kunnen we onze baby laten dopen?

Nog een kleine reactie erbij... Als je "lid" bent van een kerk, betaal je eigenlijk gewoon een soort contributie, alleen noemen we dit anders en horen zaken als trouwen, dopen, begrafenisdienst erbij. Ben je geen "lid", dan betaal je inderdaad gewoon voor de gemaakte kosten (op zich niet heel raar).
In principe is iedereen welkom in de kerk zoals Prisje zegt, maar "ongeacht" je geloof, vind ik wat ver gaan. In ieder geval moet een van de ouders erachter staan en moet het geen poppenkast worden. je kan ook zeggen dat je al je kinderen dezelfde start wil geven. Als ze groot zijn, moeten ze toch zelf hun eigen keuzes maken...

Groetjes Pauline

Hoi,

Ik denk ook dat je het beste met de pastoor kunt gaan praten. Dopen betekent dat je je kindje in de kerkelijke gemeenschap wilt laten opnemen. Als je niet of nauwelijks naar de kerk gaat kan een pastoor of dominee daar redelijkerwijs moeite mee hebben.
Dat  is dus van persoon tot persoon verschillend.
Onze dominee heeft een jaar geleden al aangegeven dat hij er moeite mee heeft omdat we bijna nooit naar de kerk gaan. Ons trouwen in de kerk vond hij echter geen probleem omdat het dan gaat om het elkaar trouw beloven en aan god laten zien dat je  voor elkaar gekozen hebt. (en in de katholieke kerk dan ook het sacrement).
Dopen is echter wat anders dan gaat het om de kerkelijke gemeenschap en dat ligt gevoeliger.
groeten Elke

hoi

Ik ben sinds 18 maart 2005 getrouwd met een gelovige man. ik ben zelf niet gelovig opgevoed maar altijd wel gehad er is meer... En nu dus wel gelovig geworden
Wij zijn voor de kerk getrouwd
(nederlands hervormd) en op 9 april dit jaar hebben we belijdenis gedaan en toen heb ik mij laten dopen.
Omdat ik dit graag wilde. datgene wat na mijn geboorte  niet is gedaan heb ik nu zelf besloten.
En anders zou het ook zo zijn dat, als wij een kindje zouden krijgen, aan mij een andere vraag gesteld zou worden dan aan mijn man.
En dat klopte voor mijn gevoel niet want dan zou het wel een kind van ons samen zijn en dan 2 verschillende vragen
Dit zou dus ook met jullie kunnen gebeuren.Omdat jou man wel gedoopt is en in de gemeente is opgenomen en jij nog niet.
En ook niet gedoopt ben dus eigenlijk geen kind van god ben zoals dat gezegd wordt
Maar als ik jullie was zou ik de pastoor/dominee opbellen en hem deze vragen voorleggen. Hij weet natuurlijk het beste hoe het werkt in zijn kerk
Ik hoop dat jullie er uit komen en dat jullie het kindje mag laten dopen en dat het dan een kind van God mag zijn.

Liefs danielle

Terug
Bovenaan