Kraamvisite in coronatijd?

<p>Ik ben momenteel 30 weken zwanger en ben serieus aan het twijfelen over wat de beste keuze is qua kraamvisite ontvangen in corona tijd. Ik snap natuurlijk goed dat we moeten doen waar we ons zelf het beste bij voelen maar ik zou wel graag weten hoe anderen dit aanpakken. Tijdens de kraamweek denk ik dat we geen bezoek zullen ontvangen, aangezien dat ook wordt gevraagd vanuit de kraamzorg (dus echt niemand ook niet onze ouders). Maar daarna onze directe familie denk ik wel. Laten jullie selectief mensen op visite komen of niemand, of iedereen? En als er mensen op kraamvisite komen, moeten ze dan van jullie op 1.5m blijven of laten jullie bijv. de kersverse opa's en oma's de baby wel vasthouden? Waar tekenen jullie die lijn? :)<br />Ik merk dat ik het erg moeilijk vind om daar een keuze in te maken. Het is voor onze ouders en broers en zusjes namelijk allemaal hun eerste kleinkind / neefje namelijk, dus het zou natuurlijk super zuur voor ze zijn als ze de baby niet vast konden houden, maar is dat slim in deze tijd met zo'n kwetsbaar kleintje?</p>

Ik ben nu 38 weken zwanger en wij laten in de kraamweek wel onze ouders en broer/zussen komen. Uiteraard niet tegelijk maar bijv de ene dag mijn ouders en de andere dag mijn schoonouders. De kraamzorg vraagt bij ons alleen om 1,5m afstand te houden. Andere mensen doen we pas na de kraamweek en dan ook echt gespreid. Baby vast laten houden doen we denk ik alleen de ouders maar dat zie ik op dat moment wel, wat dan goed voelt. T is moeilijk van te voren te bedenken vind ik ☺️

Ja lastig hè! Ik ben in januari uitgerekend dus ik wacht het sowieso ook dan even af, even kijken hoe de wereld er dan uitziet. 
Mijn schoonzus is twee weken geleden bevallen en daar mochten we zonder klachten en met gewassen handen wel een dag na de geboorte ons nichtje vasthouden. Inmiddels daar ook wat vaker over de vloer en dit geldt dan ook voor mijn zwagers en schoonouders en hun andere familie!
Succes!

Ik ben 2 augustus bevallen. 
Tijdens kraamweek als de kraamzorg weg was onze ouders.  Deze hebben de baby niet vast gehouden. 
Na 3 weken werden wij makkelijker.  Indien nodig houden nu onze ouders de baby vast.
Onze vrienden en andere familie is wel geweest en gwoon rekening gehouden met elkaar, niet echt perse die 1,5 meter. 
Mensen die iets verder van ons afstaan geven ook aan dat het later wel komt 

Ik ben nu 37 weken en het is idd een lastig iets. Als de kraamzorg er is komt er verder niemand. Als ze smiddags weer weg is gaan we bekijken hoe ik me dan voel en hoe de kleine het doet. Maar ik denk de eerste dagen niemand op bezoek. Zoals ik het nu bedacht heb mogen ouders en broers/zussen wel vasthouden nadat ze hun handen gewassen hebben en verder geen klachten hebben. Maar geen kusjes oid geven. De rest van de visite laten we niet vasthouden. Dit is ons 2e kindje en ik weet nog wel van onze 1e dat ze vaak in de box lag te slapen als het bezoek kwam of bij mij lag. Dan komen mensen ook niet zo snel dichtbij. Ik ga ervan uit dat iedereen de regels wel weet en komt er toch iemand te dicht bij dan zeggen we er iets van. 

Wij zijn wel van plan om directe familie te laten komen. Maar wel vragen we afstand te houden en bij binnenkomst handen te wassen en wanneer ze zich prima voelen mogen zij wel vasthouden met mondkapje voor. Voor vrienden hebben we besloten om alleen op afstand de kleine te aanschouwen. En max 2 personen tegelijk. zo houden we t ook overzichtelijk...

Ik ben 'pas' in januari uitgerekend en het is natuurlijk nog onduidelijk hoe de wereld er dan uit ziet. Het is natuurlijk een lastige situatie want de periode wil je delen met je naaste, maar door de risico's is het wat lastiger.
Ik heb al een kindje van 1,5 jaar, en die gaat in principe ook in de kraamweek en opvolgende weken naar de opvang. Daar heb je natuurlijk onwijs veel kans op verkoudheid en of corona. De baby door iedereen vast laten houden zou ik nu niet doen en afstand bewaren zou ik nu juist wel doen. Mensen met verkoudheidsklachten zou ik sowieso niet laten komen, een pasgeboren baby met het RS virus wil je ook niet! Wel zou ik familie en (goede) vrienden uit nodigen, het is ook gezellig en dan kan het niet zo veel kwaad.
Hoe kijken jullie er in de laatste weken van je zwangerschap tegenaan? Ontmoet je dan ook geen mensen meer? Of weinig? 

Hier in mei bevallen. Toen mocht officieel vanuit de kraamzorg 2 mensen op bezoek. Maar 1e week niemand laten komen. 2 weken erna kwamen mijn ouders en zus langs. Wonen beide op 2 uur rijden en zijn dus lang langs geweest. Wel veel buiten geweest, maar het was dus ook heerlijk weer. 
Paar weken later voor de familie in de buurt buiten een kraamfeest gedaan. Binnen had ik ze niet gelijk gewild. Nu net de verjaardag van de oudste gehad, ook heerlijk weer gelukkig en buiten gevierd. (Sowieso haat ik verjaardagen binnen?)  mijn ouders zijn toen hier wezen logeren. 
Mijn ouders hebben hem wel vastgehouden, andere familie niet echt. Ook omdat het steeds met iedereen gelijk is en je dan zo van hand tot hand gaat anders. Dat wil,ik sowieos niet. Nu later hebbent 'oude' omas hem ook vastgehad. Maar alleen dus op rustige momenten. Het leven gaat toch ook gewoon door. 
Belangrijk is te doen waar jullie je goed bij voelen en communiceer dat van te voren.  Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn en voorkom je op dat moment teleurstelling. 

Terug
Bovenaan