Kritisch prikken?

Zijn er hier ook kritische prikkers onder ons?
Ik heb Noah,s eerste spuitjes uitgesteld ivm verkoudheid en ipv beter werd hij zieker,akelige hoestbuien,onstoken oogjes en uiteindelijk ook koorsts ,dus ben blij toe dat ik even gewacht heb. Na het hele mexicaanse griep gebeuren ben ik toch kritischer tegenover inenten geworden,was er altijd al een beetje huiverig voor. Heb ze toen ook niet laten zetten.Nu is Noah mijn derde kindje en mijn 2 oudste hebben gewoon alle prikjes gehad,maar mijn middelste reageerde wel altijd op de spuitjes met hoge koorts.Hij had dan ook die van de pneumokokken erbij en die zat in 2005 nog niet in het programma en mijn oudste heeft die dus ook niet gehad. Vindt het toch wel veel voor zo,n kleinte van 2 mnd. Zelf heb ik als kind ook een heftige reactie gehad op een inenting en had daarbij verlammingsverschijnselen en als je er wat meer in verdiept,dan wordt je er niet vrolijk van ,als je leest wat ook de gevaren KUNNEN zijn en daar wordt op het cb niets over verteld.Ook dat vorig jaar 3 babytjes stierven na de pneumokokkenspuit,maar op de site van het RIVM staat dat er nog NOOIT kindjes door een enting zijn overleden en dat kan ik maar moelijk geloven,denk dat veeal de link niet gelegd wordt. Ook over het zogenaamde hersenhuilen na een dktp prik wordt niks verteld, Het wordt in mijn ogen afgedaan als een normale reactie,maar lijkt me niet normaal dat je kleintje 2 dagen heftig huilt na een prik en dat lijkt me niet gek ,als ik lees dat het kinkhoestvaccin bij labratoriumdieren gebruikt wordt om hersenonstekeingen op te wekken, Op het kinkhoestvaccin word dan ook het heftigst gerageerd en ondanks enten komt kinkhoest nog steeds voor.Heb van m,n huisarts het adres gekregen van een Antroposofisch cb gekregenen hun zijn wel bereid het vacinatieschema aan te passen,zonder daar moelijk over te doen.pleiten er zelfs voor,maar ik twijfel nog wat.ik vroeg me dus af hoe ouders hier over inenten denken en evt. angsten hebben met betrekking op evt. ernstige bijwerkingen.Is dat iets waar jullie over nadenken of heb je volledig vertrouwen in het RIVM? Ik ben voor het principe van inenten,maar er zit ook een hoop in zo,n spuit dat ik liever niet laat injecteren in m,n kleine hummeltje. Ben benieuwd naar reacties.

Hoi Do,

Toevallig moet ik vanmiddag met Diederik voor zijn prikken en ik vind het ook spannend. Ik vind 2 maanden nog zooo jong, hoewel hij flink aan de maat is en echt wel een gezond ventje is. Hij is ook verkouden, heeft geen koorts, maar zijn weerstand is toch wat verminderd. Ik twijfel dus ook, maar denk wel dat ik ga. In de brochure stond duidelijk dat je bij verkoudheid gewoon kan inenten. Hij moet ze toch een keer, maar inderdaad: ik hoop van harte dat hij er niet al te ziek van wordt.

Het punt met zo'n rijksvaccinatieprogramma is dat ze ook kijken naar het algemene belang: als een groot deel van de kindertjes NIET wordt ingeend, zullen bepaalde ziekten weer meer de kop op gaan steken. Dus het RIVM heeft er belang bij dat zoveel mogelijk kinderen wel gevaccineerd worden. Ik denk dat je als moeder alleen heel goed moet kijken naar of je kindje er lichamelijk ook 'aan toe' is. Dus ik twijfel ook nog enigszins en ga zo even bellen.

om heel eerlijk te zijn heb ikme nooit daar zo ver in verdiept.
dit is ook onze 3de en de andere 2 hadden er nooit geen tot weinig last van....

ik verwacht dat hun wel weten wat ze doen.
en ik denk dat alles risico's met zich mee brengt.
maar idd als je het zelf eens hebt meegemaakt dan ga je er anders tegenaan kijken....

Ik heb ook heel gemengde gevoelens; letterlijk:

De vader van mijn vorige partner is op zijn 35ste geheel verlamd geraakt als gevolg van de ziekte polio. Ze waren hem als kind vergeten in te enten en op latere leeftijd is polio bijna niet te behandelen. Hij is ruim 10 jaar geleden overleden, heel jong dus ook door wat de ziekte heeft aangericht.
Dus: JA!! Inenten, sommige ziekten bestaan gewoon nog steeds en hoe naar het ook is dat onze hummeltjes er even heel ellendig van zijn: het ataat niet in verhouding tot het echt krijgen van de ziekte.

Maaaarr...

Wat heb je aan een inenting als je lijf er niet mee om kan gaan en dus -in extreem zeldzame gevallen- je kindje overlijdt?
Of, zoals bij mijn vader, oom, nichten en bij mij de antielichamen binnen 2 maanden weer afgebroken zijn door ons lijf. Dat is bij ons het geval met Hepatitus, en juist van die prik werd Warren zo ziek.

Nee, ik vind het een duivels dilemma maar kies toch bewust voor WEL laten inenten.

Succes met jullie overwegingen!

X
Evje

Mijn kindjes moeten vanmiddag voor de tweede keer. De vorige keer zijn ze beide 2 dagen ziek geweest. Ik vond het verschrikkelijk en zie best op tegen vanmiddag.

Uiteindelijk hebben wij ook bewust gekozen onze kindjes in te laten enten. Hoewel ik wel heel erg oplet als ze ingeent zijn om te kijken hoe ze dit keer gaan reageren. Ik ga ook zeker aankaarten bij het cb dat ze beide ziek zijn geweest de vorige keer.

Het zoontje van een collega van mij is overleden toen hij een half jaar was, aan hersenvliesontsteking( toen werd daar nog niet voor geent)
ik ben dus blij dat daar tegenwoordig wel voor geent wordt en laat Karlijn ook inenten.
Gelukkig is ze tot nu toe ook niet ziek geweest van entingen.

Ik heb me er ook nooit zo in verdiept. Ik dacht altijd dat de inentingen onschuldig waren en dat kinderen alleen een beetje koort of iets dergelijks krijgen. En dat lijkt me minder erg dat een echte kidnerziekte krijgen met alle gevolgen van dien.
Julia heeft goed gereageerd op de eerste prikken. Klein beetje verhoging en dat was alles. Dus ik maak me er ook niet zo'n zorgen over.

maar ik kan me voorstellen dat het wel een dillemaa is als je kind er wel heel sterk op reageerd.

Dus dames die twijfelen, sterkte met het maken van de juiste keuze.

Liefs Maartje

zo te zien zijn er toch meerdere mama,s met twijfels.Denk ook dat er een groot misverstand is over de bescherming van entingen.Zo zijn ze niet voor de rest van hun leven beschermd en bestaat er nog altijd de kans een ziekte ondanks enten te kunnen krijgenJe weet ook niet of het lichaam genoeg antstoffen aanmaakt Zo ken ik iemand die ondanks 3 entingen van rode hond,nog steeds geen antistoffen heeft tegen de ziekte.Daar kwam ze achter bij haar eerste zwangerschap.Er is haar gezegd geworden dat enten ook geen zin meer heeft,haar lichaam reageerd gewoon niet op de enting. Zou ze de ziekte ooit krijgen,dan pas zou haar lichaam genoeg antsistoffen aanmaken. Als je een ziekte als de bof mazelen of rode hond bv. goed doorstaat,dan ben je wel voor de rest van je leven beschermd tegen deze ziekte en zul je als moeder ook de juiste antistoffen meegeven aan je kindje.Dit zijn ook ziektes die vroeger meestal goed doorstaan werden.Zo heeft mijn vader de bof gehad en is daar niet onvruchtbaar door geworden, dan blijkt wel ;-)
Kinkhoest vormt natuurlijk wel een rieel gevaar voor zo,n kleintje en de reden waarom ze al met 2 mnd de spuit krijgen is vanwege de kinkhoest,omdat deze ondanks enten nog steeds voor komt,dus feitelijk werkt het vaccin niet of maar deels. Daarbij schijnt het om een kosteplaatje te gaan,waarom ze ook zoveel ineens krijgen in de vorm van een coctail en in combinatie met... en zijn meerdere deskundige het er over eens dat vooral het kinkhoestvaccin moet worden aangepast,maar daar hangen natuurlijk de nodige kosten aan vast.En wat de desbetrefende ziektes,
Difetierie is vooral ook een kwestie van hygiene en komt in Nederland niet voor.Polio komt ook niet( of nauwelijks )voor en er zijn ook landen waar niet tegen polio is geent en waar de ziekte ook niet meer voorkomt.En zoals Evje verteld over haar schoonvader.Wie zegt dat hij geen Polio had gekregen als hij wel geent was.Ik heb gehoord van landen waar ze toenderteijd gestopt zijn met de entingen tegen polio,omdat mensen juist de ziekte kregen door de enting.Feit is dat er een hoop mensen in de farmaseutische industrie rijk van worden,als er meer gent word,dat plaatje is me wel duidelijker geworden na de Mexicaanse griephype.Ik heb dus echt geen volledige vertrouwen in het RIVM en ook niet in het cb,want die denken vaak niet buiten het boekje om,is mijn ervaring.Ik ben nooit het programma Hart in Actie met Wendy van Dijk vergeten. De ouders wiens kindje in het zkh lad,door ernstige hersenbeschadiging als gevolg van een inenting. De ouders waren er 100% van overtuigd dat de enting de oorzaak was. Het kindje was vlak voor de enting ziek geweest,maar geen koorst en dus werd gezegd dat enten geen kwaad kon. Door het RIVM werd het afgedaan als zeer onwaarschijnlijk.Nou,daar sta je dan als ouders en een kindje dat nooit papa of mama zou kunnen zeggen.Ik had toen zelf nog geen kinderen,maar ik ben die uitzending NOOIT vergeten. Het moge duidelijk zijn,dat het me wel bezig houdt ;-) Wat is wijsheid? Ik was altijd banger,dat m,n kinderen ziek zouden worden als ik het niet deed en heb daarom wel geent. Ik zal nu ook wel enten,maar dan wel via een schema aangepast op m,n kindje. Niet alles ineens en minder kort op elkaar.Misshien geeft dat wat meer rust
@ Blossom,ben benieuwd wat het cb zei en of je gegaan bent?

liefs,

Terug
Bovenaan