Koude rillingen of stuiptrekkingen??

Hallo

Ik had even een klein vraagje. Het valt me sinds maandag op dat me zoontje steeds last heeft van koude rilling/stuiptrekjes??? Hij maakt elke keer zulke bewegings of hij nu staat of zit. Ik moet morgen naar het CB en vraag het daar natuurlijk ook wel na, maar ik vroeg me af of er meer waren die dit herkennen bij hun kindje. Vind het namelijk nogal raar en kan er niet echt wat over vinden op het internet!!

groetjes een ongeruste moeder
 
Onze dochter had dat ook, als ze stond te plassen in haar luier. Ik wist eerst ook niet wat het was, maar toen zei m'n moeder dat kids dat wel vaker hebben.
Ik weet natuurlijk niet of dit het bij die van jou ook is.
Liefs Annemarie
 
Dan plast hij wel heel vaak in zijn luier.
Hij deed het onder het eten vanmorge een paar keer achter elkaar terwijl hij zat.
En hij doet het wel als ie staat.
Ik weet het niet, ik neem hem morgen wel mee naar de dokter dan mag die mij maar vertellen wat het is.
Ik vind het eng om te zien, misschien is het wel niks!!

groetjesss
 
Hoi,

Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar onze zoon heeft dat ook en dat blijkt een milde vorm van epilepsie te zijn. Zijn het van die kleine schokjes waarbij hij of zijn hele lijf of alleen de ledematen (armen en/of benen) gebruikt? Onze zoon raakt NIET afwezig. Als ik er een goede omschrijving van moet geven, dan lijkt het net alsof hij zich verstapt (zoals vlak voor je in slaap valt wel eens gebeurd) Het is een vorm van ontlading via zijn spieren. Maar heel erg kort. Daarom hebben wij maanden lopen leuren voordat hij pas goed onderzocht is. Doordat hij er (uiteindelijk) 1 kreeg bij een arts werd al vlot duidelijk dat er echt wel wat aan de hand was.
En toen hadden we met een week duidelijk wat er nu aan de hand was met hem. Ik wil niet zeggen dat jullie kindje dit ook heeft, maar het is een mogelijkheid.

Dus mijn advies: ben je niet tevreden met de uitleg die je van de arts krijgt, blijf doorleuren! Jij weet als moeder heel goed dat er iets niet klopt. Wij kregen uiteindelijk van de kinderarts in het ziekenhuis een compliment dat we gewoon door zijn blijven leuren met onze zoon. Daardoor is de epilepsie opgemerkt voordat hij erge ontwikkelingsachterstand had opgelopen. Inmiddels zijn wij een jaar verder, en door goede medicijnen heeft hij al een tijd geen aanvallen meer. Het zal nooit weggaan, maar we kunnen het wel onder controle houden. En de ontwikkelingsachterstand? Die is helemaal bijgetrokken!

Ik hoop dat het bij jullie iets anders is!
Groetjes, Kat
 
Ik ben bij de dokter geweest en die zei dat het door de obstipatie kan komen, dat zijn lichaam daar op reageerd. En dat ik nu eerst laxo moet gebruiken en zien hoe zijn lichaam reageerd als hij gewoon weer poept.

hij zei idd dat het ook een milde vorm van epilepsie kan zijn, maar dat hij daar nog te jong eigenlijk voor is (15maande) en als het in de familie niet voorkomt eigenlijk al een kleine kans is. Ik zelf dacht ook dat het epilepsie is.....de bewegingen zijn net als een koude rilling....hij trekt zijn rug recht en zijn gezicht zie je trekkingen het is dan net of hij gekke bekke trekt. En hij strekt niet altijd alles. Want hij doet het als hij zit of staat. liggend heb ik nog niet meegemaakt. Of heeft die van jullie er ook geen last van als hij slaapt???

Hij heeft verder geen achterstand zover wij weten. Hij ziet er goed uit in omvang en lengt. Hij staat zelf, wil heel af en toe een paar stapjes zetten aan de hand. hij loopt aan de tafel en banken enzzz....en hij begint ook meer te praten dus wat voor achterstand moet hij dan hebben??? En hoe oud is jullie zoontje?? En kan het erger worden bij jullie zoon of blijft het bij deze aanvallen?? En doet hij het ook wel achterelkaar aan?? Die van ons soms wel. Soms een paar keer of er zit ff een paar min tussen. heel verschillend maar als het nog  niet over is met het poepen ga ik gewoon weer naar de dokter. EN anders ga ik wel naar een andere dokter vraag ik wel een second opion ik wil niet dat mijn zoontje hier onder lijd!! Bedankt voor je reactie en sorry voor alle vragen, maar misschien hebben onze kindjes wel het zelfde!!

groetjessssss
 
Hoi,

Ik weet inmiddels dat epilepsie in de meeste gevallen NIET erfelijk is. (we hebben het nagevraagd omdat ik weer zwanger ben) Deze vorm zeker niet! Het is een vorm van kinderepilepsie die veel voorkomt.  Bij onze zoon hebben we het voor het eerst echt duidelijk gemerkt toen hij bijna 18 maanden was. En achterstand? Hij was vrij stijf met bewegen. Achteraf doordat hij de gehele dag activiteit in zijn hoofdje had. Hij was gewoon angstig om te vallen.  Voor de rest leek hij zich best goed te ontwikkelen. Was begonnen met lopen, maar dat was volgens de kinderarts van het consultatiebureau vrij laat. (16 maanden) Ik vond hem gewoon wat lui. Zijn neefje was ook niet zo vlot, dus ik maakte me niet echt zorgen.

Waarom word deze milde vorm pas later ontdekt? Meestal zien mensen/artsen niet wat er gebeurd. Het gaat pas opvallen als het kind   2,5-3 jaar is en een ontwikkelingsachterstand heeft. Dan gaan ze pas verder zoeken! (vlgs de kinderarts en neuroloog) Veel huisartsen zijn hier ook niet bekend mee. Wat bij ons niet meegeholpen heeft is het feit dat we een aantal keren op de huisartsenpoli terecht kwamen. Daar noemden ze het koortsstuipjes, omdat hij 38 graden had. Maar koortsstuipjes zijn toch echt anders dan wat onze zoon heeft!  Onze huisarts zag hem als laatste, en heeft hem direct doorgestuurd. Ik zat diezelfde middag nog bij de kinderarts! Deze heeft de eerste serie testen die middag al uitgevoerd, en de volgende dag kreeg hij een EEG (soort filmpje van de hersenactiviteit. word gedaan met een mutsje vol electroden).
Achteraf gezien heeft onze zoon altijd vrij heftig gereageerd op de DKTP prikken. Het schijnt zo te zijn dat kindjes met epilepsie reageren op het kinkhoest vacinaat (het oude dan, niet meer zo heftig op het nieuwe) Hij had er hoge koorts van. Hij heeft zelfs gereageerd op de BMR en meningokokken vacinatie. Maar de artsen durven niet met zekerheid te zeggen of onze zoon al vanaf zijn geboorte epilepsie heeft. Inmiddels zijn we 1 jaar en vele onderzoeken verder. Hij heeft diverse scans gehad om te kijken of hij misschien (aangeboren)hersenschade heeft, waardoor de epilepsie zou kunnen zijn ontstaan. Maar daar is allemaal niks uit gekomen. Zijn hersenen zijn volkomen normaal. Zijn epilepsie is dus stom toeval.

Ik moet zeggen dat ik het een rare verklaring vind, dat poepverhaal van de dokter. Onze zoon heeft ook een periode lang slecht kunnen poepen, en daar kreeg hij geen aanvallen van! Alleen maar pijn.
Maar goed, het zou kunnen. Ben tenslotte geen arts. Maar echt door blijven leuren hoor, als het dit niet blijkt te zijn. Het hoeft ook geen epilepsie te zijn. Maar het zou fijn zijn als je weet wat het wel is.
Succes, en je weet me te vinden hier! (als je nog vragen hebt)

Groetjes, Kat
 
Nog even   een aanvulling: Bij onze zoon is gebleken dat hij reageert wanneer zijn temperatuur snel oploopt tot 38 graden. Gaat het rustig of is hij de 38,5 gepasseerd, dan zijn de aanvalletjes over. (de artsen kunnen dat nog niet helemaal verklaren) Volgens ons heeft hij 's-nachts nooit aanvalletjes, maar volgens het EEG zou dat wel zo moeten zijn. Wij hebben het nog nooit gemerkt. Hij heeft meer last van aanvalletjes als hij erg druk is en/of  weinig slaap gehad heeft. Maar zolang wij een duidelijk dagritme aanhouden, en zorgen dat hij voldoende slaapt (we wijken hier echt best regelmatig van af hoor!) dan heeft hij er bijna geen last van. Als wij een drukke dag  gehad hebben, uitstapje gemaakt hebben of laat naar bed gegaan zijn doen we de volgende dag rustig aan.  Sinds afgelopen oktober heeft hij geen aanvalletjes meer gehad. Ondanks een paar keer flink ziek zijn, en natuurlijk de spannende feestdagen.

De neuroloog vertelde ons afgelopen woensdag dat 1 op de 100 mensen epilepsie heeft. Velen daarvan in zo'n lichte vorm dat het niet ontdekt word. Vandaar dat erfelijkheid erg moeilijk aan te tonen is.

Sorry voor de lange verhalen! Maar misschien kun je er iets mee. Vandaar.
Groetjes, Kat
 
Was ik weer! Was nog een paar vragen vergeten te beantwoorden.

Ja, onze zoon heeft er wel eens meerdere vlak achter elkaar of meerdere op 1 dag. En ja, het kan erger worden. Het lag bij ons niet in de verwachting (vlgs de artsen), maar afgelopen mei heeft hij 1 grote aanval gehad. Op Schiphol. Wij zijn dus niet op vakantie gegaan, maar naar het ziekenhuis. Daar is hij toen helemaal door de molen (scans, bloedtesten etc) gegaan. Daar is alleen uit gekomen dat hij een virusje onder de leden had. Maar in combinatie met bijna geen slaap, spanning en de lichten van de tunnel ging het mis. De artsen hadden niet gedacht dat hij ooit zo'n aanval zou krijgen. Maar de combinatie van factoren veroorzaakte toch een grote aanval. En ik kan je zeggen je schrikt je dood! Ik zit zelf in de zorg, en heb het allemaal al vaak genoeg gezien. Weet ook precies wat ik moet doen. Maar toen het om mijn eigen kind ging wist ik niks meer!

Een grote aanval is niet meer voorgekomen. We weten nu dat we een hoop ellende kunnen voorkomen door regelmatiger te leven. Het zij zo! Als we daarmee ellende voorkomen, doen we dat. (in combinatie met medicijnen natuurlijk)
Eind van de maand krijgt hij weer een EEG. Om te kijken of het nog steeds rustig genoeg is in zijn bolletje. Dan kijken ze ook of ze eventueel de dosering van de medicijnen moeten verhogen. (is nog niet gebeurd sinds hij ze heeft, en dat is een goed teken) Maar onze zoon doet het heel goed. Functioneert als een gewoon kind. Gaat naar de peuterspeelzaal, en ontwikkeld zich als ieder kind. Hij gebruikt alleen 2x per dag medicijnen.

Als ik je 1 tip mag geven: kijk niet op de websites van epilepsieverenigingen of stichtingen. Dat deed ik wel, en ik werd er acuut depressief van. Zolang er geen definitieve diagnose is kun je ook nog niks met al die info.

Groetjes, Kat
 
Terug
Bovenaan