Kraamzorg

Hoi

Ik had recht op 64 uur. Daar gingen al 20 uur vanaf omdat ik in het ziekenhuis ben bevallen. De eerste dagen is de kraamverzorgster acht uur geweest. Dat was erg prettig. Ze maken zo ie zo de badkamer en de wc elke dag schoon ivm hygiene van de kraamvrouw en het bedverschonen. Bij ons deed ze ook de was. En zorgde ervoor dat het beneden netjes was. Ben weinig benenden geweest. Heb me lekker laten vertroetelen op bed. Ze bereidde het avond eten voor als we dat wilde. Toen ze er de eerste dag was vroeg ze wat wij wilde dat ze deed. Alles ging in overleg. Moet zeggen dat bij ons de eerste visite veel overdag kwam. Wij hadden lekker rust 's avonds. Moet er wel bij zeggen dat bij ons de kaartjes er laat waren. Lieke is op donderdag geboren en we hadden maandag pas de kaartjes. Dat was trouwens wel erg fijn. Hebben het eerste weekend veel tijd voor ons zelf en Lieke gehad.
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Bij ons ging alles in overleg. Ze belde van het kraamzorgbureau ook twee keer of alles naar wens verliep.
Hoop dat je er wat aan hebt, is een beetje een warrig verhaal geworden.

Groetjes Jannie

Ik woon in Duitsland en hier kennen ze het fenomeen kraamzorg helemaal niet. Als ik in februari uit het ziekenhuis thuis kom, moet ik het dus allemaal zelf geregeld hebben. Wel komt de verloskundige nog 10 dagen even langs om te kijken of alles goed gaat.
Ik vind het wel jammer, want mijn familie en vrienden zitten grotendeels in NL. Gelukkig komt mijn moeder een weekje kramen.

Dootje

Hai,

Ik wist ook niet zeker hoeveel uren ik wilde maar ik dacht ook liever
te veel dan te weinig en het voordeel is natuurlijk dat je dit jaar
moet overstappen naar de basisverzekering en ik kwam er achter dat je
bij sommige verzekeringen veel meer vergoed krijgt dan bij anderen en
je minder premie hoeft te betalen. Ik heb nu gekozen voor een
verzekering waar ik €200   bij vergoed krijg en de daarna de 3,50
wettelijke bijdrage. Ik zou dus ook daar even naar gaan kijken.

groetjes,

Wietske

Ik ben nu zwanger van de tweede en heb volgens het ziekenfonds recht op 44 uur. Bij mijn eerste had ik 64 uur. Ik hoop dat ik als de informatrice van het kraamcentrum langs komt ik er nog wat uurtjes uit kan halen al moet ik er 1000 euro bijleggen!! Ik heb een PND gehad na mijn eerste en voor mij is het heel belangrijk om een deskundig iemand in huis te hebben. Ik heb dit ook gemeld bij ziekenfonds maar die was niet te spreken. Ik heb het idee dat er niet naar elk persooon opzich gekeken word maar er gewoon een standaard pakket bestaat qua aantal uren afwachten maar..

Hee hallo,

Ik krijg 8 dagen lang 4 uur kraamzorg per dag. Dit is de moeder en kind zorg. Ze komt dan eigenlijk alleen om mij en de baby te controleren.
Ik moet volledige eigen bijdrage betalen, dus vandaar dat ik geen volledig hulp wil hebben. Het is mijn 2e, dus het is allemaal niet nieuw voor mij. Bij mijn eerste heb ik wel volledig hulp gehad, en dat vond ik ook fijn. Vooral omdat ze me echt verplicht liet slapen en zij het bezoek regelde. Ik had er ook een stagaire bij, is ook een aanrader hoor. Er werd van alles gedaan, dus ook het schoonmaken.
Dit keer blijft mijn vriend thuis, die vangt onze dochter op.

Groetjes, Ris 36w3d

Ik heb eventjes gebeld met het kraamzorgbureau en zij vertelde me dat 8 uur zorg per dag niet (meer) standaard is. Er moet een medische reden zijn voor volledige kraamzorg, bijv. een ziek kindje of een zeer zeer zware bevalling ofzo..

Ik heb het er gisteren met mijn vriend over gehad.. ik dacht namelijk dat ik op het formulier al moest invullen hoeveel uur ik wilde. Maar dat was toch niet zo, dat vertellen ze pas na het intake-gesprek. Voorlopig staat het op 48 uur geloof ik.
Mijn vriend weet namelijk nog niet of hij thuisblijft als de kraamzorg er is, of pas de week erna als de kraamzorg weg is..

Hoi Bientje,

Ik denk dat het per kraamzorg erg verschilt. Ik zit bij kraamzorg Delfland en mocht kiezen uit 3 uur per dag (basis), 5 uur per dag (standaard) of 8 uur per dag (compleet). Er zijn ook nog wel andere regelingen, zelfs iets voor de eerste dagen 12 uur ofzo, maar dat is alleen in bepaalde gevallen, met medische indicatie ofzo.
Oja, er zat geloof ik ook nog een keuze bij voor de eerste paar dagen 8 uur en daarna 5 uur per dag, omdat je dan al meer zelf kan.

Terug
Bovenaan