Kraamzorg verplicht?

Zoals ook hier in de reacties, is het op Google ook net zo onduidelijk. De ene site zegt wel verplicht, andere site zegt van niet.
Ik zou het dus met je verloskundige bespreken, als het goed is kan zij je wel vertellen hoe en wat. 
Onze eerste kraamzorg hebben wij ook geen goede ervaringen mee, hebben dit aangegeven voor de 3e en daar werd rekening mee gehouden. Dus je kan het ook met het kraambureau besprken. 

Bedankt allemaal voor jullie reactie!
Ik loop via het ziekenhuis dus dat is toch allemaal een beetje anders, heb geen vaste VK in dit geval. Ik ga het daar ook nog eens navragen.

[quote quote=10400124]Bedankt allemaal voor jullie reactie!Ik loop via het ziekenhuis dus dat is toch allemaal een beetje anders, heb geen vaste VK in dit geval. Ik ga het daar ook nog eens navragen.[/quote]
Ik was ook medisch, maar wel aangemeld bij de vk hier in de buurt. Zij moeten idd toestemming geven als je geen kraamzorg wil. Ik heb beide keren kraamzorg gehad, maar ook de vk kwam langs. 

Het ziekenhuis kan daar niet heel veel over zeggen, omdat zij de niet verantwoordelijk zijn voor de kraamweek. Zodra je na de bevalling naar huis gaat, zullen ze een verloskundige bij jou in de buurt bellen en zij nemen dan de zorg over. Wat je kan doen is alvast zelf een verloskundige uitkiezen en je daar aanmelden voor de kraamweek. Dan kan je dit nu al met hen bespreken. Succes!

Kraamzorg is 4,60 in 2021 dus geen 4,20.
Je komt dan uit op. 245,40 ongeveer voor 49 uur, Vind het belachelijk duur.
Mijn zoontje werd te vroeg geboren ik had geen recht op hulp en 1x een controle gehad. Ze zien dan dus helemaal niet verder hoe het thuis er aan toe gaat. Ik moest alles zelf doen thuis en in het ziekenhuis leren in bad doen en voeden meer niet.
Kortom mijn man was mijn kraamhulp. 

Nee kraamzorg is niet verplicht! 
Het wordt wel sterk aangeraden en je kan ook altijd voor het minimaal aantal uren gaan. 
Maar zorg mag je sowieso (bijna) altijd weigeren! Zelfs de verloskundige is in principe niet verplicht. Als jij het op eigen houtje wilt doen, dan is dat ook "gewoon" mogelijk. (Ik zeg niet dat dat wel of niet verstandig is he.) 

[quote quote=10400053]Eigenlijk was alles wat ze deden: de was, stofzuigen en de wc poetsen. Nouja, dat is 30 minuten werk op een dag. Dat lukt me zelf ook nog wel.. ze liepen mij altijd meer in de weg en ik vond het nogal ongemakkelijk met mn man in huis én de kinderen én de kraamzorg. Veel te veel mensen in mn huis.[/quote]

Het klinkt een beetje alsof je de kraamhulp voor een huishoudelijk medewerkster aanziet? Wat had je gewild dat ze dan nog allemaal voor je deed?

Terug
Bovenaan