koorts?wanneer paracetamol?

Hoi!!

Ik kijk dus niet alleen naar de thermometer, maar ook naar in "wat voor een staat" mijn dochter is.
Na alle prikjes krijgt ze standaard dezelfde nacht koorts, tot nu toe heb ik van alle keren haar 2x een PM zetpil (60mg) gegeven.
De aller 1e keer was ze er goed beroerd van en 40c koorts, en de laatste keer verleden week... én prikjes én die zelfde dag gevallen en een sneetje in haar tong opgelopen.
In 1e instantie niets gegeven tot ze s'avonds gillend wakker werd. Weer 40c koorts en behoorlijk gillerig, als ze alleen hangerig is, laat ik het liever zo.

Groetjes Debby

Mij is verteld dat je beter geen paracetamol kunt geven na de eerste prikjes; je duwt de koorts dan omlaag, waardoor, als het weer is uitgewerkt, het omhoog kan schieten en je kans hebt op een koortsstuip.
Daarom willen ze zo graag weten hoe je kindje reageert op de eerste prikjes.
Koortsstuipen schijnen overigens erfelijk te zijn, dus als jij of de vader er nooit last van heeft gehad, is de kans klein dat je kindje het wel krijgt.
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om van te voren paracetamol te geven. Misschien is het helemaal niet nodig en stop je onnodig medicijnen in je kindje.
Sil

Paracetamol doet zijn werk het beste als je het ruim op tijd inneemt en niet wacht tot het echt niet meer gaat. Dan kunnen de werkzame stoffen in paracetamol minder goed hun werk doen. Dit is mij onlangs nog verteld door mijn huisarts. Daarom is het beter dat  als je zelf hoofdpijn hebt, je  meteen een paracetamol neemt en niet  wacht tot je het niet meer uithoud van de hoofdpijn. Daarom zeggen veel cb's dat het goed is om alvast van tevoren een paracetamol te geven. En paracetamol kan echt geen kwaad, dus met dat onnodig volstoppen met medicijnen valt het echt wel mee. Als je zelf flinke koorts hebt vind je het ook fijn als je je door een paracetamol wat beter voelt. Tuurlijk zakt de koorts ook wel zonder dat pilletje, maar waarom zou je je beroerd gaan voelen als je er wat aan kunt doen. Als je je kind nou iedere week paracetamol geeft is het wat anders, maar dat is toch meestal niet het geval.

Hmmm, ik ben niet zo een voorstander om iets preventief in te nemen... Zeer zeker niet in dit geval.
Ze hoeven er namelijk géén verhoging koorts van te krijgen, van alle keren heeft mijn dochter het maar 2x gehad.
En ik begrijp niet goed waarom artsen/cb's het wel aanraden.... Koorts heeft namelijk een functie; het aanvechten van ziektekiemen.
Bij mijn nicht (die ondertussen 24 is) is het  (de koorts) toendertijd terug geslagen in het bloed... nee, dat is lekker! dan ben je nog véééél verder van huis....

Groetjes Debby mv B'Elanna

Terug
Bovenaan