Kraamzorg verplicht?

Weet iemand of het verplicht is om kraamzorg te krijgen? In beide gevallen qua bevallen, vaginaal of na een keizersnede<br />Deze vraag omdat bij mij eerste het misgelopen is met de kraamzorg, expres meer uren gedeclareerd dan dat ze geweest was en nog een paar minder leuke dingen. Dus vandaar dat ik liever geen kraamzorg wil.<br />
 
Zie hieronder:

Volgens de wet bent u verplicht om minstens 24 uur aan kraamzorg af te nemen. Dit betekent dat u minstens 100,80 euro (24 x € 4,20) eigen bijdrage moet betalen voor kraamzorg. Als u, volgens het uitgangspunt, 49 uur aan kraamzorg ontvangt, betaalt u 205,80 euro (49 x € 4,20) eigen bijdrage.


Dus volgens de wet en ook omdat de vk moet kunnen controleren hoe het medisch gezien met jou gaat
 
Toevallig had ik het hier met mijn kraamhulp over (wij hadden wel een fijne trouwens) en zij zei dat het verplicht is in NL. Ook omdat zij een signaleringfunctie hebben om te zien of baby's in een veilige omgeving opgroeien volgens mij.
 
Nee ik geloof ook niet dat het verplicht is. Eerlijk gezegd hoef ik de volgende keer ook geen kraamzorg meer. Ik heb 2 dochters, 2x kraamzorg gehad (de minimale 24 uur, meer vond ik echt onnodig) en ik vond het gewoon niks, zo'n kraamzorg in mn huis!

Na een ochtendje was ik blij dat ze weer gingen. Het ging goed met mij en met de baby, ze deden bij mn tweede bevalling amper iets voor mn oudste dochter (21 maanden destijds) dus mn man moest alsnog thuis zijn om voor de oudste te zorgen. Mn tweede bevalling was een keizersnede en ik lag 6 dagen in bed, maar toen ik na 6 dagen weer beneden kwam was het zo'n puinzooi dat ze alleen maar koffie gedronken had een week lang denk ik...

Eigenlijk was alles wat ze deden: de was, stofzuigen en de wc poetsen. Nouja, dat is 30 minuten werk op een dag. Dat lukt me zelf ook nog wel.. ze liepen mij altijd meer in de weg en ik vond het nogal ongemakkelijk met mn man in huis én de kinderen én de kraamzorg. Veel te veel mensen in mn huis.

Dus nee, een 3e keer hoef ik geen kraamzorg meer denk ik. Ik vond het niet echt waarde hebben. Maar je moet wel gecontroleerd worden lichamelijke en je baby moet ook controles hebben. Misschien dat de kraamzorg dan alleen daarvoor langs komt of dat de verloskundige dat doet?
 
Volgens mij niet verplicht! Al moet je het wel bespreken met de verloskundige (het is een soort zorgweigering) en kan ik me voorstellen dat bij een thuisbevalling wel een kraamverzorgster moet assisteren. Maar kan je niet gewoon een ander kantoor vragen? Er zijn zoveel leuke vrouwen die je kunnen bijstaan de eerste tijd!
 
In principe is het verplicht. Zonder kraamzorg kan de verloskundige ook eigenlijk haar werk niet doen/niet verantwoordelijk zijn voor die week. De kraamzorg is eigenlijk de ogen en oren van de verloskundige. Natuurlijk kan je prima zonder kraamzorg als alles goed gaat. Maar stel dat je nu net een baby hebt die niet goed drinkt, of ontstoken hechtingen of een baby met koorts of..vul maar in. De verloskundige heeft geen tijd om 2x per dag langs te komen. Dan ben je blij dat er kraamorg is die je in de gaten houdt en de verloskundige belt als nodig. 
Dus idd overleggen met je verloskundige. Sommige vinden het ok, anderen komen dan ook niet in de kraamweek omdat zij alleen komen als er ook kraamzorg is. 
Ik zou als ik jou was kraamzorg aanvragen (idd misschien een ander bureau), want afzeggen/stoppen kan altijd nog. Bijv na 2 dagen in overleg met je verloskundige als alles goed gaat. Als je namelijk ineens na de bevalling toch kraamzorg wil omdat er toch iets is en je staat niet ingeschreven, is het bijna onmogelijk nog kraamzorg te krijgen.
Ik hoop voor je dat je deze keer een positieve ervaring hebt!
 
Ik zou na een paar dagen een ander krijgen. Maar omdat dat de 3e in 5 dagen tijd zou zijn was ik er wel klaar mee. Gevraagd aan de kraamverzorgster waar ik dat aan moest geven, maar zo simpel was het niet. Zij moest toestemming hebben van de verloskundige om de zorg vroegtijdig te stoppen. Als ze geen toestemming kreeg, was ze verplicht de volgende dag gewoon te komen. Dan was het aan mij of ik de deur open deed... Gelukkig snapte ze dat ik er klaar mee was en vonden ze het verantwoord om vroegtijdig te stoppen.
Dus ik denk dat op een of andere manier wel verplicht is
 
Terug
Bovenaan