Kraamschudden?????

A

Anoniem

Guest
Is dat net zoiets als flierljeppen?

Ik zie het al helemaal staan in 'de Friese Gazette"

"het kampioenschap kraamschudden is dit jaar gewonnen door plaatselijke held Tjebbe Zwieringa"...........ofzo.

Ajuus, ilja

Aha! Ben ik niet de enige die dat woord niet kent.......(zie topic kraamschudden). Ik heb al beelden van allemaal mensen die de kraamvrouw eens lekker aan het schudden zijn (de baby niet,die trekt dat natuurlijk nog niet zo haha)

Maar we wachten rustig af, wat de diepere betekenis is komt vast uit de richting van Twente of de Achterhoek.....

Groetjes
Susan

hahaa dat is een verontrustende gedachte....dat het heus met fysiek iemand schudden van doen heeft.

Hoi,

Ik woon nu bijna 4 jaar in de Achterhoek en ik heb me in het begin toch ook wel eens afgevraagd wat voor een rare uitdrukking het is, en dan vooral als het ook nog eens in dialect gezegd wordt! Nu na 4 jaar ben ik wel aan de uitdrukking gewend geraakt al zal ik het zelf nog steeds niet gebruiken. Of het een term is die ook buiten de Achterhoek gebruikt wordt weet ik niet.

Groetjes Danielle

Ik vroeg me ook al af of ik iets gemist had,.. nóóit van gehoord!!
Wat betekend het dan?

Esmé mv Kay

Kraamschudden??? Wat is dat???

ff google... op kraamvisite... hmmmm klinkt eng als die mensen aan je kindje komen schudden

Vroeger meldde 'de ooievaar' zich in veel gezinnen elk jaar wel 'n keer. Families met 13 à 14 kinderen waren absoluut geen uitzondering. Voorbehoedsmiddelen kende men nauwelijks. In katholieke gezinnen mocht men ze bovendien niet gebruiken en werden de ouders zelfs aangemoedigd toch vooral veel kinderen te krijgen. Dit had tot gevolg, dat er geregeld kraamvisites in de buurt afgelegd werden. In de Achterhoek wordt dit 'kraomschudden' genoemd. Het was van oorsprong een ritueel, waarbij de baby officieel in de buurt opgenomen werd

FF gegoogled

Volgens mij heb ik eens gehoord dat de baby de hele kring (meestal buren en omwonenden) rond gaat van schoot tot schoot, weet eigenlijk niet of dat tegenwoordig nog zo gaat hoor!

Terug
Bovenaan