Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: ik ben sinds een jaar gestopt met de pil en sinds ongeveer 7 maanden met ovulatietesten aan het timen en proberen zwanger te worden. Helaas is dit nog niet gelukt. Nu merk ik dat ik een korte luteale fase heb van tussen de 7 en 9 dagen met een cyclus van gemiddeld 28 dagen. Ook merk ik dat ik vaker in aanloop naar mijn ongesteldheid soms een week van tevoren al licht bloedverlies heb en soms ook krampen. Na een paar dagen breekt het dan 'echt' door. Nu is mijn vraag: herkennen jullie dit en wat zou hiervan een oorzaak kunnen zijn? En: vanaf wanneer begin ik dan mijn nieuwe cyclus te tellen? Pas als het echt doorbreekt of al vanaf het eerste licht bloedverlies?

Alvast bedankt!!

Zeker herkenbaar. En: 2 kinderen rijk
‘Men’ zegt dat je luteale fase minimaal 10 dagen zou moeten zijn om zwanger te kunnen worden, maar ik heb de 10 dagen nooit gehaald. Je menstruatie begint en wanneer het doorbreekt. Dus al het lichte bloedverlies ervoor telt niet mee. Hier zat er vaak 9 dagen tussen positieve ovulatietest en menstruatie, maar ook wel eens minder gehad. Dus het kan zeer zeker hoor!

Hier ook ongeveer 8 dagen, maar ook hier gelukt, zoontje is net 1. Proberen nu voor een tweede te gaan en zitten in de derde poging. Mijn gynaecoloog zei destijds (want zijn toen wel 1,5 jaar bezig geweest) dat een luteale fase minimaal 7 dagen moet zijn.

MIjn laatste cyclus had een luteale fase van 9-10 dagen, maar het kan heel wisselend zijn. Nog niet zwanger, maar van alle dingen om je zorgen over te maken kies ik ervoor om dit geen ding te laten zijn

Ik zou je aanraden hier toch even mee naar de huisarts te gaan. Deze luteale fase is wel erg kort en zou in principe een reden voor onderzoek kunnen zijn. Dan weet je in ieder geval zeker of er wel of niet wat aan de hand is. Je telt je menstruatie vanaf de eerste dag dat het ‘echt’ doorbreekt. Succes!

Ja ik heb dit ook! Heb nu Gonal-F en Ovitrelle hormoon injecties waardoor ze proberen het eerste deel van de cyclus te verbeteren om een kans op zwangerschap te realiseren.

Ik ben altijd na 7/8 dagen ongesteld. Zo wordt het amper mogelijk om in te nestelen omdat je baarmoederslijmvlies te snel afbreekt door een te laag progesteron gehalte..

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga deze maand een profesterontest doen om te kijken of dat misschien te laag is. Het scheelt wel dat wanneer ik de dagen dat ik licht bloedverlies heb voor het écht doorbreken van mijn menstruatie niet mee tel de luteale fase ietsje langer is, maar alsnog niet de gemiddelde 14 dagen.

Terug
Bovenaan