Krop in de keel


Help, help,

al sinds het begin van de zwangerschap zit ik met een heel vreemd gevoel in mijn keel, net alsof er iets in de weg zit, een echte krop in de keel.
Ik ga me nu daar toch best zorgen over maken, de dokter zegt dat de keel ons emotiecentrum is, en dat het misschien aan spanning te wijten is ( ivm eerdere miskramen ), maar ik voel me helemaal niet meer gespannen. Het begint me echt te vervelen ...
Is er iemand die dit gevoel herkent, zou het toch verband houden met de zwangerschap, misselijkheid of brandend maagzuur ???

Groetjes
Ans
13w en 3d
 
Ik weet niet of het om hetzelfde gaat, maar ik heb ook last van iets in mijn keel. Afgelopen week ben ik ermee bij de huisarts geweest en deze constateerde een ontstoken keel en een verdikking op de plek van de amandelen. Ze heeft me zelf laten kijken en er zit inderdaad een soort 'knobbeltje' rechts in mijn keel. Bij mij is alleen de oorzaak wel duidelijk: ik heb de afgelopen 8 weken elke dag moeten overgeven.. al dat zuur is natuurlijk niet echt fijn voor je keel. Je schrijft zelf ook over misselijkheid, dus wellicht is overgeven bij jou ook  de oorzaak?? Overigens kun je er weinig aan doen als het hetzelfde is, pas zodra het overgeven minder wordt zal het weer genezen.
 
 hoi Lyanne,

Bedankt voor je reactie, stelt me toch een beetje gerust dat het gewoon over zal gaan, als je het op internet opzoekt is het doodeng wat je allemaal leest, maar misschien moet ik het inderdaad niet zo zwaar nemen, het kan inderdaad ook komen door opkomend zuur, alleen ik ben wel ontzettend misselijk geweest, maar  slecht een enkele keer  moeten spugen, maar dan nog zou het kunnen dat omdat die afsluitkleppen zo hard moeten werken om alles tegen te houden, dat daar spanning op staat en dat veroorzaakt ook een kro. Misschien moet ik nog even geduld hebben en zal de krop verdwijnen met het zakken van de misselijkheid ...

Groetjes Ans
13w 4d
 
He Ans,

Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, maar wilde toch even reageren omdat ik je probleem herken.
Begin dit jaar had ik hezelfde gevoel in m'n keel als jou, net of er een brok in zit.
Dit had achteraf ook met spanning te maken, maar ik heb me ook behoorlijk zorgen gemaakt.
Als je die brok voelt, ga je er ook constant op letten, en dan voel je het nog meer.
Later merkte ik wel dat als ik er even niet aan dacht, ik ook niets voelde.
Het heeft zelfs nog een naam, ben het even kwijt, maar het komt wel meer voor.
En zoeken op internet, doe het niet meer, je kan je zelf behoorlijk gek maken met iets wat dan hopelijk helemaal niet aan de orde is.
Ook onbewust kan je best nog spanning bij je houden.

Een vriendin van mij had het ook in het begin van de zwangerschap. Ook zij had eerdere miskramen gehad, dus het is ook wel heel begrijpelijk. Heb nu net zelf een miskraam gehad, en mocht er een volgende zwangerschap komen, dan denk ik dat ik zelf ook vooral de eerste weken behoorlijk gespannen zal zijn.

Wat mij toen goed heeft geholpen is ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen.  
Ik hoop dat het snel over is bij je, en dat je fijn kan genieten van je zwangerschap.
Succes!

 

Bedankt Joye,

het doet me heel wat dat er toch mensen zijn die het herkennen ... stelt me toch een heel eind gerust, inderdaad heb ik er veel meer last van als ik erop ga letten en dan lijkt het ook steeds erger te worden, want je gaat kuchen, slikken, en ik kreeg zelfs braakneigingen omdat ik het eruit wou. Als ik druk bezig ben en mijn gedachten op iets ander heb, is het minder of soms niet aanwezig .... Zal dan toch onbewust best nog wat gespannen zijn ... kan ook na dit vervelende jaar ... zal me proberen nog wat meer te ontspannen en er niet teveel op te letten.
Bedankt voor jullie reacties

Groetjes
Ans
 
Hallo,

Ook ik herken dit verhaal. Zelf heb ik het nu niet meer zo ben nu bijna 17 weken zwanger.
Maar heb erg gehad ook veel slikken braakneigingen overgeven. Werd er niet goed van.

Nu had ik ook de huisarts gebeld maar die zei alleen met de tandenborstel overheen gaan of met zout water spoelen. Moet eerlijk zeggen heb geen van beide meer dan 4 keer gedaan.

Later zei een vriendin met medische achtergrond dat het kon zijn dat het vitamine tekort was. Dus ik vitamine tabletten van VSM gekocht slik nu elke dag en nu elke dag verse jus orange. Geen idee of dat het was, maar ik heb er niet meer zo'n last van als toen.
Ook ben ik minder gespannen dus wie weet.

Sterkte voor diegene die er nog last van hebben.

Groetjes

Diarich
 
Heb zelf ook al 2 maanden een continue 'brok in de keel'. Alsof er een warme aardappel vastzit :-S. Bij mij biedt acupunctuur verlichting en voelde de keel na behandeling direct al 'lichter'. Heb je je laten testen op anti-stoffen? Een hogere waarde of 'neiging tot' volgens de internist kan nl zorgen dat deze je schildklier aanvallen en verband houden met de ziekte van Hashimoto en gluten. Hoop dat je hulp vindt en er snel vanaf bent.. 
 
Ik heb die aanhoudende gevoel toen ik 30 weken zwanger was,ondertussen word mijn dochter bijna 2 jaar in november en tot heden zijn de klachten er steedS aanhoudend. Voelt alsof je een bolletje in je keel hebt da je de neiging krijgt om het weg te kuchen zonder resultaat. Ben als is naar de huisarts geweest hij vond niks verontrustends hij zei dat het met je lymfeklieren te maken heeft dat ze opgezet blijven bij stress en spanning en dat het heel lang kan duren,maar dan denk ik toch niet meer als 2 jaar. Super deprimerend gevoel. Iemand die er meer over weet ??? Mijn dank is enorm!
 
Terug
Bovenaan