Ik ben nogal kritisch op de babyvoeding. Ik heb 2 jaar onderzoek achter de rug naar het effect oligosacchariden (FOS en GOS het z.g.n. immunofortis) op de darmpjes van kindjes. Ik heb er veel ervaring mee opgedaan en ga dus niet voor het goedkoopste merk.
Bij Thomas heb ik eerst borstoeding gegeven, maar na zijn geboorte groeide hij niet goed en moest er bijgevoed worden met hypoallergene melk en daar heeft hij wel 2 weken last van gehad in zijn darmpjes. En de eerste maanden dan moeten ze nog een natuurlijk bacterie evenwicht opbouwen en is dat snel uit balans.
De juiste samenstelling van kindervoeding zit hem niet alleen in de juiste voedingsstoffen voor je kindje, maar ook die voor zijn darmbacteriën. De ene flesvoedingsfabrikant let daar beter op dan de andere, het is niet zomaar een verkooppraatje. Oligosacchariden zijn voedingsstoffen(voedingsvezels) die gegeten worden door de goede darmbacteriën. En als die maar goed groeien jagen ze de slechte darmbacteriën die de darmen irriteren weg, resultaat minder krampjes.
Toen ik na 2 maanden half borstvoeding half flesvoeding ben gaan geven ben ik daarom toch Nutrilon hypo-allergene melk gaan geven.
Tegenwoordig zitten er in meer soorten flesvoeding al oligosacchariden (FOS of GOS), misschien ook wel in de flesvoeding van de Kruitvat. Ik wil jullie wel adviseren om daar even naar te kijken voor je zomaar het goedkoopste pak koopt. En koop niet te groot in, misschien kan je kindje wel helemaal niet tegen de gekochte voeding.