kraamzorg nieuwe "stijl"

A

Anoniem

Guest
Dames,

Al surfend over het net kwam ik een discussie tegen op babybrabbel die mij behoorlijk heeft doen schrikken.

Door ons fijne nieuwe zorgstelsel en de nog fijnere bezuinigingen heeft men het idee opgevat om de kraamzorg eens fijn aan te pakken en wel op de volgende manier;

kraamhulp zorgt alleen nog voor moeder en kind, doet de badkamer en de toiletten en verder eigenlijk weinig. Geen huishoudelijke taken verder, geen boodschappen en als klap op de vuurpijl geen verzorging voor de andere kinderen! Al deze zorg willen ze overlaten aan aan 'mantelzorg'. Dus opa en oma mogen fijn komen stofzuigen en de andere kids naar psz en school brengen. Manlief mag de kids aankleden en ga zo maar door.

Mijn vraag is vooral aan de net bevallen moeders( het schijnt per 1 mei van kracht te zijn) maar natuurlijk ook aan alle andere aanstaande moeders.

Zie ik het nu te zwart/wit of is er toch ruimte om wat meer gedaan te krijgen van de kraamhulp????

Groetjes Sas 10w

jammer, nog geen reacties. Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.
groeten Elke

Hallo

Mijn vriendin is net bevallen, aangezien ik dus ook zwanger ben,ga je gelijk allerlei dingen vragen, maar het is wel degelijk zo dat naar de rest niet wordt om gekeken, ze heeft danwel geen andere kinderen maar volgens mij moest manlief het gehele huishouden doen.
Dan wordt er ook nog maar de  helft van de eigen bijdrage van gewerkte uren van de kraamzorg vergoedt, althans ik zit bj de OZ en betaal 1,75 per uur.

Ik vind het allemaal maar raar met de zorg in ons landje.

Nog een fijne zwangerschap, want ook hier komen we wel weer bovenop denk ik.

Groetjes Irene

Hoi

Ik heb een waslijst met dingen gekregen die de kraamhulp zou moeten doen voor mij. Het verhaal klinkt een beetje raar als ik het heel eerlijk mag vertellen.
Kijk de kraamhulp neemt de rol van de moeder over.
En dus moet ze eten klaar maken voor de eventuele andere kinderen in het huis.
Bij mij op de lijst staat dat ze moet boodschappen doen, eten koken, wassen,huishouden ect ect

dus vraag het goed na aan de kraamhulp die jij wil hebben. en zorg dat je alles op papier heb staan dan ben je altijd save.

groetjes jantine

dames,

op het meiforum staan twee topics met dit onderwerp. Eentje op de eerste pagina en eentje op de derde. Op de derde staan met name de ervaringen van dames die al zijn bevallen en te maken hebben gehad met de kraamzorg nieuwe stijl....

Het valt in de praktijk heel erg mee!!!

Succes met jullie zwangerschappen!!

groet,

mamaraf
mama van raf en ellemijn (14dgn)

Volgens mij ligt het ook aan de kraamhulp zelf, want mij werd verteld (ben 3 april bevallen) dat er niet gekookt mocht worden door de kraamhulp, echter de kraamhulp gaf aan dat als zij tijd heeft, waarom zou ze dat dan niet doen.

Kortom ze hoeft niet met haar armen over elkaar te gaan zitten omdat ze iets niet zou mogen doen, maar er worden wel heel duidelijk prioriteiten gesteld.

Dat de kraamhulp de rol van de moeder overneemt is natuurlijk onzin, ze is er ten eerste voor de moeder en de baby, de rest is mooi meegenomen.

Misschien dat we in dit landje teveel verwend zijn.

We willen geen hulp en adviezen meer van naasten, zoeken alles op internet op. Adviezen van moeders, schoonmoeders zussen en schoonzussen wordt als bemoeizuchtig gezien. En hulp uit je naasten omgeven willen we niet, nee we hebben liever dat een vreemde alles doet.

Het zou normaal moeten zijn dat je hulp krijgt van je naasten (uitzonderingen daar gelaten, er zijn natuurlijk ook vrouwen die geen moeder, zussen en soms zelfs geen partner hebben).   Maar ipv dat weer als norm te verheffen klagen we liever.

Individualisme ten top.

Miep

Het is nooit zo geweest dat een kraamhulp ervoor was om alle
huishoudelijke taken te doen. Ze moet zorgen voor hygiene van wc en
eventueel badkamer. Zuigen en alles doen wel veel kraamhulpen maar
waarom zou manlief dat niet net zoals anders doen?

Kraamzorg is er voor moeder en kind om je op gang te helpen. Dit staat
en stond ook duidelijk in de boekjes. Ik moet zeggen dat mijn kraamhulp
erg veel deed bij mijn dochter (grens 2004.2005) en toen was de nieuwe
regeling al in gegaan.

Ze zorgen wel voor broertjes en zusjes maar het is niet de bedoeling
dat alle kinderen naar school enzo worden gebracht. Die tijd besteed ze
liever aan moeder en kind waar ze tenslotte voor komt!

Ik ben op 10 april bevallen van een zoon. Om half 4 's middags waren we thuis, maar reken maar niet dat we kraamzorg kregen. Daar sta je dan met je eerstgeborene... De volgende ochtend kwam pas de kraamhulp. Ze doet inderdaad niet meer dan moeder en kind verzorgen, het sanitair en de was. Omdat ik geen borstvoeding geef, kreeg ik per dag maar 4,5 uur zorg. Dat is niet veel als je alles nog moet leren v.w.b. de verzorging van je baby. Als je borstvoeding geeft, krijg je 6 uur. Het ligt ook aan de kraamhulp wat ze wel en niet wil doen. Het is in ieder geval zo dat ze ervan uit gaan dat je ook nog mantelzorg hebt. Dus zorg dat je iemand achter de hand hebt! Als ik nog een keer kraamzorg nodig heb, dan ga ik eerst eens na wat de verschillende kraamburo's te bieden hebben. Dat heb ik nu niet gedaan, maar ik denk dat dat wel beter is. Want het ene kraamburo is het andere niet en de een doet wel het huishouden en de ander absoluut niet.

Terug
Bovenaan