kunnen we onze baby laten dopen?

Dag dames,

Ik heb even een vraagje. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft (gehad). Mijn man en ik zijn niet voor de kerk getrouwd, alleen voor de wet. Mijn man is nog wel met zijn ex getrouwd voor de kerk omdat dit nogal een hele klus is om ongedaan te maken enz.

Kunnen wij dan toch onze baby laten dopen?

Het volgende 'probleem'.
Mijn man is wel gedoopt, communie gedaan en gevormd.
Ik ben alleen gedoopt.
Moet ik nu nog mn communie doen en laten vormen om ons kindje te mogen laten dopen?

Ik vind het allemaal erg omslachtig en zou het erg vinden dat door bepaalde keuzes van de ouders  een kindje niet gedoopt zou kunnen worden. Ik zou het erg fijn vinden als dit wel kan. Van de ene kant om het geloof en van de andere kant ook wel (klinkt stom, weet ik) omdat de kids van mijn man ook zijn gedoopt en omdat ze voor ons alledrie gelijk zijn.

We hebben tussen de middag de pastoor gebeld maar die nam niet op en eigenlijk vind ik het best moeilijk dit allemaal te vragen en hoop daarom dat hier iemand me kan helpen of evt raad kan geven.  

Alvast bedankt.
Liefs Kirsten

hoi

volgens mijn maakt jullie situatie niet uit of je kindje gedoopt kan worden volgens mij kan dat gewoon hoor
ik zou het raar vinden als dat niet kon want volgens de kerk is toch iedereen welkom ongeacht geloof e.d

groetjes priscilla (33 weken )

Volgens mij kuk je je kind gewoon laten dopen hoor. Mij vriend en ik zijn nog niet getrouwd maar Isolde kon ook gewoon gedoopt worden. Gewoon contact opnemen met je parochie. Die van mij is redelijk modern en doen ze echt niet moeilijk pver dat soort zaken.

groetjes,
Wietske

hallo,
mijn  vriendin is met een gelovige man getrouwd,niet voor de kerk omdat  mn vriendin  niet gelovig is.toen de eerste kleine kwam wilden ze die toch graag laten dopen.mn  vriendin moest toen behalve de communie ook spijt betuigen voor al die jaren dat ze niet naar de kerk was geweest en omdat ze  niet  voor de kerk getrouwd waren.dat vond ze,en ik met haar,erg ver gaan.ze had immers niks misdaan.maar volgens de kerk dus wel.ze heeft het uiteindelijk niet gedaan.
maar volgens mij is dat ook per kerk verschillend.hier ging t geloof ik om een protestantse gemeenschap.
maar informeer maar eens bij de pastoor.voor hetzelfde geld worden jullie met open armen ontvangen en is er geen probleem.en het is ook maar net hoeveel het je waard is natuurlijk.
groetjes kari

Nou kari, wat jij schreef vind ik inderdaad wel erg ver gaan. En ben echt ook niet van plan om voor iets spijt te betuigen. Daar zou ik niet achter staan hoor. Iedereen maakt fouten in zn leven en ik vind dat ik altijd naar goede waarden en normen heb geleefd. Daar hoef je ook niet gelovig voor te zijn vind ik. En heb nergens spijt van.  Maar jee.. als ik spijt moest betuigen .. no way. Hoop maar dat de andere dames gelijk hebben en dat het niet zo moeilijk word. Ga idd nog een keer de parochie bellen.
Dank voor jullie reacties.

hallo,

Volgens mij kun je je kindje gewoon laten dopen en zou het niet uit moeten maken dat je vriend nog getrouwd is met een anders.

Iets anders waar je rekening mee moet houden omdat hij nog getrouwd is, is dat hij het kindje nu niet kan erkennen en het kan ook zijn achternaam niet krijgen. Ik zit zelf in een zelfde soort situatie en wij zijn nu druk bezig bij de rechtbank om eea geregeld te krijgen. Ik weet niet of dit voor jullie belangrijk is, maar zo'n procedure kan 3 tot 4 maanden duren, dus ik denk ik meld het even.

groetjes Danique

Wij hebben onze zoon laten dopen en we zijn niet eens getrouwd.
Dit betreft trouwens een katholieke kerk.
 Ze vroegen aan mij niet eens of ik gelovig was.

Er zijn kleine kosten aan de doop verbonden en als je lid was van de gemeente dan koste het je niets. Ik zou het gewoon aan de mensen vragen hoe en wat van de kerk. Wij hadden een groepje dames uit de gemeente die de doopzaken regelde en ze waren heel rieel.

Ik hoop dat je eruit komt en vraag anders aan een andere kerk in de buurt.
martine

Hoihoi,

Het hangt heel erg van de kerk af en vaak ook van de pastor/dominee. Ga eerst goed bij jezelf te rade wat voor jou de reden is om het kind te laten dopen. Omdat het zo'n mooi ritueel is, is denk ik onvoldoende (net zoals trouwen in de kerk omdat dat nu eenmaal erbij hoort) en veel pastors zullen dit (denk ik terecht) ook niet willen. Je hoeft echt niet Roomser te zijn dan de paus of iedere zondag in de kerk te zitten, maar een beetje religieus gevoel is wel een voorwaarde. Dopen is je kind laten opnemen in de gemeenschap en "voorstellen" aan God. Per kerkgemeenschap  zijn er verschillende doopgeloften die je als ouders aflegt en daar moet je denk ik wel achter staan.
Zelf ben ik in de kerk getrouwd en wil mijn kind graag laten dopen, mijn man gelooft absoluut niet. Waarschijnlijk ben ik ook degene die ja zegt op de doopvragen en mijn man niet (waarom zou je liegen?).   De dominee die ons getrouwd heeft vindt dit prima! Zoek een goede dominee/pastoor waar je je goed bij voelt, zodat het ook een goede dienst wordt waar jullie allemaal iets aan hebben en niet alleen voor het decor!
Veel succes en ik hoop een mooie dienst!

Terug
Bovenaan