Kruipen ... wanneer??

Hallo,

Mijn dochtertje is bijna 9 maanden en nog geen enkel kruip activiteit te zien bij haar. Ik ben benieuwd wanneer jullie kindjes zijn gaan kruipen en/of gingen teigeren.

Ik leg haar regelmatig op haar buik, ze beweegt goed met haar beentjes en armpjes en leg haar vaak op haar speel kleed.

Moet ik me zorgen maken? Of komt het vanzelf?

Groetjes Esther  
 
Esther, dat komt vanzelf!!! Het ene kind kruipt al met 6 maandjes, maar praat pas op z'n derde en een ander kind kruipt met een jaar, maar heeft dan al hele verhalen. Volgens mij begint een kind "gemiddeld" te kruipen tussen de 6 en 9 maand, maar er zijn ook wel kindjes die met een jaar wat beginnen te kruipen.

Mijn neefje bijv. die STOND al met 5 maand, nu is hij drie en heeft nog steeds moeite met praten. Ondertussen heeft zijn jongere zusje al meer verhalen dan hij. Dus het komt vanzelf wel!!

Liefs Rixt
 
Nu, 12 maanden, hier nog geen kruipen hoor!
Vanaf 11 maanden, of iets ervoor, tijgert hij de hele kamer door...
Dus je hebt nog tijd zat :D.
Dan ben ik benieuwd: hoe oud zijn de meesten als ze zich gaan optrekken tot staan? Daar is hier nog niks van te merken...
 
Ik heb een tweeling van precies 13 maand nu.
Sophie tijgerde met 10 maand, eerst acheruit en na een aantal dagen vooruit.
Met 11 maand kon ze ineens kruipen en nu loopt ze langs de tafel en trekt zich overal aan op.
Geen enkele stoel is meer veilig, zelfs de hond (x Labrador)  is niet meer veilig.  Sophie achtervolgt haar overal.

Thomas is een heel ander verhaal, hij zit gewoon en blijft ook zitten.
Hij schuift op z'n bibs net zolang hij bij een speeltje is of iets anders wat hij wil pakken.
Hij kruipt dus niet, wil zelfs niet eens op z'n buik liggen, rolt gelijk terug op z'n rug.
Hij heeft kinderfysio gehad, maar niets heeft geholpen.
Het is een vrolijk ventje en hij vindt het best zo en dus wij ook.
Elke kind is anders, het komt allemaal vanzelf wel in zijn/haar eigen tempo.
Maak je niet druk hoor!
Enne je bent super druk hoor als ze ineens overal kunnen komen.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

 
Hoi Esther,

ons CB vertelde ons destijds, dat een kindje eerst moet kunnen staan, voordat het goed kan gaan kruipen. Dat heeft met de sterkte van de beenspieren te maken. Stond ik wel even van te kijken. Ons mannetje heeft eerst getijgerd en is daarna gaan kruipen (inderdaad toen hij kon staan). Je kunt je kindje natuurlijk uitdagen, door iets aantrekkelijks net buiten bereik van de maaiende armen te leggen (hoe gemeen ) en oefenen met het staan.
Of gewoon geduld hebben, tot het zelf tot de ontdekking komt wat het allemaal kan met het lijfje.

Veel plezier met alle mijlpalen!

Groetjes, Marijon
 
Bedankt voor jullie reacties .  

Fabienne vindt zitten hartstikke leuk! ze speelt lekker en  is vrolijk. Wil ze iets pakken  wat verder weg ligt dan probeert ze het te grijpen, rolt/valt ze om en kijkt bewegingsloos, gaat mopperen/huilen "mama help" ...

Het zal vanzelf wel komen.  

Gr Esther    
 
Hoi Esther,

klinkt als een heerlijke dirigent. Hier hebben we er ook zo eentje. Met zijn anderhalve jaar wist hij vorige week zijn grote neef en nicht (9 en 4 jaar) richting zandbak te dirigeren. Dat belooft nog wat...

Groetjes, Marijon
 
hoi ik ben miranda en ben nieuw op het forum.
ik was toevallig vanmorgen op het buro, romy is ook 9mnd en ik heb het ook even gevraagd.
volgens de ontwikkelingslijst moeten ze nu goed kunnen rollen, tijgeren en kruipen pas bij 12 mnd, al doen ze het allemaal op hun eigen tempo natuurlijk.
je kunt helpen door als ze op de buik liggen je hand tegen het opgetrokken voetje te houden en kijken of ze zich dan iets wegdrukken.
succes!
groetjes Miranda
 
Terug
Bovenaan