Kraamzorg verplicht?

Hallo ik ben Susan en in verwachting van mijn 3e kind. Van origine ben
ik geen Nederlandse. Nu wordt er door mijn verloskundige beweerd dat
kraamzorg verplicht is (minimaal 3 uur per dag). Ik zie dit helemaal
niet zitten. Dat er iemand komt om te controleren dat het goed gaat met
mijn baby en mij kan ik wel begrijpen en heb ik dus geen probleem mee.
Maar dat hoeft voor mij geen 3 uur te duren. Ik heb geen behoefte aan
een vreemde in mijn huis. Wie weet of dit wel of niet verplicht is?

Hoi Susan,
Kan je niet   vertellen of het verplicht is maar ik ben zelf ook geen nederlandse.
Ik kom uit 2 culturen. In een   heb je recht op maar heel weinig vrouwen weten het (De gynaecoloog zegt er niks van en de verzekerar ook niet) en in de ander doet het gewoon de familie (je moedeer/schoonmoeder of zussen).
Ik dacht in begin ook dat het onzin is en dat ik er niks aan zou vinden. Ik dacht nakijken na mij en het kind is okay maar ik laat niemand aan mijn huishouding doen, dat vond ik erg raar.
Maar na en zware bevalling (4 dagen ziekenhuis en erg zwak) was ik toch heeeeeeeel erg blij dat ik kraamhulp in huis had. Niet alleen omdat het mijn eerst kindje is maar ook omdat ik erg zwak was na de bevalling en niks kon doen. Koken boodschappen en de hond uitlaten deed mijn man wel maar de rest was ik blij dat er iemand was.
Na de kraamzorg kwamen ook mijn ouders na nederland en had ik nog 10 dagen extra hulp wat ook super was.
Als ik jou was zou ik gewoon alles regelen en als het zover is en je de kraamhulp in huis hebt kan je alsnog zien hoe je het vind.
Als je niet wil dat ze iets aan je huishouding doet kan je het met haar bespreken en haar eerder wegsturen.
Succes in ieder geval
Groetjes

Hoi!!!

Die 3 uur per dag is puur en alleen voor de controles van jouw en je baby.
Als je dat van te voren aan geeft is het geen enkel probleem.
In deze tijd doen ze de stand van je baarmoeder controleren, hartslag, temperatuur  en eventueel met jou bespreken over de vloeiingen/stolsels die je heb verloren, of alles naar zin is enz. enz.
Ook de controles van de baby worden gedaan, temp, navel enz....
Daarna doen ze nog een curve invullen en klaar ben je!!
Ook ik had geen zin in een vreemde in huis, maar ik had de mazzel dat mijn schoonzusje kraamverzorgster is, en heb volledige zorg gehad... in 1 woord heeeeeerlijk!!

Succes!!!

Hoi,
ik vond het ook een raar idee, maar was er zeer blij mee. Kon de eerste dagen echt niks doen. Pas na 8 dagen kon ik na het douchen mijn eigen voeten afdrogen. Het volledige huishouden kon ik toen zelfs nog niet doen.
Ik zou het ook gewoon aanvragen en met de kraamhulp zelf kun je dan invullen hoe en wat. Je weet nooit hoe het gaat lopen en het is makkelijker afzeggen dan als je het dan toch nog zou moeten hebben.
Groetjes Veerle

Hoi,

Volgens mij is het niet verplicht. Een collegae van mij heeft ook geen kraamhulp gehad. Haar moeder is verpleegster en heeft de controles gedaan.
Maar waarom zou je geen kraamhulp willen? Het is heerlijk. Je hebt zelf alle tijd om bij te komen van je bevalling, als de kraamhulp weg is is je huis super schoon, je was wordt gedaan  en af en toe krijg je ook nog lekkere fruithapjes. Ik heb ervan genoten.
De drie uur zijn ze per dag echt bezig met controles van jou en je baby, maar ik zou gaan voor zoveel mogelijk uren.

Groetjes

het is absoluut niet verplicht alleen ligt jouw gezondheid in handen van de verloskundige.
als er met jou iets mis gaat in je kraambed of met de baby dan heeft zij er geen tijd voor dat in de gaten te houden.
ze komt nl de eerste 4 dagen dagelijks en daarna om de dag.
Dat zijn korte bezoeken en wil ze graag de gegevens van de kraamverzorgende hebben zodat ze weer snel naar de volgende kraamvrouw kan.
Je kunt dan eventuele vragen of zorgen met haar bespreken, maar omdat zij er niet veel is kan zij geen helder beeld krijgen van jouw kraambed en als er dan iets mis gaat is het "haar" schuld.
Wat heb je er op tegen, je zult zien dat een kraamverzorgende echt wel weet hoe zij met jouw persoonlijke situatie moet omgaan en ze gaat zich heus niet met je bemoeien hoor.
En is het niet heerlijk dat je dan nog niet meteen alles zelf hoeft te doen.
Ik ben zelf kraamverzorgende en wist heel goed waar ik op moest letten bij mijn kinderen, toch vond ik het heerlijk de zorg te kunnen delen en niet overal aan te hoeven denken. Toch was ik degene die bepaalde hoe de dag verliep.
Je kunt alles gewoon met haar afspreken, er KAN ook een heleboel mis gaan in die eerste week hoor, meestal niet gelukkig maar toch....
En ze kan je helpen met de borstvoeding als je die wil geven, maar ja het is al je derde he.
Nou ja denk er nog eens over na, verplicht is het niet maar wel verstandig.
groetjes Martine

Hoi Martine,

Ik wil even reageren op het feit van de VK enzo.
Het klopt dat de gezondheid in haar handen ligt, maar het verschilt denk ik per regio/vk hoe vaak ze komt.

Hier is ze maar wel geteld 2x in de 1e  10 dagen geweest, maakte mij voor de rest ook niet uit.
En het is wel zo dat de controles na een volledige rust genomen worden, met name hartslag. En de vk kan zich niet in heel veel splitsen om bij iedereen standaard dagelijks   op vaste tijden die controles uit te voeren.
Het moet natuurlijk wel mogelijk zijn met de drukte die ze heeft.

Drie uur zijn zo voorbij hoor. Idd controle van de baby, controle van jou en belangrijker misschien nog ze kan wat zorg uit handen nemen van je andere twee kinderen want het lijkt me best druk hoor.

Ik zou gewoon drie uur afspreken en als het niet bevalt zeg je dat ze niet meer hoeft te komen (doe je de deur gewoon niet meer open ofzo)

Terug
Bovenaan