Hoi,
Ik weet inmiddels dat epilepsie in de meeste gevallen NIET erfelijk is. (we hebben het nagevraagd omdat ik weer zwanger ben) Deze vorm zeker niet! Het is een vorm van kinderepilepsie die veel voorkomt. Bij onze zoon hebben we het voor het eerst echt duidelijk gemerkt toen hij bijna 18 maanden was. En achterstand? Hij was vrij stijf met bewegen. Achteraf doordat hij de gehele dag activiteit in zijn hoofdje had. Hij was gewoon angstig om te vallen. Voor de rest leek hij zich best goed te ontwikkelen. Was begonnen met lopen, maar dat was volgens de kinderarts van het consultatiebureau vrij laat. (16 maanden) Ik vond hem gewoon wat lui. Zijn neefje was ook niet zo vlot, dus ik maakte me niet echt zorgen.
Waarom word deze milde vorm pas later ontdekt? Meestal zien mensen/artsen niet wat er gebeurd. Het gaat pas opvallen als het kind 2,5-3 jaar is en een ontwikkelingsachterstand heeft. Dan gaan ze pas verder zoeken! (vlgs de kinderarts en neuroloog) Veel huisartsen zijn hier ook niet bekend mee. Wat bij ons niet meegeholpen heeft is het feit dat we een aantal keren op de huisartsenpoli terecht kwamen. Daar noemden ze het koortsstuipjes, omdat hij 38 graden had. Maar koortsstuipjes zijn toch echt anders dan wat onze zoon heeft! Onze huisarts zag hem als laatste, en heeft hem direct doorgestuurd. Ik zat diezelfde middag nog bij de kinderarts! Deze heeft de eerste serie testen die middag al uitgevoerd, en de volgende dag kreeg hij een EEG (soort filmpje van de hersenactiviteit. word gedaan met een mutsje vol electroden).
Achteraf gezien heeft onze zoon altijd vrij heftig gereageerd op de DKTP prikken. Het schijnt zo te zijn dat kindjes met epilepsie reageren op het kinkhoest vacinaat (het oude dan, niet meer zo heftig op het nieuwe) Hij had er hoge koorts van. Hij heeft zelfs gereageerd op de BMR en meningokokken vacinatie. Maar de artsen durven niet met zekerheid te zeggen of onze zoon al vanaf zijn geboorte epilepsie heeft. Inmiddels zijn we 1 jaar en vele onderzoeken verder. Hij heeft diverse scans gehad om te kijken of hij misschien (aangeboren)hersenschade heeft, waardoor de epilepsie zou kunnen zijn ontstaan. Maar daar is allemaal niks uit gekomen. Zijn hersenen zijn volkomen normaal. Zijn epilepsie is dus stom toeval.
Ik moet zeggen dat ik het een rare verklaring vind, dat poepverhaal van de dokter. Onze zoon heeft ook een periode lang slecht kunnen poepen, en daar kreeg hij geen aanvallen van! Alleen maar pijn.
Maar goed, het zou kunnen. Ben tenslotte geen arts. Maar echt door blijven leuren hoor, als het dit niet blijkt te zijn. Het hoeft ook geen epilepsie te zijn. Maar het zou fijn zijn als je weet wat het wel is.
Succes, en je weet me te vinden hier! (als je nog vragen hebt)
Groetjes, Kat