Nee ik geloof ook niet dat het verplicht is. Eerlijk gezegd hoef ik de volgende keer ook geen kraamzorg meer. Ik heb 2 dochters, 2x kraamzorg gehad (de minimale 24 uur, meer vond ik echt onnodig) en ik vond het gewoon niks, zo'n kraamzorg in mn huis!
Na een ochtendje was ik blij dat ze weer gingen. Het ging goed met mij en met de baby, ze deden bij mn tweede bevalling amper iets voor mn oudste dochter (21 maanden destijds) dus mn man moest alsnog thuis zijn om voor de oudste te zorgen. Mn tweede bevalling was een keizersnede en ik lag 6 dagen in bed, maar toen ik na 6 dagen weer beneden kwam was het zo'n puinzooi dat ze alleen maar koffie gedronken had een week lang denk ik...
Eigenlijk was alles wat ze deden: de was, stofzuigen en de wc poetsen. Nouja, dat is 30 minuten werk op een dag. Dat lukt me zelf ook nog wel.. ze liepen mij altijd meer in de weg en ik vond het nogal ongemakkelijk met mn man in huis én de kinderen én de kraamzorg. Veel te veel mensen in mn huis.
Dus nee, een 3e keer hoef ik geen kraamzorg meer denk ik. Ik vond het niet echt waarde hebben. Maar je moet wel gecontroleerd worden lichamelijke en je baby moet ook controles hebben. Misschien dat de kraamzorg dan alleen daarvoor langs komt of dat de verloskundige dat doet?