kraamzorgprobleem

Hallo,

Sja ik heb over kraamzorg eigenlijk wel iets heel schandaligs op te merken.

De situatie is dat wanneer een vrouw bevallen is op wat voor manier dan ook (in mijn geval een ks) je dus mooi geen kraamzorg thuis krijgt op het moment dat je kind in het ziekenhuis moet blijven.

Ik zit dus met een keizersnede en mijn zoontje ligt nog steeds in het ziekenhuis.

Als je een ks hebt gehad mag je dus 6 weken lang geen zwaar huishoudelijk werk verrichten en de eerste 14 dagen dus niks doen.

Nou woont mijn familie 2 uur bij me vandaan en mijn man gaat 's ochtends om 06:00 uur de deur uit om te werken en komt 's avonds om 22:00 uur pas thuis (hij is zelfstandig ondernemer en het is een drukke tijd nu zeker als hij ook naar het ziekenhuis moet voor ons kindje) dus hulp heb ik niet.

Eigenlijk vind ik dit een hele stomme regeling in nederland wat ik dus niet vind kunnen.

Nou krijg ik van mijn ziekenfonds wel 15 uur couveuse nazorg als mijn baby thuis komt maar daar heb ik nu dus niks aan nu mijn huishouden stil ligt.

Ik erger me dood en ga toch het huishouden doen omdat ik me kapot erger terwijl ik het vanwege mijn ks dus eigenlijk niet mag.

SCHANDE!!!!!

Hay,

kan me héél goed voorstellen hoe je je voelt. Ik hoorde ook dat ze tegenwoordig niet echt meer voor't huishouden zijn, wat dus vroeger wel degelijk erbij hoorde.
Okay, dat ze nu niet de volledige aantal uurtjes bij je langs komen al wanneer de baby thuis zou zijn, zou ik logisch gevonden hebben, maar kom dan wel bv 2 uurtjes of een uurtje per dag om je ff te helpen met het huishouden. Vind dat ook niet meer dan normaal. Want stel je baby was wel naar huis gekomen, dan zou je van hun ook niet veel mogen doen ivm ks, dus zonder baby is dat in ene niet meer belangrijk?!
Naja, helaas kun je er niets aan veranderen....... Maar ik begrijp je frustratie goed hoor!

Sterkte ermee, en probeer toch dan maar alleen de hoog nodige dingetjes te doen, of vraag een vriendin ofzo?

Nou,

doei doei groetjes Cody 37w6d

Hoi Mirella,

Ik ben het volledig met je eens dat als je baby in het ziekenhuis moet blijven, de kraamzorg vaak te wensen overlaat. Ikzelf ben vorig jaar in maart 6 weken te vroeg bevallen, mijn zoontje moest dus in het ziekenhuis blijven terwijl ikzelf na 2 dagen weer naar huis mocht. Ik kreeg wel het volledige pakket kraamzorg toen mijn zoontje na 3 weken naar huis mocht (ik ben Belgische, dus hier ligt dat waarschijnlijk nog iets anders), maar toen vond ik het niet meer nodig! In die 3 weken tijd was ik lichamelijk genoeg opgeknapt om mijn eigen huishouden weer te doen, en ik had in de tussentijd in het ziekenhuis wel geleerd hoe ik een badje moest geven of een pamper aandoen. Bovendien was het grootste deel van de kraamvisite al langsgeweest, en andere kindjes om op te passen waren er niet, dus veel heeft mijn kraamverzorgster niet kunnen doen. Ze heeft dan maar uit pure verveling mijn hele appartement een grote schoonmaakbeurt gegeven, en ik heb haar geholpen terwijl de baby sliep. Dus ja, veel herkenning hier, maar geen idee wat je daaraan kan doen. Veel succes met de baby alleszins!

Groetjes,
Marian

Voor zover ik weet heb je wel recht op thuishulp! Ben zelf vroeger thuishulp geweest en na operaties (wat een ks toch echt is) kan je thuishulp krijgen. Al is het maar een paar uurtjes in de week, je huis moet toch gedaan worden!!!
Tuurlijk zal je een gedeelte zelf moeten betalen, maar ik zou zeggen: vraag het eens aan je huisarts of bel de thuiszorg

Voor mij is het al weer een tijd geleden (bijna 2 jaar) maar ik vergeet die tijd nooit meer denk ik. Wat een mooie kraamweek moest worden was echt een verschrikking.
Kennismaking was leuk en alles in kannen en kruiken. Niet dus. Toen ik na de bevalling thuis kwam die 40 uur geduurd heeft en ik erg veel bloed had verloren omdat mijn placenta niet kwam was er geen kraamhulp te bekennen. ja er kwam iemand een formulier brengen en tegelijk even bij mijn ouders opa en oma en broertje zeggen dat ze wel zo wegmoesten anders werd het te druk tssss.

Daarna heb ik in de 8 dagen dat ik kraamhulp kreeg (8 uur aangevraagt) 4 uur per dag hulp van let wel 6 verschillende hulpen. Iedereen wist het beter wat betrefd de verzorging van mij, mijn kind en de bv. Ieder dag moest ik alles op nieuw uitleggen. ik raakte er helemaal van in de war. de bv ging niet goed had vreselijke stuwing. De een was bang voor mijn katten, de ander vertikte het om te stofzuigen want ze wilde alleen voor de baby zorgen. De derde vulde gewoon mijn formulieren in (en niet juist waardoor ik stress kreeg omdat ik de bv verkeerd gaf volgens haar.
En de laatste maakte het helemaal mooi, die ging mijn dochter even wakker maken om te tempen. Rukte haar werkelijk uit bed hield haar recht op omhoog(zonder even te knuffelen of rustig wakker te laten worden. Hup op de commode luier af tempen (wat ze niet goed deed) waardoor ze volgens haar onderkoeling had. Muts op extra kleding aan. MOcht haar niet vasthouden in bed met een kruik aan beide kanten. op het zeiltje en tegen haar lijfje aan. Ik heb haar gepakt de kraamhulp naar huis gestuurd haar getempt die was ondertussen dus al opgelopen tot 38.c

Samen met de enige kraamhulp die mij geweldig geholpen heeft met de bv weer regelen en allerlei uitleg die de andere vergeten waren. Zijn mijn laatste 1,5 dag wel leuk geweest. Maar we hebben wel een klacht brief gestuurd, Zij heeft gebeld met een klacht over die hulp en ik heb ook nog de formulieren ingevuld met alle kritieken. Grr wat een tijd was dat. Heb ook eerlijk gemeld dat ik daar niet meer heen ga bij een tweede.

Nou ja je ziet dat als je dus wel recht hebt het ook niet altijd goed gaat.

Heel veel succes met je kleine en je zelf.
Groetjes

Hay,

nog een keer ik... Maar klopt idd, je hebt recht op thuiszorg! Ik heb vroeger ooit stage gelopen in de thuiszorg, waarbij ik in een gezin kwam waarvan de vrouw net bevallen was, maar hele erge bekkeninstabiliteit had. Heb haar een paar weken geholpen.

Succes!

Cody
38w

Hoi,ik kan het niet laten om hier even op te reageren na de verhalen gelezen te hebben.
Ik ben zelf kraamverzorgende,ten eerste verschilt het heel erg per kraambureau hoe ze de kraamzorg regelen qua hoeveel kraamverzorgende je aan je bed kan verwachten die week,Bij ons is het zo geregeld dat er echt maximaal 1 keer een wissel mag plaats vinden in geval van ziekte bijv.let hier op als je je kraamcentrum gaat uitzoeken.

ten 2de ,een kraamverzorgende is bij een 8 uurszorg er voor de zorg van moeder en kind en houdt licht huishoudelijk werk bij ,kan tevens de zorg van andere ,(mits aanwezig)kindere op zich nemen.het is zeker niet de bedoeling ook niet bij een 8 uurs zorg dat de kraamverzorgende ALLEEN het huishouden doet en verder praktisch ,tot geen huishoudelijke taken.
Bij een kortere zorg zoals 5 uurs zorg of wijkkraam wordt alleen zorg voor moeder en kind gegeven en waar tijd is  ,wordt nog iets van het huishouden mee genomen,maar dit heeft geen prioriteit.De huishoudelijke taken zijn een bijkomstigheid ,een kraamverzorgende is er niet voor opgeleidt om alleen het huishouden te doen.Voor dit soort zaken kun je idd thuiszorg A aanvragen(via huisarts)
Als je kindje in het ziekenhuis ligt is het dus heel logisch dat je dan ook nog geen kraamzorg krijgt,zeker niet alleen voor het huishouden,daar zijn wij niet voor,maar de thuiszorg weer wel.(dat zou nl het zelfde zijn dat je dan een verpleegkundige stuurt om te komen schrobben,dat is toch ook niet logisch)huishoudelijke zorg wordt dus alleen gelevert in conbinatie met moeder en kind zorg(je kraamweek dus)

ten 3 de krijg je het verhaal van de  zorg verzekering.Dit nl het grootste probleem.
Zij vergoeden op kraamzorg nog maar minimaal zoals sommige van julllie misschien al weten of hebben meegemaakt.Zelfs in een kraamweek waar extra uren echt heel erg nodig zijn,omdat er kraamtechnische problemen zijn(bv die niet loopt ,complicaties herstel kraamvrouw)moet je krom liggen om die uren te krijgen ,zelfs met medische indicatie van de vk.
Je kraamuren zijn dus schaars en een kraamcenrtum zet haar kraamverzorgende dus echt niet in om een uurtje te gaan schoonmaken bij iemand,die uren krijg je niet eens vergoed!  

Ik hoop zo dat het wat duidelijker is,ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je zelf zo inmobiel bent en niet in staat bent klusjes in huis te doen,dan moet je het hebben van de z.g mantelzorg zoals we dat in de zorg noemen,dit zijn je vrienden ,familie  en kennisen(iedereen die niet professioneel is)
In de huidige tijden dat een zorgverzekeraar bijna niks meer vergoedt ben je zelfs in een noodsituatie waar ook een kraamverzorgende rondloopt al is het de hele dag,toch nog vaak afhankelijk van je mantelzorg,dit maakt ons werk ook stuk moeilijker,want wij proberen nu zoveel mogelijk te proppen in de tijd die er geindiceerd is.

Vr Groetjes
Cat.

Terug
Bovenaan