Kraamvisite in coronatijd?

Super om te lezen hoe jullie het allemaal van plan zijn aan te pakken, of al aangepakt hebben. Super bedankt voor al jullie reacties. Ik ga dit allemaal eens voorleggen aan mijn man en kijken of wij hieruit een hybride vorm kunnen verzinnen waar we ons goed bij voelen. En we gaan inderdaad zorgen dat we dit voor zover mogelijk van te voren communiceren naar iederen zodat ze weten wat ze kunnen verwachten en het niet rauw op het dak valt inderdaad. 
Bedankt allemaal :)

Ik ben in november uitgeteld. Ouders en broertjes mogen gewoon komen en kindje vasthouden. Uiteraard verwachten we handen wassen en geen klachten, maar dat verwacht ik ook zonder Corona. Familie die verder af staat mogen na de eerste week komen, eerst even genieten met alle mensen die ons het dierbaarst zijn. 

Ik ben nu 31+5 en zit er zelf ook mee. Bij de oudste hebben we na een aantal weken een kraamfeest gegeven en ik zou dat nu ook graag weer doen, maar gezien de huidige situatie denk ik niet dat dat niet gaat lukken.
Ik zie zelf heel erg op tegen de eindeloze stroom van visite. Ik probeer het maar los te laten tot na de bevalling en dan maar kijken hoe en wat ?

@zonnebloempje: hier dezelfde struggle idd! Bij andere 3 kids kraamfeest gedaan, 2x 2u (2u 's ochtends en 2u 's middags, dan konden de mensen kiezen) op dezelfde dag. Beviel echt super goed en veel vrienden hebben ons voorbeeld gevolgd omdat 't zo relaxed is dat je dan niet die eindeloze afspraken hoeft te maken met vage familie en vrienden. Mensen die echt dichtbij staan, komen toch nog wel een keer apart.
Maar idd, gezien corona zou 't nu juist verantwoorder zijn iedereen apart te ontvangen. Zooo geen zin in!! In de kraamtijd ben ik ook echt niet op m'n best, dus wil helemaal niet steeds bezoek ontvangen. Ben nu 19 wkn dus kan er nog even over nadenken, maar ben er nog niet uit... Als er hier nog tips zijn lees ik 't graag. Fijn ook om idd de reacties al te lezen en wat inspiratie op te doen. 

Ik wil mijn ouders en broer en zussen meteen de 1e dag laten komen. Je wilt je kind toch laten zien aan je familie. Wii zijn ook een hechte familie dus misschien als je minder hecht bent je er anders tegen aan kijkt. Familie gaat ons huis versieren en komt dan gewoon binnen. Bakje koffie en stukje taart en dan weer weg. 
Ga in de eerste week alleen naaste familie doen. Dus ouders mijn 3 broer en zussen en vriend zijn  2 broers en hun kids enzo. 
Als meteen 1e dag de meeste komen ben je er meteen weer vanaf. En kraamzorg helpt met koffie etc. En vasthouden hangt van moment af. 
Sowieso iedereen handen laten wassen als ze binnen komen. Dat is wel zo hygiënisch. 

Soort kraamfeest idee:
Jullie op 1 plek in een zaaltje daar komen de mensen binnen, even de kleine bekijken en felicitatie dan door lopen en aan tafel gaan zitten (op afstand van elkaar) op volgorde van binnenkomst dus wie het eerst binnenkomt loopt helemaal naar achter.
kan koffie en thee op elke tafel en voor iedereen al iets klaar gezet (Bijv. Beschuit of cake met muisjes o.i.d). Je kan dit dan op/in papieren bordjes/bekers doen. 
Na een (korte) tijd iedereen weer weg (Op afstand). 
Bordjes/bekers weg gooien,nieuwe neerzetten volgende groep. 
Zo heb je toch de mensen die je niet zoveel ziet in shifts op 1 dag gehad. Ik zou wel iets van 10/15 min. tussen elke groep doen, dan is er tijd om op te ruimen, te plassen etc.
Je kan er voor kiezen om te kijken of er een soort reservingssysteem voor is, dat mensen kunnen "inschrijvingen" of je maakt zelf een indeling (Bijv. Tijd 1 vrienden tijd 2 mensen die in de buurt wonen tijd 3 mensen die je soms spreekt tijd 4 collega's etc.
Tip is om in dit geval ook iemand te vragen die kan  helpen om alles in goede banen te leiden zodat je je hier zelf niet mee bezig hoeft te zijn (een soort ceremoniemeester die helpt mensen hun plek te wijzen, op afstand te wijzen, spullen helpt klaar zetten en opruimen etc.)
En o ja, het is een goed idee om de ruimte ook (tussendoor) te ventileren
Ik heb nog geen idee wat wij doen omdat het bij ons waarschijnlijk al heel anders is (april 2021). Maar toch interessant om over na te denken.

Ik ben ook 30 weken nu, het hangt voor mij ook een beetje af van de situatie en aantal besmettingen op dat moment.
Voor mijn ouders en zusje is het de eerste baby, dus als de situatie het toelaat en ze geen klachten hebben zou ik het zelf fijn vinden als ze hem wel vast kunnen houden. Mijn moeder heeft rond de uitgerekende datum 2 weken vrij genomen, dus zal met minder mensen in contact komen. Mijn vader heeft een eigen zaak die stil komt te liggen als hij ziek wordt, dus zij zijn ook voorzichtig.
Schoonouders zou ik ook graag langs laten komen. Maar daar houdt het dan wel even bij op denk ik. 

Ik ben a.s. vrijdag uitgerekend en het wordt hier dus een heel relevant topic... Voor mijn ouders is het niet het eerste kleinkind, voor mijn schoonmoeder wel. We laten ze wel op bezoek komen, maar niet de baby vasthouden. Dit hebben we ze wel al een tijdje geleden verteld, want het leek me vervelend als ze er zelf andere verwachtingen bij hebben en daar werd gelukkig positief en begripvol op gereageerd. 
We willen het sowieso rustig aan doen qua visite, ook echt even de tijd nemen om zelf rustig te wennen en te genieten met elkaar. Dus hoe we het nu voor ons zien is de eerste week alleen de (schoon)ouders, week erna broers/zussen en dan vrienden / familie die wat verder weg staat. Ook hier hebben we iedereen al ingemasseerd dat we gewoon even rustig onze tijd willen nemen, en mocht het allemaal goed gaan en we hebben eerder zin in visite dan weten we ze te vinden ;) 
Maar eerlijk gezegd verwacht ik geen bulk visite, iedereen woont wat verder weg (zeg een uur rijden) en wij gaan ook geen hele lading kaartjes uitsturen naar vage vrienden en verre familie die we anders ook amper spreken. 
Mijn partner gaat na 5 dagen weer aan het werk, kan me voorstellen dat ik het na die tijd ook wel gezellig vind om mijn vrienden te zien bijvoorbeeld. Maar we laten het gewoon zijn beloop. Alleen de baby niet vasthouden is wat het is. Maar daar had ik misschien/waarschijnlijk zonder corona ook wel een lichte voorkeur voor. Ligt denk ik ook helemaal aan wat voor baby je krijgt. 

Terug
Bovenaan