Kraamvisite - help

Hoi allemaal,
Ik heb misschien een rare vraag, maar iets wat mij echt een beetje dwars zit...: wanneer laat je de kraamvisite langs komen?
- Elke keer dat ik deze vraag tot nu toe heb gesteld in mijn omgeving krijg ik als antwoord: "dat is helemaal aan jou, wat jij zelf fijn vind." - Leuk maar daar heb ik dus niet zo veel aan, graag dus echt jullie eigen meningen hierover?
Ik heb zelf geen ervaring met babys - ook niet in de naaste omgeving: ben dus zelf ook nooit op kraamvisite geweest. Ik heb 2 schoonzussen die in het ziekenhuis zijn bevallen en we hebben ze daar (als familie zijnde) opgezocht, dus daaruit kan ik ook niets opmaken...
Stel nou dat de bevalling prima gaat (ik weet dat als het anders verloopt er gewoon andere afspraken gemaakt moeten worden) en ik ben een paar uur later gewoon thuis. Is het normaal om eerst een aantal dagen zelf te genieten alvorens mensen uit te nodigen (zo ja, hoe lang ongeveer?) of verwachten mensen echt de volgende dag op de stoep te mogen staan. Ik neem aan dat er wel verschillen zijn tussen naaste familie en vrienden/kennissen...
En als je eenmaal de geboortekaartjes hebt gestuurd (doe je dat meteen dezelfde dag?) - is dit de uitnodiging voor mensen om langs te komen?
Stel nou ik stuur de geboorte kaartjes pas een week later? Is dit ook gewoon ok? of wordt dit als veel te laat gezien? Iedereen zegt nl dat het fijn is als de kraamhulp de visite opvangt, maar dat zou wel betekenen dat iedereen binnen de eerste week moet komen...
pffff... ik wind me alweer veel te veel op over iets kleins als dit maar ja... kan het niet ehct helpen helaas....
wie heeft er tips?
Gr,
KC

hoi kc

ik kan je echt niet vertellen hoe jullie het moeten doen maar wij hebben het alle bij de keren anders aangepakt.misschien heb je er wat aan
bij de onze eerste hebben we de oma`s en opa`s de zelfde dag laten komen en we hebben de kaartjes 1 dag na de geboorte verstuurd en de kraamvisite kwam toen na de kraamperiode allen `s avonds tussen 19.00 en 21.00 uur dan kon ik op tijd naar bed en dan was mijn man ook thuis want hij werkte overdag halve dagen
en bij de tweede ook de opa`s en oma`s gelijk dezelfde dag en ook de kaartjes dezelfde dag verstuurd en dit ging ook prima allen hebben we toen veel visite in de kraamtijd gehad en ook in de middag en de avond.
ik persoonlijk vond het prettiger om alleen in de avonden en na de kraamtijd visite te ontvangen het was rustiger en ik was niet allen thuis
wat ik je wel kan aan raden is doe niet te veel visite op een dag en schrijf het goed op dat je niet `s middags en `s avonds met visite zit want dat is echt vermoeiend en zelf gewoon lekker genieten in de kraamtijd met je eigen gezinnetje succes met je keuzen en denk vooral aan je zelf

liefs angela

Hoi,

Tja, helaas is het toch echt zo, het ligt helemaal aan wat je zelf prettig vindt. Ik kan je alleen vertellen hoe wij het bij onze twee kinderen hebben gedaan en het deze keer weer gaan doen. Maar het blijft persoonlijk. Wat je in ieder geval altijd moet doen is tijdig bijsturen als je merkt dat je iets toch niet prettig blijkt te vinden of het teveel wordt. Je weet tenslotte van te voren nooit hoe je je voelt. Wees ook vooral niet bang om visite af te bellen of om te vragen te vertrekken als ze te lang blijven zitten.

De kaartjes kun je versturen wanneer jij wilt, direct of pas na een paar dagen. Maakt het echt zoveel uit wat anderen mensen ervan vinden? Zoveel mensen zoveel meningen.

Ons zoontje (mei 2004) is op zaterdagochtend geboren. Mijn moeder kwam na 2,5 uur, mijn vader en zijn vriendin kwamen na 4 uur en mijn zus ook zoiets. Mijn schoonouders en zwager (moeten van verder komen) kwamen na het avondeten. En mijn oma kwam een dag later. Verder zijn er in de kraamweek eigenlijk geen mensen geweest, de meeste mensen komen niet in de kraamweek. Daarna kwam het pas iets later op gang met familie omdat mijn oma 2 dagen voor mijn bevalling overleden was en de familie druk bezig was met het regelen van de crematie. Wel ben ik dezelfde dag nog door de hele familie gebeld, iets wat ze normaal pas later doen maar goed de omstandigheden waren door het overlijden van mijn oma ook iets anders.

Bij ons dochtertje (mei 2006) die op een maandagavond om 21.56 uur geboren is kwam mijn moeder 1,5 uur na de bevalling ons zoontje naar huis brengen. Mijn vader kreeg ik pas om 00.30 uur te pakken en die is ook nog gelijk gekomen. Mijn zus kwam de dag erna en mijn schoonouders pas 3 dagen later (wat ik echt niet kon waarderen). Daarna kwam het geleidelijk op gang.

Deze keer doen we het weer op dezelfde manier. Als het kindje 's nachts geboren wordt worden ouders, broers en zussen gebeld en als die (mijn ouders en zus wonen ook in Alphen) dan willen komen zijn ze welkom.

Probeer niet iedere avond en het hele weekend vol te plannen met visite want dan ben je binnen de kortste keren helemaal kapot. En bij het maken van een afspraak kun je best aangeven van zo laat tot zolaat.

Wij laten de visite die 's avonds komt deze keer ook niet voor 8 uur komen. We willen eerst de andere 2 op bed hebben liggen omdat het anders voor hun gewoon allemaal teveel wordt. Hun ritme wordt anders zo omgegooid en ze moeten al genoeg wennen.

Ook voor hun kiezen we ervoor om niet teveel in een weekend te plannen, er moet genoeg tijd voor hun overblijven.

De oudste ging tijdens de visite van hand tot hand, die sliep gewoon lekker door en reageerde er helemaal niet op. Ons dochtertje was ontzettend onrustig (bleek ook koemelkallergie te hebben) dus die hebben we alleen door ouders, broers en zussen laten vasthouden. Ik vond dit in het begin moeilijk om tegen mensen te zeggen maar de meeste mensen snappen het wel, en zo niet dan is het hun probleem. Ik heb zelfs mijn schoonmoeder een keer geweigerd. Ons dochtertje was al uren aan het huilen en viel 1 minuut voordat zij kwamen eindelijk in slaap (ze huilde al 2 weken heel erg veel) en ik heb haar toen naar bed gedaan. Mijn schoonmoeder zei dat ze het begreep maar ging wel klagen bij mijn man. Jammer dan, het gaat erom wat het beste is voor je kindje.

Deze keer kijken we gewoon hoe het gaat. Ik ga het kindje zeker niet aan jan en alleman afgeven, hangt er ook een beetje vanaf wie er op visite is. En als het slaapt dan slaapt het en dan is het jammer maar dan mogen ze kijken. Ik ga geen kinderen meer uit bed trekken voor visite.

Ik hoop dat je aan onze reacties wat zult hebben maar het blijft toch echt heel erg persoonlijk. Probeer van dag tot dag te kijken wat je prettig vindt en wees echt niet bang om je plannen bij te sturen. Je kunt het nooit voor iedereen goed doen dus doe alsjeblieft wat goed voelt voor jou, je partner en waar je kindje goed op reageert.

Syl
35+4

Volgens mij ligt het er helemaal aan hoe groot je familie- en vriendenkring is. Wij zijn beiden enig kind en hebben dus alleen onze ouders als echt naaste familie. Die kwamen natuurlijk gelijk kijken na de geboorte van de eerste. Goede vrienden kwamen ook meteen de volgende dag toen ik in het ziekenhuis lag en de overige vrienden en kennissen kwamen in de kraamweek en weken daarna.
Op het kaartje hadden we overigens wel gezet dat we graag wilden dat ze voordat ze op bezoek kwamen even belden, zodat je het bezoek een beetje kunt plannen. Ook stond op het kaartje dat moeder en dochter van 12 tot 15 uur rustten.
Zeker als je borstvoeding wilt geven, kan het wel prettig zijn dat je daar de tijd voor kunt nemen en niet dat je in de stress raakt omdat er al weer visite voor de deur staat.
Bij de tweede zetten we wel ons telefoonnummer op het kaartje, maar niet dat ze moeten bellen voor een afspraak. Ook de rusttijden hebben we dit keer weggelaten, omdat onze ervaring inmiddels is dat iedereen toch wel belt voordat hij/zij op bezoek komt. In elk geval zou ik zelf altijd een afspraak maken voordat ik bij iemand op kraambezoek ga.
Als je veel vrienden hebt die de neiging hebben onaangekondigd te komen, zou ik overigens wel een hint op het kaartje zetten om niet voor verrassingen komen te staan.

hoi,

het is en blijft aan jou natuurlijk en aan de situatie waarmee je zit na de bevalling, als het een pijnelijke en heftige bevalling is geweest moet je uitrusten en je baby ook want die heeft het dan ook zwaar gehad en heeft ook rust nodig en tijd om aan deze wereld te wennen, dus ik zeg maak je geen zorgen over de mensen die je kind willen komen bewonderen en als het een makkelijke en snelle bevalling is en je voelt je lekker dan kan je zelf nog samen met je man genieten van baby de eerste dagen/week en dan krijg je vanzelf wel de zin om te zeggen ahhh ik ben zo blij en wil graag dat iedereen mijn kind ziet, je kan ook op de geboortekaart zetten dat ze even moeten bellen voor dat ze langkomen voor een afspraak en kan je zelf beslissen met je partner wanneer en hoelang ze komen, meestal begrijpen de mensen dat hoor, en als je mensen hebt die het niet begrijpen dan hebben zij pech want het gaat om jou en je kind.En na de bevalling kan je dat meestal makkelijk beslissen, dus geniet nu eff van je kleine en maak je geen zorgen over dat soort dingen nu.

Groet Manal

Je kutn idd de eerste paar dagen zelf genieten maar wij hebben het niet echt gedaan (op de eerste avond thuis na). De eerste dag/avond samen zonder visite vond ik  wel errrggg fijn.  De naaste familie kon altijd langs komen maar wel bellen voor tijd. Ik vond het fijn als mensen savonds kwamen omdat mijn man dan ook thuis was. Of overdag als de kraamhulp er was.

Mijn schoonzus had de eerste dagen/week iedereen geweerd en toen besloot iedereen pas te komen toen de baby 1 a 2 maanden was. Dit vond ze vreselijk want zo was het net of niemand interesse had voor haar kind. Dit was haar flink tegen gevallen.

Na de bevalling mag    de naaste familie van mij altijd langs komen als ze maar bellen voor tijd en verdere vrienden/ collega's/ buren enz enz. Die mogen bellen en dan maken we dan een afspraak wanneer het ons uit komt. Hebben wij slecht geslapen die dagen dan zou ik het iets uitstellen of al erg veel bezoek gehad dan ook uit stellen, maar is het rustig qua bezoek en voelen we ons goed dan laat ik ze juist wel langs komen  om verdere drukte de dagen/weken erop te weren

Wij hebben er niet voor gekozen om een kraamfeest te doen. Want dan ren je de hele avond de benen uit je kont om iedereen van koffie en beschuit met muisjes te voorzien en overal en iedereen  je aandacht aan te schenken. Dit leek ons erg vermoeiend en zo hadden we liever  om de  avond/dag niet meer dan 2 personen en ook niet langer dan een uur of 2. Dat was intiemer en rustiger.

Nou ja dit was mijn mening. Ik wil wel dat iedereen even belt voortijd of het ons ook uit komt en of wij niet leiver een avondje samen willen genieten. Ik bekijk het nu weer per dag na de bevalling...

Oja wat mij wel slecht was bevallen maar wat ik niet kon weren is dat ik na de bevalling moest worden geopereerd aan mijn plasenta. Ik  ben toen vlak na de bevalling weg gereden naar de ok om 12.15 uur  en kwam weer terug bij mijn man en dochter om 17.30. De hele naaste familie zat er al en ik was nog half suf omdat ik net eindelijk pas bloed had bij gekregen. Joly mijn dochter was al van arm naar arm geweest terwijl ik op de uitslaapkamer lag. Iedereen was blij mij te zien maar ik hun eigelijk niet. Ik houd veel van mijn familie maar na zó iets intiems gelijk weg gereden te worden en na uren weer terug gebracht te worden (flink emotioneel) om eindelijk mijn man en dochter te zien. Is het vreselijk als de hele familie braaf op je zit te wachten.... Toen wilde ik zo graag ee nmomentje alleen met mijn man en dochter...

Groetjes Monique

Hoi hoi,

Wij hebben het bij ons zoontje heel rustig aan gedaan. Dit had ook te maken mijn bevalling die nogal heftig was verlopen.

Onze ouders, broers en zussen zijn dezelfde dag al gekomen. Vervolgens hebben we met z'n drietjes de kraamtijd doorgebracht. Dit was voor ons zo heerlijk en lekker rustig. Onze kraamhulp zorgde voor alles en wij konden heerlijk genieten en bijkomen van alle gebeurtenissen.

Na een week hebben wij de geboortekaartjes opgestuurd en langzaam aan begonnen de mensen toen te komen. Een visite per dag en na twee dagen een zogenaamde rustdag. Zo konden wij rustig wennen aan onze uk en hij aan ons natuurlijk.

Hoe we het nu gaan doen, dat weten we niet. Het ligt aan mijn bevalling en wij vinden het belangrijk dat Binck, ons zoontje, zijn rust en regelmaat blijft houden die hij nu gewend is. Dat betekent voor ons, overdag 1 visite kraambezoek, en 'savonds houden wij de rust in huis. Geen bezoek dus.

Wat anderen hiervan vinden, ja heel eerlijk gezegd, interesseert dat ons weinig. Wij moeten onze draai zien te vinden met z'n viertjes en willen graag dat alle rust in het gezin blijft.

Luister vooral naar jezelf, en waar je je goed bij voelt.

Liefs mamabinck.

Hoi meiden,
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb er wel een paar goede ideeen uit op kunnen pikken.
Ik was een beetje bang dat er een bepaalde etiquette voor bestond en dat ik ineens iedereen voor het hoofd zou stoten. En hoewel ik er ook maling aan heb iemand er niet mee eens is als ik er echt achter sta, vind ik het toch echt niet leuk om onbewust mensen voor het hoofd te stoten.
Uiteindelijk zal het wel loslopen denk ik - ik ga in ieder geval mijn mobiele nummer op het kaartje zetten (die kan dan ook uit) en als ik geen visite wil en ik durf het niet te zeggen, dan laat ik manlief dat wel doen hahaha ;)
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik heb er echt veel aan!
gr,
KC

Terug
Bovenaan