kraamfeest

A

Anoniem

Guest
Wie is van plan een kraamfeest te organiseren of heeft ervaring? Hoe pak je eea aan, na hoeveel weken, hoe lang enz...
Is het niet onaardig? Ik heb een beetje het gevoel dat ik daarmee zeg dat ik geen zin heb in veel visite. (Eigenlijk is dat ook zo, alle ooms en tantes, buren, vrienden van onze ouders, ouders van vrienden, ...,....)  Wat is jullie mening?

Hoi,

Ikzelf ben niet van plan om een kraamfeest te geven maar een aantal van mijn nichten hebben het wel gedaan.

Allereerst gaat het er voornamelijk om wat jullie zelf prettig vinden, daar moeten mensen zich maar aan aanpassen. Ouders broers en zussen komen toch wel voor die tijd dus zo onaardig is het niet hoor. Ik denk dat de meeste mensen wel zullen snappen dat je geen zin hebt in 10 keer per week, 8 weken lang (of langer), kraamvisite.

Mijn ene nicht die heeft een cateringbedrijf ingehuurd voor de hapjes e.d. Maar zij wonen in Belgie dus dan blijven mensen ook gemiddeld iets langer.

Als je een kraamfeest wilt geven moet je gewoon uitnodigingen met een begin en een eindtijd erop vermelden. Bijvoorbeeld van 14.00 tot 17.00 (dan zit je ook niet met eten, hooguit wat hapjes).

Zorg er in ieder geval voor dat je de tijden duidelijk vermeld (als je tenminste wilt dat mensen op tijd weggaan). 1 van mijn nichten had dat niet gedaan en toen kwamen er heel laat nog mensen.

En ja wanneer? Dat ligt voornamelijk aan jullie zelf. Ikzelf zou het na ongeveer een week of 4 doen. Dan heb je eerst even de tijd om bij te komen en aan de nieuwe situatie te wennen.

Syl

Hai hai,

Eerlijk gezegd moet ik er nu ook niet aan denken, al die drukte terwijl ik eigenlijk gewoon heerlijk rustig wil genieten. Ik sta er alleen voor, heb al een kanjer van een zoon van 11 en wil met mijn 2 kids rust hebben. Maar natuurlijk kun je er niet onderuit, dus ik heb op het kaartje de tijden gezet dat ik rust. Verder laat ik het bezoek niet allemaal op 1 dag komen, moet er niet aan denken. Dus in die paar dagen dat mijn kraamhulp er is zijn ze van harte welkom, zo kan zij mij lekker helpen om de drukte op te vangen.

Nephele,

hoi,

ik ga t niet doen, ik dnek dat de mensne toch wle apart komen, op een kraamfeest kunnen ze natuurlijk haast de baby niet zien, er zijn teveel mensen voro 1 baby en de meesten komen toch om de baby te bekijken en evt vast te houden....ik heb zel ft t idee van: je mag komen handje geven kijken waar de baby is koffie drinken kado geven en weer wegwezen...maar goed dat vindt ik....

je kan t t beste doen 6 weken na de bevalling, zijn jullie allemaal eenbeetje uitgerust ook...en iklas pas van iemand dat ze idd als ze 2 weken later bevalt nog altijd 4 weken ertussen had, vondt ik heel slim bedacht.....
mn buurvrouw heeft t trouwens bij de eerste wel gedaan maar bij de tweede niet, ze vondt t te druk...

gr brenda

Ben een keer op een kraamfeest geweest.
Was in een restaurant wat afgehuurd was.
Ik vond het niet leuk. Het was hartstikke, echt smoordruk. De kraamvrouw daar kon je niet mee praten. Want de één na de ander kwam binnen, daardoor werd er ook niet echt geluisterd, logisch. De baby lag tussen al die drukte, op zo'n feest hangen er wel heel veel mensen tegelijk boven de kinderwagen. Er werd ook nog stevig gerookt.... niks aan!

Ik ga ook voor de persoonlijkheid van de kraamvisite. Mij lijkt zo'n kraamfeest niets, dan kan je toch je verhaal aan helemaal niemand kwijt.
En vrienden van mijn ouders, pfff nou die hoeven echt niet langs te komen hoor. En wat tantes en ooms betreft, ach die werk je toch snel de deur weer uit. Gewoon aangeven dat je even gaat liggen.

Ik vond het bij mijn tweede juist zo jammer dat iedereen weg bleef, ze gunden ons even die rust. nou daar zat ik dan in mijn uppie met de kraamhulp. Nee hoor laat maar langskomen en ik geef mijn grenzen heel duidelijk aan.

Miep

mijn ervaring met een kraamfeest is, dat je geen tijd hebt om fatsoenlijk de ouders te feliciteren, en bij te kletsen. dat het megadruk is waardoor je (als je geluk hebt) een glimp van de baby op kan vangen.nee voor ons geen kraamfeest.

ik hoorde trouwens van een nicht (die had wel een kraamfeest gegeven) dat heel veel mensen alsnog persoonlijk bij je langs willen komen. dus dan heb je dubbel op. en een druk feest en alsnog maanden visite.

mijn schoonzus heeft ook een kraamfeest gegeven, maar die had een kindje geadopteerd. en die had advies gekregen om de eerste 3 maanden rust in huis te houden, zodat het kindje kon wennen aan zijn nieuwe omgeving. alleen opa's en oma's broers en zussen (van de papa en mama) zijn kort op bezoek geweest, toen het kindje in nederland was. en verder is alle visite op een kraam feest geweest, maar toen was het kindje al 6 maanden oud. dan is het wel heel handig.

ik weet niet wat het makkelijkste of het beste is. ik weet wel dat je met gewoon kraambezoek soms maanden later nog verre ooms en tantes op bezoek krijgt. maarja je bent er zelf bij met het plannen van de afspraak.

groetjes monique.

Hoi,
ben ook van plan kraamfeest te geven, mijn dochtertje heeft de eerste drie maanden heel veel gehuild, dan nog zware bevalling en nog weken daarna visite ik was gesloopt.
Met een feest heeft iedereen toch de gelegenheid je te feliciteren en je broers zussen ouders komen toch wel langs dat is ook niet echt visite vind ik.
Het tijdstip ligt aan hoe snel ik op knap na de bevalling. Misschien vier ik het niet eens thuis dan heb je ook geen rommel thuis.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
groetjes

Terug
Bovenaan