Kun je na kijkoperatie/verwijderen van cyste snel zwanger worden?

Calathea:wat heftig zeg! Ik heb ook een paar keer bijna op de 1e hulp gezeten. Geen idee waar dat van komt.. Vandaag krijg ik de uitslag vh bloedonderzoek. Maarja, dat ik onder het mes moet is bijna wel zeker gezien de grote vd cyste..
@ gebruiker: hopen dat hij gaat krimpen. Dat kan wel, maar als hij groot is heb je volgens mij grotere kans dat hij terug komt. 
Spannende tijd komt eraan. Fijn te lezen dat er hier dames zijn die zwanger zijn geraakt!

Bij mij was het het soort cyste dat bepaalde dat mijn eierstok ook verwijderd moest worden. Deze zat namelijk helemaal in mijn eierstok. Ik heb eerst een spoedoperatie gehad omdat de cyste 4 keer op mijn as was gaan draaien. 3 weken later hebben ze mij nogmaals geopeerd om de cyste (en uiteindelijk dus mijn eierstok) te verwijderen. Ik wist dat hij er zat (al 2 jaar) maar had voordat hij ging draaien ook nergens last van. Mijn cyste was ook groot, zo rond de 10 cm. 
Ik snap dat het spannend is maar mij is verzekerd door meerdere gyneacologen (en ik heb dit zelf nog een aantal keer nagevraagd) dat de kans om zwanger te raken met één eierstok even groot is als met twee. Normaal 'kiest' het eitje op welke eierstok hij gaat zitten, nu is er gewoon niks meer te kiezen. Je bent natuurlijk wel een stuk kwetsbaarder want je hebt er nog maar één. Maar mochten ze die van jou uiteindelijk moeten verwijderen dan is er zeker een goede kans dat je zwanger kunt raken! 
Maar mocht er een cyste zitten en je hebt er geen last van dan kun je er ook voor kiezen om hem te laten zitten he. Mijn cyste zat er al en ik heb daarmee gewoon zwanger geworden. Uiteindeljk is hij gaan draaien toen mijn zoontje 8 maanden was. Zwanger zijn is juist het beste medicijn voor een cyste. Je baarmoeder komt dan als waren tussen je darmen (die los liggen in je buik) en de cyste te zitten. Hierdoor is de kans op draaien een stuk minder!
Ik ben zelf ongeveer 6 weken geleden geopeerd hieraan, vandaar dat het nog zo vers is ;-)
Hopelijk het je er wat aan!

Ja daar heb ik zeker wat aan, bedankt! Vandaag uitslag vh bloedonderzoek gehad en alles was gewoon goed.
wel moet ik terug komen voor een 2e echo met een supervisor erbij. Hopelijk zien ze dan meer..Moet weer een nieuwe afspraak voor gepland worden. Wachten, wachten en nog eens wachten! Wil verdorrie weten wat ik mankeer en of dit het zwanger worden tegenhoud. Wat mij niets zal verbazen als er vocht zit..

Ik vind dit eerder een vraag voor de gynaecoloog! Sowieso om zeker te weten hoe het zit. Een vriendin van me heeft een vleesboom die verwijderd moet worden met een kijkoperatie en zij mag dan een paar maanden niet proberen zwanger te worden. Dus ligt denk ik echt aan de situatie. Ik zou het aan een arts navragen ipv af te gaan op ervaringen van anderen...

@jomie: Natuurlijk ga ik alles nog aan mijn arts vragen.. Zoals eerder beschreven duurt het nog even voordat de volgende afspraak is. In de tussentijd wil ik gewoon wat ervaringen van mensen lezen.. Snap echt wel dat het voor mij een stuk gunstiger of juist ongunstiger kan uitpakken. Iedereen krijgt een diagnose/behandeling op maat, en daar hecht ik natuurlijk het meeste waarde aan!

Zelf word ik ook binnenkort geopereerd aan een cyste en endometriose. Ze hebben bloedtesten gedaan voortijd en daarbij kijken ze hoeveel functie de eierstokken samen nog hebben. Verder gaan ze ze bij mij tijdens de laparoscopie doorspuiten met contrast om te zien of de doorgang voldoende is. Ze zullen dan ook verklevingen wegbranden oppervlakkig. Weet niet of het dezelfde situatie is, maar mijn linker eierstok was ook moeilijk te vinden op de echo en zit verkleeft met de baarmoeder en darmwand + cyste. De gyneacoloog gaf aan dat er een grotere kans is op zwanger worden na de operatie (tot 6-12 maanden). 

Hi meiden,
Inmiddels een aantal weken verder en weet wat meer. Ik schijn een Dermoid cyste te hebben ( ook wel teratoom genoemd) Dit is een soort tumor maar wel vaak goedaardig. Pathologisch onderzoek moet uitwijzen of hij echt alleen goedaardig is :( Ik moet hieraan geopereerd worden maar of ze mijn eierstok kunnen sparen zal moeten blijken tijdens operatie.
Het enge van dit verhaal is dat ze mijn andere eierstok niet zien op echo of MRI. Tijdens de operatie kijken ze of die andere er zit en gezond is.. Ik ben zo bang! Zien ze de ander niet omdat hij verdrukt zit door mijn grote cyste? Of ben ik geboren met maar 1 eierstok??!!!!

Wat een Freaking nachtmerrie. Ik ben zo bang dat ze mijn rechter niet kunnen sparen want hij is best groot ( doorsnede van 9 cm) Wat als die andere er dan niet is.. De kans is zeer klein, maar het is mogelijk.
Je weet dus niet hoe je wakker wordt na de operatie. Met 1,2 of helemaal geen eierstok. Ook ik moet de uitslag nog krijgen vh bloedonderzoek. Om meer inzicht te krijgen in mijn eicelvoorraad. Kan alleen maar hopen dat de operatie niet lang meer op zich laat wachten. Want al die onzekerheid trek ik heel slecht. Ik ben op van alle emoties, en hoop dat ik nu eindelijk een keer goed nieuws krijg..

Hey,
Ik heb ook een cyste gehad. Bij mij bleek het te komen door de nuvaring. Verder nooit gehad of ergens last van. Toen de tijd wel enorm veel pijn aan de cyste zelf, maar had vaak controle in het ziekenhuis en uiteindelijk is hij vanzelf weg gegaan gelukkig
Hopelijk herstel je snel

Terug
Bovenaan