Krijsen om alles

Mijn 2e kindje is ook een hele pittige.
De oudste is net 4 en zo'n lief en braaf meisje, zo'n zacht karakter en is nooit bewust stout of gemeen.
De jongste is 2 en echt altijd grenzen opzoeken, zomaar slaan uit het niks en ze is fysiek sterker dan haar zus en ze wint het echt als ze ruzie hebben. Dat vind ik ook echt zielig voor m'n oudste. Gelukkig zijn ze ook heel dol op elkaar en kunnen ook goed samen spelen.
We hebben de oudste echt moeten leren om soms een duw terug te geven als haar zusje haar bewust pijn doet. In zo'n geval mag dat van me, want alleen als ze zelf een pijnprikkel terug krijgt, stopt ze met klieren.

Ondertussen is ze ruim 2 en gaat het echt al veel beter. We zijn heel duidelijk en consequent en ze weet zo goed waar de grenzen liggen. En nu de oudste naar school is, komt zij overdag echt tot rust nu ze alleen kan spelen van 8.30 tot 14.00. Echt mooi om te zien. En die uurtjes van 14.00 tot 19.00 dat ze samen zijn, vind ik heel goed te overzien en tja, een beetje ruzie hoort er ook bij. Daar leren ze allebei van. Voor de oudste is het wel eens zielig dat ze niet tegen haar zusje op kan, maar ze wordt er wel sterker en weerbaar van en dat is echt goed voor haar, haar 'stoute zusje' heeft haar geholpen nu ze op school zit om sterker te zijn ;)

Ik proef in je bericht ook wel heel veel negativiteit tegen je kind, dat maakt me verdrietig. Je kindje doet het niet expres maar kan zich nog niet goed uiten. En hoe gefrustreerder en bozer jij wordt, hoe onhandelbaarder zij wordt...

Bekijk eens de dingen die je kindje wel graag doet en speel daar op in. Mijn jongste is dus ook heel ondernemend en een heel pittig karakter, maar ze vindt het bijvoorbeeld heeeerlijk om boekjes te lezen, te verven, te knuffelen en samen in het grote bed liedjes te zingen. Zulke rustmomenten pakken we en dan is ze ook nog maar zo'n lief klein meisje met een zacht hartje wat zoveel liefde nodig heeft, ook al slaat ze soms een kwartier later weer de hersens in van haar zus ;)

Veel sterkte. Ik hoop echt dat je uit de negatieve spiraal komt en het positief kunt benaderen. Soms boos zijn of een rotdag hebben en schreeuwen hebben we allemaal wel eens. Maar je kinderen knuffelen en positief benaderen en liefde en rust uitstralen is echt het belangrijkste. Jij moet hun veilige haven zijn!
 
Wat heeft wel zin? Een heleboel liefde, kilo's geduld en heel veel rust!
Wij hebben een pittige zoon van bijna 2. Zn kleine broer of zus kan elk moment geboren worden. Dus ik heb ook geen puf om elke keer dat aan te horen of te negeren. Maar ik merk heel duidelijk, hoe negatiever ik ben naar hem toe, hoe negatiever en meer grenzen hij gaat opzoeken!
Dus echt: zoek hulp in je gezin om goed voor je kinderen te kunnen zorgen.
 
Ik ben het trouwens ook eens met al het bovenstaande. Je klinkt erg negatief. Ik denk dat het belangrijk is om daar hulp bij te zoeken. Je kindje doet het idd niet expres.

Ik probeer mijn dochter naast grenzen en consequent zijn ook vooral te laten voelen dat ik heel veel van haar hou, ook als ze boos of gefrustreerd is. Juist op dit soort momenten is knuffelen belangrijk. Samen boekjes lezen en zingen werkt hier idd ook heel goed. En ondanks dat ze niet makkelijk is, is ter adoptie afstaan noooooit in me opgekomen. Ik kan nog geen uur zonder dr.
 
Mogelijk is het berichtje geplaatst in een moment dat deze moeder er even helemaal doorheen zat en voelt ze dat niet altijd zo?! Sterkte iig!
 
Hier niet zo veel/ernstig zoals jij het beschrijft maar ook inderdaad ‘nee’ niet willen horen of begrijpen. En meeste aanpakken werken hier niet. Sommige sta ik niet achter dus probeer ik niet. Wat wél werkte was heel simpel en onverwacht:

Op kalme, harde en vaste wijze Oioioi zeggen met de wijsvinger (niet betuttelend maar echt zo van ‘afgelopen nu!’) dat telkens als het begint, of aanhoud blijven herhalen zodat ze soort van uit hun momento worden gedwongen zonder die te versterken. Negeren /schreeuwen/time out geven versterkt het hier namelijk. Maar met oioioi geef je aan dat je het kind hoort, straf je ze niet met “geweld” of de time out voor hun gevoelens. Maar je geeft daarmee wel aan dat je het gedrag wat voortkomt uit die gevoelens niet accepteert. Daarna worden ze even stil en kun je proberen uit te leggen wat hoe waar. Proberen ze er alsnog tussendoor te gaan dan herhaal je per direct weer oioioi! Zoals ik al zei raar maar waar. Werkte ook voor een vriendin van mij laatst. Hopelijk
Helpt het jullie ?? vooral volhouden en voet bij stuk houden. Want als je het gedrag niet corrigeert word het erger en erger…dus je doet het goed ?
 
Ik wil even reageren op het bericht van Lydia. Vind het heel schokkend om gelijk te suggereren dat het kind geen liefde en stabiliteit krijgt. Dit is een moeder die echt ten einde raad is, volgens mij straalt daar de liefde juist vanaf. Ze wil het beste voor haar kind. Ik herken de momenten van achter het behang willen plakken ook als moeder van een zeer temperamentvolle zoon. Gebrek aan liefde is er echter totaal niet…Ik ben het er zeker mee eens dat je het beste hulp kan zoeken, maar vind het al
Heel goed dat je dit al hier kwijt wilt. Dat is al een stap naar hulp
 
Ik had hier eerder ook wat gezegd, maar lezend wat je schrijft denk ik dat je er sowieso goed aan doet om hulp in te schakelen, niet alleen voor de relatie met je kind en voor jou als moeder, maar misschien is er wel iets met je kindje aan de hand en is het fijn en helpend als jij die erkenning krijgt van een professional dat er ook iets speelt wat aangeboren is. Dat geeft ook lucht en ruimte voor tips waar je iets aan hebt. Want het is lastig inschatten vanuit hier wat nog normaal is en wat niet.
Verder hielp het hier met m’n peuter om hem vaker naar peuterspeelzaal te laten gaan, allebei even rust van elkaar en zijn behoefte aan indrukken en leuke dingen wordt vervuld waardoor ik een veel gezelliger kind thuis hebt. Je hoeft niet alles zelf op te lossen of alleen te doen, dat is teveel! Sterkte in elk geval!
 
Een kindje van 1 a 2 heeft soms heftige buien nodig. Zo worden ze groot. Sommige wat meer en heftiger dan anderen. Het klinkt alsof jouw dochter bij die heftigere categorie valt. Belangrijk om te beseffen is dat een kind (tenzij er sprake is van ziekten/stoornissen) in principe nooit iets doet om ouders dwars te zitten. Waarschijnlijk heeft ze frustraties of emoties door dingen waar je zelf niet opkomt.
Ik sluit me aan bij de meerderheid en zou hulp inschakelen. Ook voor jezelf. Want grapjes maken over ter adoptie afstaan, vind ik best ver gaan.
Zodra ze dit doet, gaan zitten en alleen maar knuffelen zonder woorden. Probeer dat eens. Probeer rustig te blijven en de rust naar haar over te stralen.
 
Terug
Bovenaan