Kort slapen

Mijn dochter is nu ruim 15 weken en eigenlijk van begin af aan doet ze overdag hazenslaapjes.

Lastig hiervan is dat je dus heel moeilijk regelmaat kan volgens. Wakker-voeden-spelen-slapen.

Bij ons is het al gauw; wakker-voeden-spelen-slapen-wakker-spelen-slapen-voeden. Dat lijkt natuurlijk op deze manier heel makkelijk maar dat is het dus niet, ik ben heel de dag bezig met haar op bed te leggen, eruit en weer naar bed....

Om even een idee te geven; s'ochtends 07:00 wakker en een fles, dan is ze wakker tot 08:30 en gaat ze naar bed, 45 minuten later wakker maar nog wel moe, dus proberen met speen verder te laten slapen, ze valt wel in slaap maar voor 5 a 10 minuten, dan weer speen en weer voor 5 a 10 minuten, dit kan gerust 1,5 uur doorgaan waardoor het uiteindelijk tijd is voor de fles, maar dan is ze wel nog steeds moe en drinkt ze vaak weer slecht. En dan na deze fles van 11 uur begint het hele ritueel weer opnieuw.

Soms haal ik der er ook uit, maar dan is ze na kwartier spelen/op schoot zitten weer zo onwijs moe, dat ik haar weer terug moet leggen, soms slaapt ze dan weer 45 minuten maar soms is het ook weer het 5-minuten ritueel.

Er zit 4 uur tussen de flessen en met deze slaapjes is het dus zo dat ik haar soms 3x naar bed moet brengen tussen 2 flessen in.

Na de fles van 19:00 uur gaat ze naar bed en slaapt ze dus eigenlijk door t/m 07:00 uur s'ochtends. (Alleen om 23:00 uur nog even wakker maken voor een fles). Iedereen zal dus vast zeggen dat ik niet moet klagen, maar ik ben ook echt kapot na zo'n dag en buiten dat kan ik overdag dus ook niet veel doen omdat ik heel de dag zo met haar bezig ben. En als ze nou ook wakker en tevreden zou zijn na 45 minuten slaap, vind ik het ook prima, maar ze is gewoon nog echt moe daarna, maar ze kan gewoon de slaap niet meer vatten.

Heeft iemand DE tip om haar langer te laten slapen?

Hoi,

Je zal vast al van alles geprobeerd hebben en ik probeer nog een paar tips te geven die mogelijk voor jou en je kindje kunnen werken?

Mijn dochter is nu bijna 13 weken en heeft verborgen reflux en waarschijnlijk ook een koemelkallergie. Je raadt het al.. Geen makkelijke slaper én drinker. Soms is het echt drama 3 dagen achter elkaar en dan gaat het ineens weer een dag goed.

Ik heb ook al heel veel geprobeerd en tot nu toe heb ik het meeste baat bij het volgende:

1. Ze wordt wakker, eerst haar luier verschonen
2. Haar buikje masseren (daar wordt ze rustig van). Ik merk als zij rustiger is, dat zij dan ook de fles rustiger drinkt
3. Dan de fles en een half uur rechtop (ja écht een half uur, als ik 20 minuten doe spuugt ze veel weer uit en is het weer huilen). Dat komt waarschijnlijk grotendeels door de reflux, maar ik heb wel eens gelezen dat eigenlijk alle baby's het prettig vinden, zodat het voedsel goed kan zakken.
4. Ze wordt dan al slaperig in mijn armen, als ik zie dat ze gaat gapen / moe is dan leg ik haar in haar eigen bedje en niet meer in de wandelwagen. Tegen meerdere adviezen in, maak ik het wel donker in haar slaapkamer. Ik merk als ik gewoon geluid maak, gordijnen open laat of noem maar op, zij minder goed slaapt en soms helemaal niet. Ik denk dat mijn dochter ook gevoelig is voor teveel prikkels. Ik vind het belangrijker dat mijn dochter goed slaapt en als dit met gordijnen dicht is etc, vind ik het prima. Ze slaapt 's nachts van ongeveer 22.00 - 07.00 uur dus ik heb ook geen problemen bij de nacht.

Als ze huilt, laat ik haar max 10 minuutjes huilen (tenzij ze overstuur is, dan ga ik eerder heen). Ik laat haar in bed liggen en geef een aai over de bol, ik praat niet tegen haar en zeg alleen maar: sssshhhhh en wacht totdat ze haar oogjes half dicht heeft en dan ga ik weer weg. Soms herhaal ik dit 5 keer ofzo, maar soms slaapt ze ook meteen.

Misschien heb je hier wat aan? Uiteraard kan het een paar dagen duren voordat je het effect ziet, want kindjes moeten er weer aan wennen. Ik hoop dat het helpt.

Groetjes!

Hoi!

Ik heb hetzelfde met mijn dochter van 4,5 maand. Zij doet 99 van de 100 keer niet meer dan 3 a 4 slaapjes van 45 minuten overdag. Dit speelt nu al ongeveer 2 maanden. Ook kan zij naar mijn idee maar erg kort wakker zijn, maximaal een uur en dan wordt ze al moe. Toevallig heeft ze vandaag een keer langer geslapen, maar dat is een uitzondering.

Ook hier slaapt ze goed 's nachts, we beginnen om 6 uur met het avondritueel en dan ligt ze ongeveer om half 7 te slapen ('s avonds altijd zonder maar 1 kik te geven). Ze slaapt dan door tot ongeveer 7 uur de volgende ochtend met 1 keer wakker voor voeding. Na de ochtendvoeding wil ze eigenlijk gelijk weer slapen en dan slaapt ze soms wel eens nog 2 uur. Vanaf dit moment zijn het heel de dag maar korte slaapjes en vanaf 3 uur soms helemaal geen slaapje meer, dan is ze gewoon niet aan het slapen te krijgen! Dan huilt ze zolang als het nodig is om er weer uit te mogen, om vervolgens doodmoe de laatste uurtjes voor het slapen gaan door te brengen. Erg sneu vind ik dat! Terwijl ik haar wel altijd de kans geef om toch nog 1 slaapje te doen, ze doet het echt niet! Mijn dochter moppert trouwens altijd een beetje voordat ze in slaap valt overdag.

Ik snap wat je bedoelt met het ritme, dat is lastig als je dochter niet slaapt tot de volgende voeding. Ik geef borstvoeding dus dat probleem is er bij mij niet zo, ik geef gewoon altijd een voeding nadat ze wakker is. Ze drinkt dan vaker kleinere hoeveelheden. Ik weet niet zo heel veel van kunstvoeding, maar misschien kan je hier ook kleinere hoeveelheden van geven?

Ik heb me maar neergelegd bij de korte slaapjes en ik hoop dat het ooit wel beter wordt. Gewoon volhouden met het ritme wakker-luier-voeden-spelen-slapen. Ik heb het ook al bij het CJG gevraagd, maar ook daar wordt ik niet veel wijzer. Verder is mijn dochter wel vrolijk als ze een uurtje heeft geslapen, alleen kan ze er ook niet lang door wakker zijn erna.

Groetjes, Liselotte

Onze kleine van net 4 maanden had hier de eerste weken ook last van. In bedje slapen lukte maar kort. Ik heb daarom de bedtijden en -manieren veranderd. Als ze rond half 7 wakker wordt, krijgt ze de fles. Daarna doet ze korte slaapjes bij ons in bed, in de box of in de wandelwagen (net wat we die dag doen). Vaak 2x een half uur tot een uurtje. Zij besluit dus zelf waar en wanneer ze slaapt. Ik leg haar alleen na de fles van 11 uur in bed. Zelfde bedritueel als 's avonds, en zorg dat het wat minder licht is op haar kamer. Ze slaapt dan heerlijk tot ongeveer half 3. Daarna wakker en fles. Tussen 3 en 7 (wanneer ze weer naar bed gaat), slaapt ze weer lekker in de wandelwagen als ik ga wandelen, in de box of in de wipstoel. Komt ook vaak neer op 2 slaapjes. Zijn dan korte slaapjes. Maar omdat ze tussen de middag zo lang (en dus diep) slaapt, heeft ze genoeg energie én is ze haar bed niet zat omdat ze daar telkens in gelegd wordt.

Zal per kind verschillen, maar misschien voor jullie ook een idee om eens te proberen haar minder vaak in bed te leggen?

Ik heb deze dingen allemaal al geprobeerd.

Slapen in de box, wandelwagen of bij ons in bed doet ze zowiezo al niet, dus dat is al geen optie!

Laten huilen werkt ook niet, meerdere malen geprobeerd.

En als ze nou na 3 kwartier wakker is en tevreden, heb ik daar vrede mee maar dat is  ze dus niet. Ze blijft onwijs moe maar ze valt gewoon niet meer in slaap na 45 minuten.

Vaker voeden is ook geen optie want of ze nou veel of weinig drinkt, eerder dan 4 uur  later krijg ik de fles er niet in. Ze krijgt het zelfs voor elkaar om met meer flessen minder cc op een dag te drinken dan minder flessen!

Ik ben ondertussen echt ten einde raad omdat ik op deze manier dus echt geen kant op kan. Want als ik ergens ben en ze is dus zo moe, dan krijgt ze een onwijze hysterische huilbui. Het is dus zelfs al zo dat ik nergens meer heen ga.

Is er echt niemand die een idee heeft?
<p style="text-align: center;"></p>

Hoi,

Het onderwerp loopt al even dus wellicht is het al minder actueel.

Mijn zoontje is nu 2.5jaar. Hij was een onwijs slechte slaper! Hij sliep al vanaf heel klein ongeveer 20 minuten per keer. En dan was ik al heel lang bezig geweest hem überhaupt in slaap te krijgen. De nachten waren drama, ook hazenslaapjes, veel wakker en veel huilen. Op een gegeven moment weet je het echt niet meer, ik snap wat je bedoeld. Slapen in de kinderwagen deed hij ook niet met wandelen, ja ook 20 minuten. In de auto slapen deed ie wel maar als de auto uitging werd hij wakker. Ik denk dat hij na 1.5jaar pas echt een beetje goed ging slapen (niet echt bemoedigend sorry). Ook mijn zoontje had verborgen reflux maar tegen de tijd dat win dat ontdekten was het bijna over.

Probeer eens het bedje aan het hoofdeind iets omhoog te zetten. Als ze last van terugvloeiende melk heeft kan dat helpen. Ik deed 2 boekjes onder de poten.

Ik denk dat het ook moeilijk is om te besluiten of je wel of niet weggaat. Ik ben wel van mening dat een ritme heeel! Erg belangrijk is voor een baby Dus probeer dat wel aan te houden al duurt dat lang en kost dat veel energie. Een baby heeft dat echt heel hard nodig. Blijf bijvoorbeeld 's ochtends elke dag thuis en ga er dan in de middag soms even uit, dan heeft zij een rustig ritme. Ik ben van mening dat doordat wij maanden hebben volgehouden, mijn zoontje uiteindelijk wel een ritme kreeg en steeds langere slaapjes pakte.

Ik weet hoe vreselijk het is. Dat is voor ons de reden dat we nog niet aan een 2e kindje willen beginnen. Eerst maar genieten van de rust die er nu is. Houd vol!!

Hallo

Ik heb een zoontje van 8 maanden heel lang strijd gehad om het slapen , kreeg veel tips als rust reinheid regelmaat en dat klopt zekr maar nog bleef hij maar half uurtjes slapen ik ben naar een chyropractor geweest dit was mijn redding slaapt nog niet in gat inde dag maar genoeg voor zichzelf en over een paar weken is het al anders ze leren het wel na idd veel doorzetten veel succes en hoop dat je er wat aan hebt

Terug
Bovenaan