Bij mij was het het soort cyste dat bepaalde dat mijn eierstok ook verwijderd moest worden. Deze zat namelijk helemaal in mijn eierstok. Ik heb eerst een spoedoperatie gehad omdat de cyste 4 keer op mijn as was gaan draaien. 3 weken later hebben ze mij nogmaals geopeerd om de cyste (en uiteindelijk dus mijn eierstok) te verwijderen. Ik wist dat hij er zat (al 2 jaar) maar had voordat hij ging draaien ook nergens last van. Mijn cyste was ook groot, zo rond de 10 cm.
Ik snap dat het spannend is maar mij is verzekerd door meerdere gyneacologen (en ik heb dit zelf nog een aantal keer nagevraagd) dat de kans om zwanger te raken met één eierstok even groot is als met twee. Normaal 'kiest' het eitje op welke eierstok hij gaat zitten, nu is er gewoon niks meer te kiezen. Je bent natuurlijk wel een stuk kwetsbaarder want je hebt er nog maar één. Maar mochten ze die van jou uiteindelijk moeten verwijderen dan is er zeker een goede kans dat je zwanger kunt raken!
Maar mocht er een cyste zitten en je hebt er geen last van dan kun je er ook voor kiezen om hem te laten zitten he. Mijn cyste zat er al en ik heb daarmee gewoon zwanger geworden. Uiteindeljk is hij gaan draaien toen mijn zoontje 8 maanden was. Zwanger zijn is juist het beste medicijn voor een cyste. Je baarmoeder komt dan als waren tussen je darmen (die los liggen in je buik) en de cyste te zitten. Hierdoor is de kans op draaien een stuk minder!
Ik ben zelf ongeveer 6 weken geleden geopeerd hieraan, vandaar dat het nog zo vers is ;-)
Hopelijk het je er wat aan!