Kritisch prikken?

Heel goed dat je kritisch bent over wat er met je kind gebeurd! 98% van de kinderen neemt deel aan het Rijksvaccinatieprogramma, het kleine gedeelte dat dit niet doet, doet dat vooral vanuit een bepaalde geloofsovertuiging. Mijn kinderen zijn ook nooit echt ziek geweest na een inenting, maar toch denk ik wel serieus na over de inentingen. Zoal ik dat toen ook gedaan heb met de Mexicaanse Griep-hype en we een oproep kregen voor ons zoontje van 2,5. Na veel wikken en wegen, advies bij professionals etc zijn we de prikjes gaan halen.
@Do: volgens mij is er uiteindelijk aangetoond dat de 3 baby's in omgeving Harderwijk niet zijn overleden tgv de inentingen. Neemt niet weg dat we altijd kritisch moeten blijven tov de overheid, met al haar goede bedoelingen.

Hoi,

Ik had vanmorgen gebeld en ben sowieso naar het cb gegaan, omdat ik een 'dubble' afspraak had. Een consult + prikken. Dus de telefoniste gaf aan dat ik ter plekke kon bespreken of Diederik goed genoeg was om ingeënt te worden. Dit was wel degelijk het geval. Overigens liet ze de keus aan mij en was ze heel eerlijk: het RIVM adviseert gewoon inenten, ik laat jou de keus of jij het nu ziet zitten. We kunnen ook nog een maand wachten. Maar ik had hem vanmorgen ook nog even voor de zekerheid getemperatuurd en hij had geen koorts (heeft hij ook niet gehad nog) en hij is alleen nog wat snotterig (maar dat zijn veel baby's nu denk ik). Ik ben zelf altijd vrij nuchter over inentingen: gewoon doen. Maar toch vond ik het spannend, omdat het de allereerste keer is en je gewoon niet weet hoe hij erop reageert. Hij krijste even enorm hard, maar dat hield al snel op. Ik heb hem op het cb nog lekker een fles gegeven en toen weer naar huis. Nu ligt hij te slapen, wordt af en toe een beetje wakker maar slaapt dan toch weer verder. Straks weer een fles geven en dan hopen dat hij de nacht goed doorkomt. Tot nu toe lijkt hij er niet heel veel last van te hebben. Maar ik vertroetel hem wel wat extra, omdat ik het gewoon zooooo zielig vind die prikken! Toen hij zijn hielprik kreeg heb ik tranen met tuiten gehuild, terwijl ik hier normaal best nuchter over ben (als het om andermans kinderen gaat). Maar je eigen kleine baby.... pffff.... is toch een ander verhaal.

@Do: ik denk wel dat al die ellendige ziektes in NL weinig voorkomen mede dankzij het rijksvaccinatieprogramma. Ik zie het nog steeds wel meer als een groot goed dat we dat hier zo goed geregeld hebben. Het erge is dat het in incidentele gevallen een baby er slecht op reageert. En ik denk dat iedere mama denkt bij de prikken: niet mijn baby, niet mijn baby...

Ik vind dit een interessante discussie.

Wij zijn geen voorstander van inenten en doen het dus ook niet. Als je kijkt naar wat er in inentingen zit, spuit ik dat bij mezelf ook niet mn lijf in.
Daarnaast durf ik het te betwijfelen of het RIVM bij incidenten altijd goed onderzoek doet, of dat er sprake is van subjectiviteit.

En er zijn onderzoeken over de relatie tussen intenten en bv. autisme.

http://www.nvkp.nl/nederlandse-vereniging-kritisch-prikken/home/

Terug
Bovenaan