kraamzorg noodzakelijk?

Hoi allemaal,
Ik ben nu 36 weken zwanger in het buitenland, maar zal vanaf volgende week in Nederland zijn. Aangezien we een buitenlandse ziektenkostenverzekering hebben, wordt kraamzorg niet vergoed. Nu zit ik me af te vragen in hoeverre kraamzorg na een poliklinische bevalling noodzakelijk is. Ik heb hulp van mijn ouders en mijn man en ga er van uit dat alles goed is na de bevalling. Zo niet, dan moeten we waarschijnlijk toch kraamhulp hebben.
Wat zijn de voordelen van kraamzorg, hoe lang moet je minimaal kraamzorg hebben en hoeveel uren per dag?
Iemand ervaring hiermee?

Hallo Leonie,

Kraamzorg lijkt mij geen overbodige luxe hoor. Ten eerste is zo'n kraamhulp er om te controleren hoe je je herstelt na de bevalling, ze controleert je elke dag en houd alles goed in de gaten. Ze verzorgt de baby, doet hem in bad, leert je van alles en nog wat. Ik heb 7 dagen kraamhulp gehad van een halve dag (ivm drukte). Ik moet je zeggen dat het heerlijk is om iemand om je heen te hebben die alles al weet en je gewoon een heleboel kan leren.Ze maakt de badkamer en wc schoon (hygiene), doet de was, verzorgt de visite, kan naar de supermarkt wat jij wilt. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. Maar als je het nu nog niet hebt aangevraagd vraag ik me af of je het nog wel kunt krijgen.... ik heb het aangevraagd toen ik 8 week zwanger was. Dat adviseerde mijn huisarts mij.

Ik wens je een goede bevalling toe en geniet maar lekker van je kindje.
Als je meer wilt weten typ je hier maar weer een berichtje in dan reageer ik wel weer.
Groetjes Marianne

Ik ben 3 weken geleden bevallen en kan je kraamzorg van harte aanbevelen!
Zoals Marianne als schrijft: ze kunnen vanalles voor je doen, ze nemen feitelijk even je huishouden uit handen (en dat heb je vooral die eerste dagen echt nodig), en daarnaast houden ze jou en je baby goed in de gaten (controle van temp, hechtingen, of de baarmoeder goed samentrekt etc.)
Ook vond ik alle adviezen rondom de zorg voor de baby (samen een keertje in bad en doen en zo, ze hebben echt massa's goede tips!) en begeleiding van de borstvoeding echt perfect!

Je kunt de huishoudelijke taken natuurlijk voor een deel door je man of familie laten doen, maar dan zou ik toch zeker kraamzorg vragen voor de controles van jou en de baby en voor advies/ondersteuning in het oppakken van de zorg voor je baby. Misschien kun je met een kraamzorgcentrum overleggen hoeveel uren zij daarvoor nodig denken te hebben?

Overigens denk ik dat je van geluk mag spreken als je het op deze termijn nog geregeld kunt krijgen, je zult er wel voor bij een particulier buro moeten zijn denk ik...

Groeten,

N.

Hai Leonie,

Als je poliklinisch gaat bevallen heb je waarschijnlijk wel al een nederlandse verloskundige waar je contact mee hebt. Overleg het met haar, want de verloskundige moet ook jouw herstel in de gaten houden. En checkt of alles goed blijft gaan met het helen van de eventuele hechtingen na de bevalling etc. Ik weet niet hoever de ervaring van jouw man gaat met pas geboren kindjes, en de ervaring van ouders (merk ik bij mijn moeder ook) is meestal behoorlijk verouderd.

Liefs
Lot

De meeste verloskundigen staan erop dat je minimaal basiskraamzorg bespreekt. Dit is 2 a 3 uur per dag. De kraamverzorgster doet dan niets in je huishouden, maar bemoeit zich alleen met jou en de baby. Anders moet je als verloskundige dit allemaal zelf gaan doen, en ten eerste: meestal heb je daar geen tijd voor en ten tweede: het uurtarief van de verloskundige ligt aanzienlijk hoger dan van de kraamzorg.

Hoi,

Ik ben te vroeg bevallen en omdat mijn kindje nog in het ziekenhuis bleef heb ik geen kraamzorg gehad. De controles hebben ze op de afdeling verloskunde in het ziekenhuis gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik het erg vermoeiend vond. En ik was blij dat ik al een kindje had, want een kraamzorg die leert je ook hoe je met een baby om moet gaan.

Mocht je er voor kiezen kraamzorg te willen ontvangen, en je woont ergens in of tusen Utrecht en Veenendaal dan kun je contact opnemen met Kraamzorg Debuut 0343-575570. Zij hebben nog ruimte voor inschrijving de komende weken.
Succes

Terug
Bovenaan