kruipen overslaan, later leerproblemen?

het lijkt er op dat onze dochter 10,5 mnd het kruipen gaat overslaan.
ze vind het vreselijk om op haar buik te liggen,en doet ook geen enkele moeite om het te proberen.
ze zit waar ze zit en heeft praatjes voor tien(dat dan wel weer).
nu hoor ik wel eens dat het later problemen met zich mee kan brengen(dislectie) wanneer kinderen het kruipen overslaan.
onze oudste heeft ook nooit gekropen,die was een billenschuiver,gaat nu naar groep 3 en heeft rekenproblemen.
iemand ervaring hiermee?
 
hi,
ik weet wel dat de grove-motoriek heel houterig kan zijn bij een kindje dat het kruipen
heeft over geslagen.
volgnes mij heeft het  niet zo veel  met leer problemen te maken.

misschien is het gewoon toeval dat je kindje niet goed kan rekenen.
maar op een leuke manier veel oefenen met de cijfers kan ook wonderen doen.


groetjes
 
Hoi,

Ik werk in het middelbaar onderwijs en ik weet dat er een onderzoek is geweest naar het verband tussen dyslexie en kruipen. Het enige wat is aangetoond is dat veel kinderen die dyslexie hebben, het kruipen hebben overgeslagen. Dit betekent echter niet dat alle kinderen die het kruipen overslaan dyslectisch zijn. Ook betekent het niet dat kinderen die wel kruipen niet dyslectisch zijn. En wat de vorige schrijfster ook al zegt, ieder kind is anders. Wie weet heeft hij juist een talenknobbel en vindt hij rekenen moeilijk. Ik zou me er niet al te druk om maken. Als je kind dyslectisch is, gaat dat niet weg door hem te dwingen om te kruipen.

groetjes,

Desiree
 
Ik weet dat er wel een verband tussen kan zijn, maar het hoeft helemaal niet persé.
Wat ook kan is dat de grove motoriek, en dan m.n. de coordinatie, verstoord kan zijn. Dan kunnen ze als ze wat groter zijn bijv. slecht dingen met links en rechts tegelijk doen. Bijv.met je linkerhand achterlangs je rechtervoet aanraken. Of op de grond liggen en met je linkerhand je rechtervoet aanraken en andersom. De verbinding tussen de 2 hersenhelften schijnt dan niet optimaal te zijn. Ik ken zo'n kindje, maar die is door de fysio weer helemaal bijgespijkerd wat dat betreft.
Thijs (nu 3 jaar) heeft ook amper gekropen, maar die is juist heel goed ontwikkeld qua motoriek. Misschien gaan we straks op school wel iets merken. Maar het hoeft dus helemaal niet!!
Succes, Patricia
 
Het overslaan van het kruipen kan een voorteken van dyslexie zijn. Je kan het ontwikkelen van de taal extra in degaten (laten) houden. Echter het KAN. Kinderen die hoogbegaafd zijn slaan ook vaak de kruipfase over, maar ook dit hoeft niet zo te zijn. Het kan best zijn dat ze haar spieren minder ontwikkeld heeft, omdat ze niet op haar buikje wil liggen. Of misschien heeft ze wel last van buikpijnen (dit heeft mijn zus gehad toen ze klein was). Ik denk niet dat je je nu druk moet maken over dyslexie, zolang je maar zelf de taalontwikkeling goed in de gaten blijft houden. Naar het buikje zou je wel kunnen laten kijken, want als ze daar last van hebben is het gewoon heel vervelend voor het kind.

Groetjes,
Natasja
 
Hoi,

Van dyslexie zijn meerdere vormen mogelijk. Dit weet ik via een tante van mij. 2 van haar dochters hebben dyslexie. De variant met woorden/taal. Maar er schijnt ook een variant te zijn met cijfers/rekenen. Ik weet zo even niet meer hoe die heet.

Het schijnt zo te zijn dat niet kruipen een factor KAN zijn. Maar er zijn wel meer factoren. (o.a erfelijkheid)  Wil je zekerheid daarover hebben, laat het dan uitzoeken. Het is geen schande. En als je nu al weet of je kindje er last van heeft, kun je ermee aan de slag. Bij het neefje van mijn man was al 2 jaar duidelijk dat hij op taalgebied een probleem had. Maar omdat zijn ouders zich ervoor schaamden deden ze er niks mee. Hij zit sinds dit jaar op het bijzonder voortgezet onderwijs daardoor. Daar pakken ze nu zijn taalprobleem aan. En hij gaat met sprongen vooruit. Maar het is jammer dat hij nu niet bij zijn vrienden op school zit omdat zijn problemen niet eerder aangepakt zijn.

Groetjes, Cathy
 
Hoi

Heb geen verstand van de onderzoeken....heb wel 2 slechte/niet kruipers.

Kind 1 (zoon, nu 5,5 jr) heeft nooit getijgert (hij ging rollend door t leven) en deed een zwakke poging tot kruipen nadat hij al kon stappen.
Hij zit nu nog op de kleuterschool, maar heeft zichzelf leren lezen. (kon al heel vroeg ook met getallen ed overweg).....
Enige dat hij nog niet doet is fietsen!!!.....iemand hier advies voor?

Kind 2 (dochter nu 14 mnd) kruipt ook niet. Is een billenschuiver( maar heeft wel een heupafwijking gehad) Ze gaat nu wel staan...en stappen..maar op dr buik??..echt niet!!...

ben benieuwd naar meerdere ervaringen....vooral met billenschuivers...


doei
 
Ik heb geen ervaring met eigen kinderen, maar mijn broertje is een billenschuiver geweest. Hij heeft als kind lange tijd achter gelopen met zijn motoriek, maar wat de taal betreft is alles goed gegaan.

Dyslexie met cijfers heet dyscalculie.

 
Terug
Bovenaan