kruipen overslaan, later leerproblemen?

ben ik weer even, onze dochter die kruipt niet,rolt niet en doet echt geen pogingen om zich op te trekken.
ze zit waar ze zit en verder vind ze het allemaal wel prima.
maar ze kan wel staan in de box als wij haar helpen omhoog te komen.
en dan staat ze stevig en scharrelt zo de box door.
maar hat is gewoon zo dat ze niet de moeite ervoor doet om het zelf te kunnen.
dus is ze denk ik een "luie' baby haha.
en ik weet ook wel dat alles op z'n tijd komt, maar je gaat toch vergelijken met de oudste.
meer moeders die 'luie'baby's hebben?
 
Ha, hier ga ik mij ook even mee bemoeien.
Inderdaad is het zo wat Desiree zegt, bij dyslectische kinderen is het vaak zo dat zij niet of nauwelijks gekropen hebben. Als je kindje slecht kruipt is het niet meteen een reden om in paniek te raken, wel om het gewoon goed in de gaten te houden.

Het kruipen heeft te maken met alternerende bewegingen. Net als bijvoorbeeld klimmen in een wand- of klimrek. D.w.z. tegelijkertijd de linker- en de rechterkant van je lijf op een andere manier gebruiken, soepel afgewisseld. Wanneer het linkerbeen boven is, is rechterarm laag...linkerarm gaat naar beneden en rechterbeen komt omhoog... Eeeuh?
Dit is voor het ontwikkelen van de samenwerking tussen de twee helften van het lichaam. Voor de ontwikkeling van de hersenen is dit van groot belang.

Vaak zie je ook dat dyslectische kinderen moeite hebben met links en rechts en dat hun voorkeur voor links- of rechtshandig schrijven zich laat ontwikkelt.

Vooralsnog geen enkele reden tot paniek als je kind niet of nauwelijks kruipt.
Eerder is het zo dat als aan ouders van   dyslectische kinderen wordt gevraagd of ze snel liepen, ze juist altijd zo trots waren; "Ooooh hij liep al gelijk, hij was zo snel!"
Dit is dus niet altijd goed....
Sommige kinderen zijn gewoon enorm snel, het kindje van een vriendin van mij liep al met 8 maanden. Er wordt wel afgeraden om dit te stimuleren!

Groetjes P.
 
Terug
Bovenaan