Kruipen?

Hallo dames,

Mijn zoontje is net 14 maanden en kruipt nog niet. Hij tijgert zonder problemen de hele kamer door, maar kruipen ho maar.

Nou vertelde ze met vorige keer op het consultatiebureau, dat kinderen met 14 maanden echt met de buik van de grond moeten kruipen en anders in aanmerking komen voor fysio.

Nou zit ik een beetje in 2 strijd. Aan de ene kant denk ik, laat het lekker op z'n beloop, het komt vanzelf.
Aan de andere kant denk ik, het kan geen kwaad, misschien heeft ie minder ontwikkelde bovenbeen spieren ofzo. (heb ik wel eens iets over gelezen) en als het goed is komen ze thuis. Dus das dan ook geen gesleep met dat manneke.

Wat vinden jullie? Moet volgende week naar het cb, en wil er dan al goed over nagedacht hebben. Ik laat me nogal eens overrompelen daar. vandaar!

Groetjes Liff
 
Hoi Liff,

Ik zou mij er absoluut niet druk om maken hoor. Er zijn kindjes die nooit kruipen, maar alleen buikschuiven of op de billen schuiven en ineens gaan lopen. Ik ben van mening dat ieder kindje het op zijn eigen tempo en eigen manier doet. Maar als het je niet lekker zit zou ik zeker een afspraak maken met een fysio, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. 14 Maanden is ook nog wel klein hoor om dan al gelijk te denken dat er misschien iets 'mis' is. Ik zou het nog even aankijken en je vooral niet te druk maken. Het cb kan wel zeggen dat het MOET, maar niet ieder kindje is hetzelfde. Die van jou is misschien wat langzamer met kruipen en lopen, maar misschien is ie straks ineens heel snel met andere dingen, bv praten.

Petra
 
Er schijnen juist verbanden te worden gevonden bij kinderen die bv dyslectisch zijn en dat daarbij gebleken is dat ze het kruipen hebben overgeslagen als kind.

Ik vond hier een stukje over;
De lateralisatie in de hersens is in onbalans. Lateralisatie betekent het functioneren van de twee hersenhelften. Doorgaans zijn bepaalde functies in de linkerhersenhelft anders dan in de rechterhersenhelft. Dyslectische kinderen slaan het kruipen vaak over bij hun ontwikkeling. Daarom is de links-rechts ontwikkeling achtergebleven. Cliënten moeten opnieuw kruipen als eerste stap om de onbalans te verhelpen. Ook veel lichaamsoefeningen met links-rechts op ritme worden gedaan. (Zie: Dennison, "Woordblindheid: een holistische therapie.")


Daarom is het CB zo blij met kindjes die kruipen ;-)
Ik zou gewoon de fysio laten komen onder het mom "baat het niet schaad het niet"
Kun je jezelf later in ieder geval niets verwijten, dat is mijn redenatie meestal bij dit soort dingen.

Ik weet wel dat een gladde vloer niet meewerkt bij het sneller kruipen, dus heb je hout of plavuizen kan het zowieso iets langer duren...ons ventje leerde ineens kruipen op het gras! Was een stukkie meer grip!

Succes met je keuze!
 
Er schijnen juist verbanden te worden gevonden bij kinderen die bv dyslectisch zijn en dat daarbij gebleken is dat ze het kruipen hebben overgeslagen als kind.

Ik vond hier een stukje over;
De lateralisatie in de hersens is in onbalans. Lateralisatie betekent het functioneren van de twee hersenhelften. Doorgaans zijn bepaalde functies in de linkerhersenhelft anders dan in de rechterhersenhelft. Dyslectische kinderen slaan het kruipen vaak over bij hun ontwikkeling. Daarom is de links-rechts ontwikkeling achtergebleven. Cliënten moeten opnieuw kruipen als eerste stap om de onbalans te verhelpen. Ook veel lichaamsoefeningen met links-rechts op ritme worden gedaan. (Zie: Dennison, "Woordblindheid: een holistische therapie.")


Daarom is het CB zo blij met kindjes die kruipen ;-)
Ik zou gewoon de fysio laten komen onder het mom "baat het niet schaad het niet"
Kun je jezelf later in ieder geval niets verwijten, dat is mijn redenatie meestal bij dit soort dingen.

Ik weet wel dat een gladde vloer niet meewerkt bij het sneller kruipen, dus heb je hout of plavuizen kan het zowieso iets langer duren...ons ventje leerde ineens kruipen op het gras! Was een stukkie meer grip!

Succes met je keuze!
 
hoi liff,

mijn dochter is bijna 1,5 jaar en kruipt ook nog steeds niet.
nu krijgt ze wel fysio, maar niet om te leren kruipen. ze kan namelijk nog steeds niet van lig naar zit (ze kan het wel, maar doet het gewoon niet).
ook leren we nu hoe ze zelf het beste kan gaan staan.
wat ik wel een 'nadeel' vind vna de fysio is dat esmee dan compleet aan mij gaat hangen en daardoor niet doet van wat ze moet doen. als de fysio dan weg is dan gaat ze een half rondje om de tafel lopen en uit zichzelf staan. bij de fysio mogen we blij zijn als ze 2 stapjes rond de tafel zet.
maar ik vind de fysio xeker een uitkomst
 
hoi liff,

mijn dochter is bijna 1,5 jaar en kruipt ook nog steeds niet.
nu krijgt ze wel fysio, maar niet om te leren kruipen. ze kan namelijk nog steeds niet van lig naar zit (ze kan het wel, maar doet het gewoon niet).
ook leren we nu hoe ze zelf het beste kan gaan staan.
wat ik wel een 'nadeel' vind vna de fysio is dat esmee dan compleet aan mij gaat hangen en daardoor niet doet van wat ze moet doen. als de fysio dan weg is dan gaat ze een half rondje om de tafel lopen en uit zichzelf staan. bij de fysio mogen we blij zijn als ze 2 stapjes rond de tafel zet.
maar ik vind de fysio xeker een uitkomst
 
Hier kwam de fysio naar ons toe.
Dus we hoefde niet te slepen met onze kleine meid.
Als je daar tegen op ziet, dan zou ik zeker eens bellen naar een kinderfysio, misschien komen ze bij jou ook wel gewoon langs.

Het ene kind is idd sneller dan de ander en het CB heeft ze graag allemaal "binnen de lijntjes".
Maar aan de andere kant, als ze met fysio nu beter leert kruipen, dan is dat toch mooi meegenomen?

Ik zou gewoon even bellen naar de fysio en ze een keer langs laten komen.
 
Onze dochter heeft nog nooit gekropen. Ze schoof op haar billen de kamer door en met 15 maanden ging ze een beetje lopen. Nu is ze 18 maanden en loopt ze rond! Tijgeren heeft ze ook nog nooit gedaan.

Het is allemaal prachtig als elk kindje op de bepaalde tijden lopen, kruipen en doen wat volgens het CB zou moeten maar zo werkt het niet.

Voor je eigen zekerheid / gemoedsrust kun je altijd eens contact opnemen met de fysio.
 
Terug
Bovenaan