kruidenthee?

Hoi meiden,

Weet iemand misschien of je kruidenthee mag drinken en zo ja welke wel/niet?

Ik drink zelf graag brandnetel en kamille (nee, ben geen geitenwollen sok, vind het gewoon lekker!)Ik heb eens gehoord dat sommige theeen de bevalling vervroegd op kunnen wekken.

Als iemand hier iets over weet hoor ik het graag, alvast bedankt!

groetjes Marly
 
Hoi Marly,

Voor zover ik weet is thee met thee-ine (is net als caffeine een opwekkende stof die ook in koffie en cola zit) niet zo goed voor je. Als je kruiden thee van Zonnatura koopt, dan staat er op het doosje of er thee-ine in zit of niet. In kamille thee zit volgens mij geen thee-ine, van brandnetel weet ik het niet.
 
Net als koffie mag je ook best een paar glazen thee (met thee-ine) per dag drinken, met mate (max. 4 glazen per dag).
Thee met zoethoutwortelextract en met kaneel zouden minder goed zijn, maar vallen wel in de categorie bakerpraatjes, dus ook die kun je met mate drinken (ik drink ze zelf niet, omdat ik dan altijd aan die bakerpraatjes moet denken en dat drinkt nou eenmaal niet zo lekker... ;-)
 
Alle (kruiden)theesoorten met zoethout erin (sterrenmix!) kunnen hoge bloeddruk geven bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Helaas zijn wij daar nu gevoelig voor met onze buikjes. Rooibosthee vind ik zelf erg lekker, is zonder the-ine (dat houdt vocht vast, ook niet echt gunstig voor ons) en zonder zoethout.
Ik heb ook weleens gehoord dat StJanskruidthee niet goed voor je is, maar waarom.....?
 
ik drink ook alleeeen maar thee van celestial seasonings daar zit geen theeine in dus lijkt mij in orde t is ook gewoon kruiden thee maar er zijn heel veel van t is wel n beetje prijzig 397 per doosje maar is heeeeeeeerlijk
 
Hé wat leuk, ik hou ook van kamille en brandnetelthee!
Ik had zelf al in wat kruidenboeken gezocht en de berichten zijn erg wisselend.
In het ene boek staat dat in brandnetel weer teveel vit.A zit en voor tijdens de zwangerschap (Ik vermoed dat het hier wel om verse brandnetels gaat...) In een ander boek is het juist goed en vochtafdrijvend. Hoezo verwarrend! Ik beperk me nu gewoon tot max. 2 koppen per dag en ook niet elke dag.
Over kamille eigenlijk op een andere manier hetzelfde, waar in het ene boek het wordt aangeprezen als hét middel tegen ochtendmisselijkheid tijdens de zwangerschap, wordt elders gesproken van evt. schadelijkheid tijdens zwangerschap (weet niet meer precies wat daarin het probleem met kamille was).
Wel kwam ik tot de conclusie dat er zeer wisselend over deze kruiden wordt gedacht. Dus ik doe in deze alles met mate.
Ik vermoed dat deze kruiden geen probleem zijn i.v.m. vervroegde bevalling, daar heb ik in ieder geval niks over gelezen. En ik heb ook nooit gemerkt dat ze baarmoederstimulerend werken, in de vorm van kramp of zo. Zulke kruiden zijn er wel, maar dat is weer iets heel anders.

Groetjes, Janeway
 
Ik ben een beetjesceptisch over kruidenthee. Een paar vriendinnen van mij hadden hun kruidenboeken er eens op nageslagen toen ze hoorden dat ik zwanger was en opgezocht welke kruiden goed voor je zijn als je zwanger bent en welke juist niet. Een paar dagen later kwam ik bij de Natuurwinkel en daar hadden ze toevallig bij de kruiden een lijst hangen voor zwangere vrouwen. Een aantal dingen waren precies het tegenovergestelde. Toen ben ik zelf eens in de boeken gedoken en eigenlijk komt het erop neer dat elk boek iets anders beweert. Dus ik zou zeggen: drink waar je je goed bij voelt, probeer eens iets uit.
 
Terug
Bovenaan