koortslip

help ik heb een koortslip!
en wat nu.een jaar geleden kreeg ik het voor de eerste keer,nooit eerder gehad.
daarna nog een kee of twee gehad en toen maandelang niks.en nu uitgerekend nu ik een baby heb van nog geen vier weken breekt er weer een door!
de kraamverzorgster had me er al voor gewaarschuwd dat het vaak door verminderende weerstand komt,en dat het gevaarlijk is voor de baby.
vanacht brak er een door en heb vandaag maar een beetje afstand gehouden van mijn meisje(snik).maar nu las ik op internet dat de dagen ervoor ook al gevaarlijk kan zijn omdat het virus al actief is voordat het uitbreekt.ik maak me aardig zorgen.wie weet wat ik nu moet doen? en mag ik haar nog wel vastpakken?..het zit me echt niet lekker.
liefs een heel bezorgde mama van mila.

Ik zou even de huisarts bellen, of het cb.
Dan weet je het zeker.
Je kan beter geen risico's nemen.
Ik denk dat je ze nog wel kan bereiken, zeker het cb

Liefs Ilse en Danique

Ik heb zelf ook vaak een koortslip. Als je het eenmaal gehad hebt, blijft het terugkomen. Inderdaad bij verminderde weerstand. Ik heb een formulier hier van cb. Daar staat het volgende.
Besmetting is het grootst in de fase van blaasjesvorming en het openbarsten van de blaasjes met het virusvocht. Jonge ouders dienen extra attent te zijn op een koortslip. Bij pasgeboren baby's kan een koortslip de oorzaak zijn van het ontstaan van ernstige herpersinfecties. Besmetting van de baby kan al geschieden doordat iemand met een actieve koortslip (koortslip met blaasjes) de baby liefdevol knuffelt.
Voorzorgsmaatregelen:
- draag een mondkapje tijdens het contact met de baby
- goed je handen wassen voor je de baby verzorgt
- laat de koortslip zo snel mogelijk behandelen

Het staat hier natuurlijk veel uitgebreider uitgelegd, maar het gaat meer om pasgeboren baby's. Natuurlijk moet je wel voorzichtig zijn en besmetting voorkomen. Maar ik dacht dat alleen kindjes onder de 6 weken er hersenbeschadiging van kunnen krijgen. Bij twijfel bel het cb of je huisarts even.

Liefs Maria

Ik heb er ook weleens last van en gebruik dan altijd zofirax, maar toen ik ging bevallen dreigde ik er ook een te krijgen (gelukkig niet gebeurd).
Toen heb ik iets nieuws ontdekt...Compeed.
Zijn een soort pleistertjes met werkzame stof die je erop kan doen. Ze beweren dat het onzichtbaar is maar dat is het natuurlijk niet. Maar je dekt zo wel de koortslip blaasjes af.....en dus minder besmettelijk.
Ik heb gelukkig sinds de geboorte nog geen koortslip gehad, maar ik weet zeker dat er ooit wel weer eentje komt en dan heb ik die dingen gewoon in huis.

Overigens heb ik het ook op het CB nagevraagd en daar deden ze er behoorlijk luchtig over. Zo van: "tsja, als je er een krijgt dan doe je toch je best om je kindje niet te besmetten...meer kan je niet doen".
Dat vond ik eerlijk gezegd wel raar...maar ja, ze hebben wel vaker van die rare dingen.

Compeed pleisters hebben ze in ieder geval bij de Etos....

Bij mij hielp het volgende: direct bij de eerste tinteling (dus nog helemaal geen doorbraak) regelmatig druppeltjes pure Echinaeforce (is van dr.Vogel)erop smeren. Bij mij heeft het er voor gezorgd dat de koortslip 3 keer niet heeft doorgezet.
Helaas afgelopen week was ik te laat en brak de koortslip wel door.

bedankt voor jullie reacties..ik heb vanmorgen even het cb gebeld.
wou toch wel even weten hoe de vork in de steel zat.want ik had op internet wat gezocht en daar stond overal weer wat anders!
dus ik maar de vragenlijn van het cb gebeld.zei deed er gelukkig wat luchtiger over.
vooral de blaasjes zijn besmettelijk.ik mag haar niet knuffelen en kussen.dat heb ik ook niet gedaan toen de blaasjes er waren gelukkig.mag wel haar voetjes en handjes knuffelen.ook goed de handen wassen is erg belangerijk.
zalf was ik al aan het smeren en vanmorgen die plakkertjes gekocht voor op de lip.is inderdaad wel prettig.
al met al valt het gelukkig nog wel mee,je kunt je kindje evt temperaturen als je het niet vertrouwd.want koorts is een kenmerk van het virus bij een baby.
maar volgens het cb moeten we het niet erger maken dat het is.volgens haar is de info op internet soms wat overdreven zodat het zekere voor het onzekere kan worden genomen.dus als ik een tip mag geven,internet is niet altijd een uitkomst op gebied van info.ik bel liever het cb.
liefs piewie.

Hey!

Niet dat ik je bang wil maken, maar let wel heel goed op ziektetekenen bij je kleintje!

Onze dochter heeft na 5 dagen een week in het ziekenhuis gelegen met stuipjes, en een van de eerste dingen die ze ons vroegen was "is er iemand met een koortslip bij haar geweest?".

Een virus kan voor zo'n kleintje hele grote gevolgen hebben, dus blijf toch goed opletten!

Succes met je koortslip!

Lynn

Hoi,

Me vriend had ook van de week een koortslip die durfde de baby nog geen eens op te pakken... de verloskundige waar ik bij liep zei je moet eens kijken op internet wat het voor een baby betekent een koortslip... Dus ik google en nog eens in me boekje kijken van de kraamzorg... Er staat bij * Kiss of death *. Maar de kraamzorg zei ook al alleen de blaasje zijn gevaarlijk waar de vocht uit komt.. Nu doe ik nog wel iedere avond even de temp opnemen van Lars en kijken bij zijn mondje of er geen koortslipje zit of iets..

Woensdag was Lars behoorlijk druk schreeuw dag voor het eerst in 2 weken ! en gisteren was hij heeellll rustig sliep de hele dag door ik moest hem zelfs wakker maken voor zijn voeding dat duurde ongeveer een uur voordat hij echt wakker was... ik helemaal in paniek straks heeft het te maken met een koortslip.. maar vandaag is ie al weer wat actief..

Ik doe zelf vitamine c slikken en zalf op me lip om het te voorkomen dat ik het ook krijg ik blijf het maar eng vinden zo'n koortslip.

Groetjes,

Bianca

Terug
Bovenaan