maar ik ben toch benieuwd of er  meiden zijn die ervaring hebben met kolven, positief of negatief. En misschien nog goede raad of tips.... want ik ben erg onervaren.

Alvast bedankt,
Annette    

ik zelf kolf in de nacht ofwel voordat ik haar eten geef of ik geef haar 1 borst en kolf de andere (afhankelijk van wanneer zij komt voor de voeding). Ik heb dan al heel veel stuwing in de borsten.

Wat ik als belangrijk ervaar is dat je goed ontspannen bent en evt  een doekje dat ruikt naar je kind bij je hebt. Lekker met je ogen dicht ontspannen en snuiven maar. Een foto erbij en dan zal het vast goedkomen.

Succes!

gr mama van MD en JA

PS ik vries het in ijblokbakjes in die precies 10 ml bevatten. Als het bevroren is doe ik de blokjes in grote curver bakjes.

Hoi,
ik heb positieve ervaringen met kolven, ik moet wel zeggen dat ik een elektrische kolf heb. Meestal doe ik het in de ochtend want dan heb ik flink volle borsten of 's avonds en dan heb ik zo een flesje vol. Alleen heb ik een ander probleem: mijn dochter wil niet uit de fles drinken (inmiddels 8 maanden oud!). Ze heeft wel een paar keer gekolfde melk uit een flesje gedronken maar de laatste tijd heeft ze zoiets van: geef mij die borst maar.
Maarja we blijven volhouden.
Groetjes van Sonja.

Ik heb ook positieve ervaring met kolven.
Ik ben na een maand de borstvoeding eerst
gaan afkolven, om het rico daarna te geven.
Dit omdat rico aan de borst te druk werk en
me liep te schoppen en te trekken.

Wat wel een nadeel is, is dat je met kolven
(tenminste dat vertelde ze mij) minder uit je
borst krijgt dan wanneer de kleine eruit drinkt.
En na een tijd als je volledig afkolft kan de
borstvoeding terug lopen, wat bij mij gebeurde.
Ik ben inmiddels over gestapt op flesvoeding en
ben er nu ook achter dat rico te weinig voedings-
stoffen uit mn borsten kreeg waardoor hij nogal
druk was.

Veel succes,
Liefs christa

Ik was blij dat ik het apparaat al in huis had, want onze lieve meid wilde niet aan de borst. Precies 7 weken heb ik het volgehouden en het is mij goed bevallen.
Het gaf me direct al een stuk meer bewegingsvrijheid, alleen was het voor mij dubbel werk destijds. Maar mede door het kolven (denk ik) heb ik geen last van stuwing of ontstekingen. Vooral in het begin kolfde ik gerust de hele fles vol.
Ook vond ik het niet pijnlijk of iets.

Succes!

Hoi!

Ik moet volgende week weer aan het werk en dan moet ik 1 dag per week gaan kolven. Ik heb nu al regelmatig gekolfd en het gaat eigenlijk heel goed. Wel heb ik een electrische kolf gekocht (Medela Swing). Ik had eerst een handkolf van Avent, maar daarmee kreeg ik er echt nauwelijks wat uit (kreeg ook geen toeschietreflex), met deze electrische kolf gaat het veel beter en makkelijker.
Finn is gisteren naar de creche geweest om te wennen en toen moest ik dus ook kolven. Ik heb 2 x gekolfd overdag en had in totaal 350cc gekolfd. Het is wel normaal dat er bij het kolven iets minder melk uitkomt dan wanneer je kindje zelf drinkt. Vaak moet je dus ook een keertje extra kolven om voldoende melk te hebben voor de normale voedingen (dus bijv. 3x kolven voor 2 voedingen).

Hoi,

ik kolf met de hand kolf van avent en dat gaat best goed! Ik kolf hoofdzakelijk sochtens en meestal doe ik dat als ik Arvin aan de andere borst heb, op die manier maak ik gebruik van het toeschietreflex dat opkomt als Arvin drinkt. Op deze manier kolf ik een volle fles (140/160ml) per keer.
Gelukkig hoef ik voor mijn studie nooit langer weg dan 5uur en hoef ik onderweg dus niet te kolven, als ik thuiskom kolf ik meestal wel een borst want dan zitten ze lekker vol.
Als je toeschietreflex niet makkelijk komt bestaat er een neusspray die daarbij helpt. Op het borstvoedingsforum kunnen ze je ook erg goed helpen met al je vragen over bv/kolven.

Liefs Nika

Hoi,
ik kolf met de handkolf van Avent, bevalt prima. Ik werk 3 dagen buitenshuis en kolf dan 2x.
Ik merk dat ontspanning erg belangrijk is. Na een minuutje stimuleren schiet het meestal wel toe en loopt het goed.
Bij mij lukte het in het begin ook niet goed, vooral niet als ik direct na een voeding de andere borst probeerde te kolven. Ik begon me al druk te maken, totdat ik merkte dat wanneer ik kolf als het weer "etenstijd" voor de kleine is, dat het dan wel goed gaat.

En inderdaad, op borstvoeding.nl staan héél veel goede tips, ik heb daar veel aan gehad.

Veel succes!
Mandarijn

Terug
Bovenaan