kunstmatige geur, kleur en/of smaakstoffen

Hoihoi,

In de topic van Nelleke over optimel vla kregen we het over kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen, ben benieuwd wie wel en wie niet.

Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook geprobeert om zo weinig mogelijk light producten te eten omdat ik niet zo happig ben op de zoetstoffen. Zoals Esmemuziek al schreef, veel succes, want het is echt bijzonder lastig om nog pure producten te vinden.

Voor mijn prinses kook ik zelf en zij krijgt nog volop bv, dus alles nog puur. Ik begrijp dat het straks onvermijdelijk is, maar ga het toch proberen... tot op zekere hoogte natuurlijk.

Letten jullie daar ook op, of zeggen jullie wat maakt het uit "schoef in tis maus" (een of andere groningse uitdrukking hihihihi, vrij vertaald (slaat nergens op hoor, maar dat terzijde) schuif in het is boerenkool hahahahaha, pfff wat stom.)

groetjes

mama van Rêve <==== 100% puur natuur!

Hoi Ilse,

Ik ben zelf wel erg bezig met wat Isis binnen krijgt, ben bijvoorbeeld helemaal niet voor onnodige tussendoortjes en ik maak voor haar alles zelf (warme hap en fruithap). Wel probeer ik daarbij realistisch te blijven, ik geef haar bijvoorbeeld af en toe een potje Olvarit omdat ik het handig vind als ze ook dat lust (al  moet ik zeggen dat ze mama's hap wel de voorkeur geeft, haha).

Ik wil zeker gaan proberen om haar zo min mogelijk 'troep' te geven, dus zoetstoffen, kleur- en smaakstoffen, enzovoort, maar het moet wel allemaal een beetje ontspannen blijven, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus als ze een keer iets 'slechts' eet dan is dat geen drama. Zo waren we een tijdje terug  bij opa en oma, toen het zo warm was. Ik at een raketje, en Isis was erg geïnteresseerd. Dan laat ik haar best een paar likjes nemen (ze vond het heerlijk), maar daar maak ik dus absoluut geen gewoonte van. Pas kreeg Isis bij een kennisje een lange vinger aangeboden, en dat hoeft van mij dus niet.

En tijdens mijn zwangerschap heb ik wel netjes gezond gegeten, met veel groente en fruit en uiteraard alles laten staan wat je als  zwangere beter niet kunt eten/drinken, maar ik heb bijvoorbeeld wel gewoon light producten gedronken/gegeten.

Ach, een vriendin van me gaf haar zoon al met drie maanden fruit, met 4 maanden groente, met 6 maanden toetjes (danoontje), lange vingers en allerlei dingen die Isis dus echt niet krijgt. Ik zou dit zelf niet doen, maar zij heeft er geen enkel probleem mee. Wie ben ik dan om te zeggen dat het "verkeerd" is? Iedereen volgt in dit soort dingen gewoon zijn/haar eigen gevoel, en dan is het okee volgens mij.

Groetjes,
Myrna mv Isis

hoi dames....ik vind het knap hoor dat jullie er allemaal opletten en je eraan kunt houden...
Hier gaat het wat minder want wat zijn grote zus heeft tja dat moet ook in de mond van Jari en daar zitten zeker (in jullie ogen)  ongezonde dingen tussen! Maar ik maak me er niet al te druk om want anders mag je ze niets meer geven denk ik. En het is natuurlijk mijn 2e en ben j etoch al wat milder en kun je niet alles tegengaan.

Maar heb wel nog een vraagje voor jullie....want nu met deze discussie vraag ik me af of jullie je kindje dan ook binnen houden ed. Want buiten in de lucht (en zelfs binnen ook!!)
zitten meer schadelijke stoffen dan jullie denken.....en overal bacterieën in je huis/tuin of noem maar op!
Ik wil hier verder niets mee uitlokken of zo hoor.....maar zo denk ik er zelf gewoon over. Je kunt wel zo voorzichtig zijn met het kiezen van het eten, maar als de kleintjes in rokerige ruimtes komen, buiten in de lucht vanm de auto's en kan nog meer opnoemen ....hoe doe je dat dan!  
Maar goed....ik zal me er maar niet in gaan mengen want ik ben een makkelijke denker.
Groetjes Nessie mv alissa en jari <=== twee 100% gezonde kids    

Hallo,

ik probeer voor Tijn zoveel mogelijk te koken, maar dat lukt lang niet altijd. Omdat wij op dinsdag, woensdag en vrijdag altijd pas na 19.00 eten ivm werk krijgt hij op die dagen altijd een potje. Nu probeer ik best wel eens op maandag een aantal prakjes te maken en die in te vriezen, maar dat komt er niet altijd van. Fruit krijgt hij wel meestal vers, maar potjes vindt hij net zo lekker.
Tussendoortjes probeer ik zoveel mogelijk te beperken, van mij krijgt hij alleen een soepstengeltje. Soms krijgt hij bij de oppas wel een lange vinger of een biscuitje, nou ja prima dan als het maar met mate is. Ook laat ik hem veel van ons proeven, zo leert hij alvast veel verschillende smaken kennen, ik moet ook zeggen dat ik tot nu toe niks tegen ben gekomen wat hij niet lekker vindt, zelfs bahmi is hij gek op!?
Groetjes Danielle

Hallo allen,

Ook hier een mama die alles vers voor Isa klaar maakt, fruit en warme hap.
Verder probeer ik idd wel op te letten op wat Isa verder binnen krijgt. Maar ook ik probeer hier niet al te spastisch mee om te gaan. Ze krijgt ook kwarktoetjes (die zijn dan wel met vruchtensap gezoet, maar toch zoet) en ze krijgt ook wel eens een halve liga, een likje van mama's ijsje, een krentenbol, een hapje appeltaart bij opa en oma etc. En daar blijft het zo'n beetje bij. Lange vingers doen we niet aan, zoete toetjes ook niet.
Dus.. volgens mij komt het allemaal helemaal goed!!

Grtz. Poppetje71

Ik kook zoveel mogelijk zelf. Fruit is ook bijna altijd vers. Potjes krijgt hij zeker ook want soms is dat gewoon makkelijker. Vla en yoghurt geen probleem. Meestal een soepstengels als 'koekje' soms een liga of een ander soortig koekje.

Verder laat ik hem gewoon alles proeven waar hij zin in lijkt te hebben, Bijv ijsjes etc.

Ik ga er niet spastich over doen hoor. Alles met mate kan nooit verkeerd zijn.

Annemieke

Fijn om te lezen, dat er meer mamma’s zijn die opletten wat ze de kinderen (en zichzelf) te eten geven. Ik doe ook absoluut niet spastisch hoor maar daar waar het kan koop ik biologisch. Kook ik zelf voor Stijn en idd geen langevingers maar rijstewafeltjes. Tuurlijk heus ook wel eens een potje voor het gemak of een likje slagroom voor het plezier.
Ik ben er van overtuigt dat wat je eet van invloed is op je algehele gemoedstoestand. Huidproblemen, concentratieproblemen, noem maar op. Altijd weer te herleiden naar je voedselpatroon. Need I say more?

O, ja, dat het buiten ook ongezond is... ja zo makkelijk kom je er niet van af hoor. Begin bij je zelf dan komt je rest ook wel.
Het wordt bovendien steeds meer een trend om voor je zelf te zoregn dus het wordt ook steeds makkelijker om bewust te kopen en te leven.

Ben nog een “bewuste” beginner hoor dus alle gezonde tips zijn welkom!!!

Ik ben echt anti kunstmatige zoetstoffen. Voor mijzelf maar ook voor mijn kids. Af en toe drink ik een glaasje christal clear en dat is wat dat betreft zoo fout spul....maar ja wil ook wat kilo's kwijt. De kinderen krijgen echt geen slok van dat spul, ze mogen er zowiezo niet veel van volgens de gezondheidsraad maar ik wil het helemaal niet hebben. Dus ik koop ook geen raak ranja want daar zit het ook in.    Er zijn verschillende onderzoeken naar geweest naar aspartaam enzo en het verhaal dat het mogelijkerwijs kanker enzo kan veroorzaken beangstigt mij. Vriendin van mij geeft haar zoon alles met zoetstof de hele dag door....want dan word hij niet dik zeg maar. Vind ik zo fout.
En ook kunstmatige kleurstoffen hoef ik niets van ..al zit dat volgens mij in minder producten omdat er vaak groot opstaat geen kunstmatige kleurstoffen toegevoegd.

Terug
Bovenaan