Kraamfeest?

Hoihoi,

Zijn er onder jullie die ervaring hebben met een kraamfeest? Zelf zit ik erg te twijfelen. Onze oudste is in het ziekenhuis geboren en heeft daar een week moeten blijven. Daar hebben we toe erg veel visite gehad (niet veel verschillend, maar (schoon)ouders e.d. komen dan toch vaak langs. En daar zou ik, mochten we nu weer tijdje in het ziekenhuis moeten blijven, nu niet voor kiezen. Ik kwam niet aan m'n rust toe, steeds heen en weer om te voeden, dan kwam je terug en moest je eten, dan moest je douchen etc.etc.

Vervolgens zijn we thuisgekomen en hebben nog tot januari (hij is 22-08 geboren) visite gehad. Nu leek mij een kraamfeest wel leuk. Alleen wat doe je dan met de mensen die bellen dat ze niet op het kraamfeest kunnen komen en alsnog een andere afspraak willen maken?

En heb je dat ook als je bijv. op het kaartje zet bezoek binnen 14 dagen of op ons kraamfeest van dd.... ?

Groetjes,
Jo

Hoi Jo,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zit met hetzelfde dilemma als jij.
Onze Sven heeft ook een week in het ziekenhuis gelegen en gelukkig zijn er toen niet veel mensen geweest. Maar ja, die kwamen dus allemaal daarna. Terwijl wij nog aan het wennen waren om alles op de rit te krijgen en ook gedurende de periodes dat Sven heel veel last had van zijn buikje. Ik vond het dus helemaal niets.

Ikzelf had gedacht om 2 feesten te geven. Eentje voor de families en eentje voor de collega's. Dan hebben we het grootste gros gehad en de echte goede vrienden komen toch meteen als de kleine is geboren.

Ik wil het in ieder geval wel in betere banen leiden dan bij Sven. Daar kwam de laatste kraamvisite toen Sven 11 maanden was.....

Groetjes,
Maike

Toevallig had ik het er gisteren met mijn man over. Het lijkt me een heerlijk idee als je alle visite in één keer gehad hebt. Wat wel zo is is dat je een zaaltje oid moet regelenen hapjes en drankjes, dus ik weet wel dat er meer kosten aan verbonden zijn dan een bakje koffie en een beschuitje thuis zeg maar...
Het idee staat mij wel erg aan hoor dus ik ben benieuwd of er dames zijn die dit hebben gedaan...!

2 jaar geleden hebben wij een kraamfeest gehouden na de geboorte van onze zoon en dat gaan we nu weer doen. Ik was met een ks bevallen dus lag al een week in het ziekenhuis en kon nog een weekje rustig aan doen voordat de visite kwam. Het is ons echt heel goed bevallen! Vrienden en mensen die dichtbij je staan komen toch eerder maar voor ons was het vooral voor alle tante's en oom's (hebben nogal een grote familie).
De tuin hadden we mooi versierd, drank en hapjes gehaald, zelfbediening en het was een prima dag! Jesse heeft gewoon in zijn bedje gelegen omdat ik niet wou dat hij van hand tot hand ging en om beurten zijn ze gaan kijken.
Kortom ik vond het ideaal want nu had ik niet 4mnd lang kraamvisite.

Ik ben nu zwanger van mijn 3e kindje. Heb tot nu toe nog geen kraamfeest gehad maar nu willen we het wel doen, dus als er mensen zijn met leuke ideetjes en tips....

bij Fleur hadden wij wel een kraamfeest, aansluitend aan de opdraagdienst (vergelijkbaar met dopen) konden we het meteen combineren.
het was een drukke dag maar wel heel leuk! deze x gaan we het zeker weer doen.
er waren ca 200 gasten, moet er niet aan denken dat bijv de helft al hier in delen over de vloer was gekomen. Is voor je man ook niet leuk en idd je hebt rust nodig en je kleintje al helemaal.

dus zeker een aanrader!

x Petra

Hoi,

Wij hebben bij Daniel heel bewust voor een kraamfeest gekozen. Ik had geen zin om zo vaak visite te moeten ontvangen, maar weet eigenlijk nog steeds niet of het me nou zo goed is bevallen :)
Het was echt superdruk en de mensen bleven maar komen en gaan. Daardoor heb ik niet iedereen echt kunnen spreken en de kleine laten bewonderen. Dat laatste vind ik toch wel belangrijk voor kraambezoek, daar komen ze tenslotte voor.
Aan de andere kant was ik wel blij in 1 keer van de visite af te zijn.
Ik denk dat ik bij de volgende geen kraamfeest doe, gewoon om te kijken wat me nu beter bevalt. Maar dan doe ik wel van te voren kruizen in mijn agenda zetten voor vrije dagen en zet ik ook vaste tijden voor visite. Het nadeel is alleen dat veel familie van ver komt en met mijn achtergrond(indisch) is het min of meer normaal dat ze mee eten.

Voor degenen die wel een kraamfeest overwegen..... Regel wat familieleden(zij hebben de kleine toch al gezien) die je helpen met de drankjes en hapjes klaarzetten. Zorg dat de gasten zichzelf bedienen, dus maak een drank- en hapjesbuffet en werk vooral met wegwerpspullen. Aan het eind van het feest gaven wij een foto mee van de kleine.
Voor de kleine is het overigens niet fijn om van hand tot hand te gaan. Hou de kleine dus lekker zelf bij je en loop een keer rond ofzo. Ik had vantevoren eigenlijk een powerpointpresentatie willen maken met foto's maar dat is helaas niet gelukt. En hou vooral het ritme van thuis aan, dus ook al valt het slaapje midden tijdens het kraamfeest. En tenslotte.... laat het feest vooral niet te lang duren!

Groetjes, Yvette

Bedankt voor jullie reacties!

Bij de oudste hadden we ook kruizen in onze agenda's gezet en vaste tijden voor het bezoek, maar dan merkt ik omdat familie van ver komt en het wilde combineren met andere bezoekjes in de buurt dat ik dan toch snel die kruizen vergat.

Waren er bij jullie veel mensen die niet op het kraamfeest kwamen en dan toch voor later nog een afspraak wilden maken? Want dat willen we nu eigenlijk voorkomen, maar als je dan na het kraamfeest nog ellenlang met visite zit dan heeft het niet zoveel nut zeg maar...

Groetjes,
Jo

Terug
Bovenaan