Kraamtranen of postnatale depressie

Ik herken me volledig in wat je schrijft! Ik vond het enorm overweldigend allemaal die eerste weken, de vrijheid die in één klap toch wel weg is (met name zo in het begin), weinig interactie nog en die enorme verantwoordelijkheid die ineens in je leven is (dat gevoel was mij tot de geboorte van mijn zoontje totaal onbekend eigenlijk).
Voor mij klinkt het eerlijk gezegd vrij normaal. Geen uitgesproken leuke periode, ik heb me ook wel eens afgevraagd of ik geen postnatale depressie had, maar het gevoel hoort er (voor veel mensen) wel bij - ook al zijn mensen hier over het algemeen vaak minder open over. Hormonaal zit je echt op een k*tmoment, je slaapt veel minder dan je gewend bent en je kent je eigen kindje nog niet zodanig dat je altijd goed weet waarom hij/zij huilt. Ik vond dat heel heftig - telkens als mijn zoontje wakker werd en moest huilen (niet uitgesproken veel, ook zeker niet weinig die eerste weken) kreeg ik zo'n golf van stress over me heen. 
Als jij je er prettig bij voelt, kun je uiteraard altijd langs de huisarts gaan. Zij horen dit zeker vaker en kunnen je vast op een manier helpen - en verder lucht het misschien ook op het iemand "outside" te vertellen. Maar wat ik eigenlijk vooral tegen je zou willen zeggen is dat het ook héél normaal is. Wees niet te streng voor jezelf hierin, de gevoelens die je omschrijft zijn echt niet raar. Voor mij was, bleek, heel belangrijk dat ik ook tijd voor mezelf nam, al vrij snel. Dus even een uurtje of twee naar de stad, winkel in, winkel uit (en dan natuurlijk iets kopen voor de kleine, haha). Of naar de kapper, ben een keer alleen naar de bioscoop geweest, met vrienden een drankje doen of gewoon simpel een rondje buiten lopen. Als ik maar even tijd had om voor mezelf 'te zorgen'. Wat ook hielp is toch elke ochtend opstaan en direct douchen - ook al huilde mijn zoontje dan, dat was dan even jammer en daar krijgt hij niks van. Voel me een stuk beter als ik fris aangekleed de dag begin. 
Hier ging het steeds beter. Vanaf een week of 10 vond ik het eigenlijk steeds leuker worden (en het eerste lachje rond 6 weken doet je echt smelten). Vanaf een maand of 4 kon ik er echt veel van genieten. 
 
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!
Even een kleine aanpassing op mijn bericht want ik zie dat ik een grote typfout heb gemaakt in de laatste zin. Dit moest zijn dat mijn dagen niet alleen maar zwart zijn. Ik bedoelde wel dat er hele moeilijke momenten/ dagen tussen zitten.
Vandaag heb ik een betere dag en gaat het erg goed met ons beide. Ik denk dat het inderdaad gewoon even wennen is. Met name het niet weten wat te doen wanneer ze huilt, zorgt bij mij voor veel stress. Het is absoluut niet zo dat ik me leeg voel en niet goed voor de kleine of voor mezelf kan zorgen. Ik sta iedere dag op tijd op om eerst voor mezelf te zorgen en dan de kleine uit bed te halen. Dit vind ik een heel fijn moment van de dag en ik kan ook wel genieten van andere kleine momenten met haar dus ik denk dat het uiteindelijk wel goed zal komen. 
De momenten voor mezelf vind ik wel heel fijn en gelukkig helpt mijn vriend me hier ook goed in. Hij neemt onze dochter eventjes van me over wanneer hij terug komt van het werk zodat ik even tijd voor mezelf heb, eventjes op mijn gemak douchen of rusten/ iets leuks doen. Haar slaapjes gebruik ik om thuis dingen op orde te krijgen maar misschien dat ik dan ook gewoon beter kan gaan rusten. 
Ik voel me echt beter door jullie berichten, wetende dat ik dus niet de enige ben die zich zo voelt en ik heb er weer vertrouwen in dat wij dit gaan maken samen! En wanneer het niet zo is, zal ik aan de bel trekken! 
 
Wat fijn om te lezen dat het allemaal iets luchtiger is dan in het originele bericht! klinkt alsof je toen je dat schreef een slechte dag had en vandaag een goede dag. Die horen er ook bij. 


Gefeliciteerd mama, je bent volkomen normaal!? Blijf voor jezelf zorgen, daar hebben jullie alle drie baat bij. 
Maak er een heerlijk weekeindje van samen☀️
 
Terug
Bovenaan