Kraamzorg

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel kraamzorg jullie krijgen of willen. Hoeveel uur krijgen/willen jullie en hoeveel dagen krijgen jullie hulp? Krijgen jullie ook hulp van familie naast de kraamverzorging of doet je partner alles verder in huis?
Ik mag zelf kiezen hoeveel uur ik wil. Ik vind dat best moeilijk, omdat ik   totaal nog geen ervaring met kraamzorg heb. Tijdens het intakegesprek begreep ik dat de kraamverzorgster maar heel weinig huishoudelijke taken mag doen. Is het dan wel nogid om een week lang fulltime kraamzorg te hebben? Het is ons eerste kindje en ik verwacht eigenlijk niet zoveel vistite overdag. De meeste mensen komen 's avonds.
Mijn zus en moeder kunnen me eventueel prima overdag helpen. Ik denk dus zelf alleen aan hulp in de ochtend. Wie heeft er tips voor mij???????????????

Groetjes van Gretl (34 weken en 4 dagen)

Hoi Gretl,

Ik ben zelf kv en ook moeder van een dochter van ruim 2 en nu zwanger van mijn 2e.

Ik weet niet wat je maximaal aantal uren zijn die worden uitbetaald door je verzekering maar ik zou je toch willen adviseren het meest aantal uren te nemen. Zeker omdat het je eerste kindje is kan zij je juist helpen(en dan heb ik het niet alleen over het huishouden).
Als je er tijdens je kraamweek achter komt dat het je toch teveel is, kan je altijd minder uur vragen(meer kan vaak niet ivm de planning).

Een kv is er ten eerste voor moeder en kind, daarna komen de partner(evt andere kinderen), de huishouding(elke dag de badkamer en wc schoonmaken, stofzuigen het bed verschonen en wassen draaien)   en ook het ontvangen van de visite (smeren van beschuitjes en koffie en thee) behoort tot 1 van de vele taken.

Dit is een advies, kijk maar zelf wat je ermee doet, maar wat je ook beslist, laat je maar lekker verwennen en neem lekker de rust en tijd om je kindje te leren kennen.

Groetjes Odette (22+5)

hallo,ik ben nu zwanger van mijn tweede en krijg nu nog maar max.40 uur kraamzorg.
Bij de eerste heb ik 64 uur gekregen(8 dagen van 8 uur).Dit is me echt zeer goed bevallen.Ze begeleiden je super goed,geven je in alles advies,mijn kraamhulp deed eigenlijk best veel in het huishouden(zelfs onze ontbijtjes maken,het eten voor s'avonds koken)en vergeet niet dat je zelf erg weinig kunt na een bevalling,je kunt vaak niet eens je bed uit.In princioe is het hartstikke fijn als je veel hulp van je moeder en zus krijgt,maar ik denk dat je dan toch een hoop advies tekort komt..
Succes

hallo,ik ben nu zwanger van mijn tweede en krijg nu nog maar max.40 uur kraamzorg.
Bij de eerste heb ik 64 uur gekregen(8 dagen van 8 uur).Dit is me echt zeer goed bevallen.Ze begeleiden je super goed,geven je in alles advies,mijn kraamhulp deed eigenlijk best veel in het huishouden(zelfs onze ontbijtjes maken,het eten voor s'avonds koken)en vergeet niet dat je zelf erg weinig kunt na een bevalling,je kunt vaak niet eens je bed uit.In princioe is het hartstikke fijn als je veel hulp van je moeder en zus krijgt,maar ik denk dat je dan toch een hoop advies tekort komt..
Succes

Succes

ik heb gekozen voor 8 uur per dag, 8 dagen lang (de dag van de bevalling wordt hierbij meegeteld, maar als je laat in de middag naar huiskomt krijg je geen kraamzorg meer en krijg je dus maar 7 dagen).
Mijn verzekering vergoed 100% van de eigen bijdrage, dus ik hoef niks voor de kraamzorg te betalen en omdat ik niet weet wat ik kan verwachten heb ik gekozen voor het maximaal aantal uren.
Ik wil er ook niet vanuit gaan dat mijn vriend het wel ff overneemt, want die heeft het al zwaar genoeg. Die mag namelijk op de momenten dat de kraamzorg er niet is bijspringen en moet in principe ook nog werken.

Mijn verzekering vergoed 44 uur kraamzorg (eerste kindje) en dan is er nog een eigen bijdrage van 3,50 euro per uur.
We nemen in principe alle uren af, maar we konden gewoon tijdens de kraamweek bekijken of we met minder zorg toekunnen.
Omdat mijn man vrij neemt hebben we niet echt iemand voor huishoudelijke taken nodig (die worden nu ook niet gedaan... veelste moe voor!!)
Ze maken inderdaad dagelijks het toilet schoon ivm hygiene en helpen verder bij opvang visite en vooral bij het verzorgen van het kindje.
Ik kon trouwens niet meer uren krijgen, tenzij dat na de bevalling nodig blijkt. Ze hebben een soort puntensysteem dat bepaalt hoeveel zorg je krijgt.
Als de kraamhulp weg is, komt mijn moeder nog een paar dagen helpen. Die heeft ook zat ervaring met babies want ze heeft 7 kids gekregen.

groetjes Klarie

Ik heb nog geen idee!! Ik heb maandag gebeld naar icare voor kraamzorg, en ze sturen me binnen 2 weken formulieren op die ik moet invullen en terugsturen. Dus daar wacht ik nu even op.

Ik ga wel de volle uren doen, ik heb namelijk geen familie in de buurt wonen die kunnen helpen. En je kan beter te veel dan te weinig uren kiezen.

Terug
Bovenaan