Kraamzorg uren zelf bepalen?!

Hoi allemaal

Ik ben ondertussen 30 weken zwanger en 5 dec komt kraamzorg voor gesprek
Het betreft mijn eerste kindje, maar in de nodige jaren al best veel ervaring.

Nu mijn vraag mag en kan ik aantal uren per dag zelf bepalen?
Persoonlijk vind ik 2 uur genoeg, voor de nodige adviezen evt. Maar samen met min vriend ( die al 4 kids heeft bij iemand anders) denk voldoende in huis te hebben om het samen te doen.
Heb flink zitten piekeren en denken wat zo iemand anders +/- 6 a 8 up bij mij moet doen. Ik zou mezelf er juist zeer onrustig door gaan voelen als iemand zo hele dag in mijn buurt is.

Nu weet ik niet of ik dit kan aangeven ook of dat er iemand ervaring heeft hierin?

Je hebt recht op bepaald aantal uur. Weet niet hoe het zit als je zelf aangeeft minder te willen. Je gaat wel in overleg met de kraamverzorgster welke tijden ze komt. Wat jij het fijnst vind. Ik vond het zelf wel fijn dat ze was, had echt de tijd met de kleine man en de rest kon ik links laten liggen. En zelf zo ook goed de rust kunnen nemen om te herstellen. 
Doen waar je je goed bij voelt en het in de gesprek aangeven.

Hey, het lijkt me dat je het sowieso zelf mag bepalen als je minder wil. Maar denk er nog eens goed over na. Ik zag er zelf ook erg tegen op de hele dag iemand die je niet kent rond te hobbelen in je huis. Maar ik moet toegeven dat ik het achteraf absoluut geweldig vond. Het is niet alleen de adviezen die wel handig zijn maar ik dat iemand je gewoon alles uit handen neemt, kopje thee voor je zet, eten maakt, de was doet, stofzuigt etc. Alle dingen dus die je zelf zeker niet wil doen als je net bent bevallen en het liefst de hele dag verliefd naar je kleine spruit kijkt.

ook bij kleine opstartprobleempjes met bijvoorbeeld borstvoeding komt de jarenlange ervaring van een kraamverzorgster echt als geroepen. 

Natuurlijk moet je het helemaal zelf weten maar het zou je nog wel eens beter kunnen bevallen dan je zou denken. Als je alsnog na 1 dag denkt “laat maar” dan is dat 100x makkelijker te regelen dan dat je van tevoren zegt weinig uren nodig te hebben en dat je er later toch nog meer wil. Vooral de winterperiode Zijn ze allemaal compleet volgeboekt door de drukte.

Ik heb gekozen voor 3 uur op een dag en mocht ik het toch fijn vinden kan ik aangeven dat ik meer wil. Voor mij is het de tweede en mijn man is 2 weken vrij na de bevalling dus hij neemt de huishoudelijke taken het meeste over.

Ik heb donderdag het gesprek met de kraamzorg gehad en krijg in totaal 45uur die ik zelf mag verdelen over dacht 8 dagen.
dan zit je rond de 5,5uur per dag..
ze is er niet alleen om jullie het nodige te leren maar ook om jou na de bevalling te controleren (perineum, hechtingen, tempratuur etc)
verder mag je met de kraamhulp zelf indelen hoe en wat.

In de kraamweek mag je lekker op krachten komen terwijl iemand anders de was doet en stofzuigt. Die week nemen ze mij niet af! Nou kan ik heel goed werk uit handen geven, maar ook dat je partner een week niets hoeft te doen is toch heerlijk? Samen alleen maar genieten van de baby! Ik zou er goed over na denken, de kans dat een ander dingen van je overneemt is na de kraamweek voorbij. Dan krijg je het nog druk genoeg. 

Los van ervaring die je al hebt weet je natuurlijk nooit hoe je je voelt na de bevalling, dus opties open houden is erg handig. 

Bij ons is het ook ons eerste kindje en wij hebben het voor nu gezet op 5-6 uur per dag en mochten we na de eerste dag zoiets hebben van dit is toch echt teveel dan konden wij dat gewoon aangeven en zal ze daarna ongeveer 3 uur per dag komen.

Terug
Bovenaan