krijsen bij badje

A

Anoniem

Guest
Hallo!
Vraagje over het badje:
Wij doen het badje van onze zoon en dochter van 3 maanden elke dag 's avonds rond half 8/ 8 uur. We doen dit al vanaf week 2 omdat ze erg veel huilden en dan in ieder geval 's avonds lekker loom werden en beter in slaap vielen. Nu doen we dat nog steeds en het huilen is beduidend minder geworden in het algemeen, alleen niet bij het badje... Ze zijn meestal al jengelig vanaf een uur of 6 en als we dan aan het badje beginnen vinden ze het in het begin soms nog wel leuk en lekker, maar zodra het afdrogen, insmeren en aankleden begint worden het kleine speenvarkentjes. Gaat pas over als ze de fles (meteen na het badje) in hun mond hebben.. Het gaat echt door merg en been en natuurlijk steken ze elkaar aan. Degene die dus als 2e in bad gaat is al overstuur als we überhaupt aan het badje beginnen. Het heeft geen zin om ze proberen rustig te krijgen, want elke seconde dat je ze langer van de fles houdt is voor hun teveel.
Moeten we het badje nu op een ander moment plaatsen? Het mag geloof ik niet net na de voeding, wanneer dan? 1,5 uur voor de laatste voeding? Ik ben bang dat ze dan wellicht die laatste fles ook eerder willen.
Ben er een beetje klaar mee.. raak er zelf ook overstuur en soms ook gefrustreerd van als zo'n hummeltje een kwartier ligt te krijsen.
Tips & trics?? Graag!
groetjes, Rudy

Hej Rudy,

Ik kom net ff kijken op t forum en zag je berichtje bovenaan staan. Meid wat een toestand he. Niet zo'n gezellig momentje als ik t zo lees. Ik krijg het idee, dat je kindjes eigenlijk al té moe zijn voor hun badje. Misschien is het handig om het badje te doen als ze nog net niet jengelig zijn als dat tijdtechnisch allemaal in te passen valt met werk, eten etc. Dan kunnen ze hun lekkere warme flesje daarna krijgen en hups zo t bedje in? Volgens mij is het badderen echt net wat prikkels teveel voor ze. En wat je schrijft, ze steken elkaar dan fijn aan en jou erbij.... Het badmoment zou t mooiste zijn als je er van kunt genieten. Het kan nl. zo leuk zijn.... Kun je er niet 1 's morgens doen en 1 's middags? Tja, weet je het is maar een ideetje. Ik weet ook niet goed wat bij jullie past natuurlijk en hoeveel stress je 's morgens hebt bij het opstaan etc. Wellicht hebben andere mama's hier wat creatievere tips. Succes meid, kop op!

groetjes Pippi

Hoi mimpi,
wat leuk dat jij ook een 2ling hebt. mijn meisjes zijn inmiddels 5 maanden. ik heb zelf gemerkt dat zeker brenda ook vervelend gaat doen en krijsen als ik haar te laat op de dag in bad doe. dan vindt ze al dat gefriemel en gedoe helemaal niks. als ik haar eerder op de middag in bad doe is ze een stuk rustiger en lacht ze bijna aan een stuk door. samantha is gelukkig iets makkelijker, maar als ze moe is, wil ze het ook niet hebben. soms blijven ze zo druk dat ik dan alleen het rompertje of shirtje aan doe en geef ik ze hun flesje. dan zijn ze weer rustig en kan ik de broek en sokken ook aan doen.

ik heb ze een paar keer proberen te baden voor hun laatste flesje, maar dan doen ze alleen een dutje  van een paar uur en willen daarna voor geen meter meer slapen. 's ochtends baden is ook geen optie voor ons omdat de dames vaak tussen 8 en 9 voor hun flesje komen en daarna weer tot 11 of 12 uur slapen. daarna hebben ze 1 of 2 voedingen erg veel honger en ook geen geduld. daarom doe ik ze altijd tussen 3 en 4 in bad. hangt er net ff van af op welk schema ze zitten.

ik werk niet en heb dus alle tijd om te bepalen wanneer ik de meisjes in bad doe etc.
werk jij wel of ben jij ook thuis om voor de kids te zorgen?

Liefs,
Petra

PS. Soms als de een heel vervelend is en zo hard schreeuw (ook al voor het badje) doe ik haar gewoon de volgende dag in bad.  ik  was haar dan na het flesje ff met een washand. het hangt er van af hoeveel tijd ik heb. soms doe ik haar toch voor de volgende voeding in bad.

Dank voor de reacties!
Ik denk dat ik inderdaad het badje ga verschuiven naar het eind van de middag, ongeveer een uur na de voorlaatste voeding. Ze zijn gevoelig voor prikkels en zo tegen 8 uur 's avonds hebben ze het echt gehad en moeten we ze misschien niet lastig vallen met dat getut. Hopelijk blijven ze wel goed slapen dan 's nachts. Maar goed, ze zijn nu ook wat ouder, dus daar is wel kans op.
Ik ga begin november weer werken, 3 dagen (mijn man werkt 4 dagen, maar neemt nu elke week een dag extra vrij), dus nu kan ik nog even fulltime voor ze zorgen. Denk dat vanaf november de badjes dus niet meer elke dag zijn, kan moeilijk van het kdv verwachten dat ze dat doen ;-) Of misschien het badje om 6 uur 's avonds als we terug komen van het werk. We zien wel, eerst dit eens uitproberen.
groetjes, Rudy

hoi,

mogen baby's niet net na het eten in bad? hoezo is dat? ik doe dat namelijk wel heel vaak.
en het is voor een babyhuid beter om niet elke dag in bad te gaan. wij schijnen binnen een half uur onze huid te herstellen babys doen er 8 uur over.
Ik doe Joris 3 keer per week in bad en op de dagen dat ik werk, was ik zijn gezicht handjes en kontje met wat water.

g floor

Volgens mij mag een baby best in bad na een flesje hoor? Ze mogen alleen niet direct na de voeding zwemmen toch? Wij doen 's avonds eerst een flesje, dan masseren en dan in bad en dan slaapt ze daarna als een roosje! Ook bij ons geen gekrijs in of na het badje... Eerst moest Loïs altijd huilen bij het afdrogen, maar toen we haar gezichtje al op de arm afdroogde en haar daarna ipv op haar rug, op haar buikje legde op het aankleedkussen en zo afdroogde (natuurlijk even rollen naar de rug om ook de voorkant te drogen), geen kik meer en juist lachen! Ik heb geen twee kleintjes om tegelijk te doen, dus ik kan me voorstellen dat dat qua coördinatie toch net even wat lastiger is... Maar misschien eens proberen om ze toch verzadigd in bad te doen?

Liefs,
Simone

Hoi!
Even een update. Wat betreft badje na het flesje: dat was mij verteld door de kraamhulp. Volgens mij heeft het te maken met teruggeven van melk, daar heb je meer kans op als ze in het badje gaan als ze nog niet de boel verwerkt hebben ;-) Maar als het bij jullie goed gaat en ze er geen last van hebben dan lijkt me dat toch gewoon prima..?
We hebben ze vandaag na het flesje van 4 uur, rond 5 uur/half 6 in bad gedaan. Ze waren op dat moment erg vrolijk en bleven dat ook bij het uitkleden en in het badje. Wat een verschil! Alleen insmeren en aankleden vinden ze nog steeds niet leuk, maar daar moeten we dan maar even doorheen en het was geen speenvarken-concert. Eenmaal aangekleed (lekker allebei alvast in hun pyamaatje) hebben ze nog lekker gespeeld en in onze armen gehangen. Het laatste flesje om 8 uur gedaan en daarna gingen ze nog net zo lekker slapen als voorheen.
Dank voor de reacties en tips, dat heeft erg geholpen! En als ik straks aan het werk ga en de kids naar het kdv dan zullen we waarschijnlijk het badje maar 3 a 4 keer per week doen of meteen na thuiskomst.
groetjes, Rudy

Joh maak het je nog makkelijker door ze om de dag in bad te doen. En als je straks werkt kan je bijv 1 kind per dag doen.

Elke dag in bad is niet goed voor hun huidje. Ff lapje over het gezicht en billen is genoeg.
Waar smeer je ze mee in als ik vragen mag? Ik smeer Joah (en zijn zussen) eigenlijk maar zelden in met babylotion. Puur als ik zie dat hun huidje wat droger is, vooral in de winter het geval.

Na het voeden in bad  wordt inderdaad afgeraden ivm spugen. En vaak is het dat ze van badderen loom worden en dan vaak al aan het eind vd fles in slaap vallen. Als je andersom zou doen zou het kunnen dta je kindje weer wat wakkerder wordt door het bad juist. maar als het voor sommige kids goed werkt, gewoon zo laten.

succes. Groetjes Bianca

Terug
Bovenaan